AlbumsRecensies

††† (Crosses) – Goodnight, God Bless, I Love U, Delete. (★★★★): Licht in de duisternis op zwevende beats

Na een buitengewoon trage aanloop, met enkele singles en vervolgens de ep PERMANENT.RADIANT vorig jaar, werd er reikhalzend uitgekeken naar ††† (Crosses)’ onvermijdelijke poging om het monumentale zelfgetitelde album op te volgen. Bijna een decennium later keert ††† (Crosses) eindelijk terug met een tweede full-length. Chino Moreno, in hoofdberoep nog steeds frontman van Deftones, is geen onbekende als het gaat om nummers doordrenkt van de sfeer van de schemering, met een verleidelijke rand te brengen. Op ††† (Crosses)’ tweede volledige album Goodnight, God Bless, I Love U, Delete., wordt deze sfeer met tien vermenigvuldigd door de downtuned gitaren van zijn reguliere band te vervangen door hartverlammende elektronica. Die beats worden zorgvuldig bezorgd door Shaun Lopez van FAR. Hoewel het evenaren van hun eerste plaat in kwaliteit een grote opgave zou zijn, overwinnen Chino Moreno en Shaun Lopez de ’tweede album valkuil’ op deze ambitieuze wijze.

Om het album te openen, stelt het duo “Pleasure” voor; een stemmige en schurkachtige track die begint met intens percussieve synthesizers. De coupletten drijven de druk op, terwijl de refreinen dienen als de atmosferische ontlading. Deze techniek is een interessante draai aan de gebruikelijke songstructuur, maar niet verrassend, aangezien ††† (Crosses) zelden voldoet aan de conventie. Vergelijkbaar met “Ghost Ride” worden we getrakteerd op een cinematografische, elektronische outro die uitdooft en de luisteraar onderdompelt in een wijds klanklandschap . Ook “Found” slaagt erin om uitstekend de zachtere kanten van de plaat te verkennen. Zonder de prikkelende productie te verliezen binnen de langzame coupletten, leidt dit nummer naar een pijnlijk en smachtend refrein. De ruimtelijke, verspreide synthesizers in de laatste stretch ronden het op een schilderachtige manier af.

Ze temperen de zaken ook, zoals op de r&b-ritmes van “Runner” waar Moreno’s stem glijdt over digitale toetsen zo warm als een zonsopgang. Tot “Runner” weet Goodnight, God Bless, I Love U, Delete. samenhangend te blijven zonder eenzijdig te worden, maar op “Big Youth” wordt het tempo op een manier onderbroken die niet uit de lucht komt vallen. Op een triphop-beat gebruikt Moreno een schreeuwerige zangstijl in het refrein die hij tot nu toe nog niet in de discografie van ††† (Crosses) heeft toegepast. El-P van Run The Jewels voegt enkele rapstukken toe, wat in theorie vreemd mag klinken, maar in de praktijk foutloos werkt. Direct daarna contrasteert “End Youth (Reprise)” de intensiteit van het vorige nummer met een ingetogen beat onder wat klinkt als omgekeerde pianoklanken. Dit creëert een onheilspellend gevoel dat is ingebed in het instrumentale, vooral wanneer het van zijn beat is ontdaan. Er zit een constante in dit album, een zeer subtiele weliswaar. Net die subtiliteit zorgt ervoor dat meerde luisterbeurten leiden tot het ontdekken van verschillende lagen.

Nochtans zijn er songs die bij de eerste luisterbeurt alles prijsgeven. Zo geeft “Natural Selection” direct al zijn geheimen weg. Het lied wordt opzettelijk gedempt en vervaagd in de outro, wat alleen bijdraagt aan de strategische sfeer die het duo op dit project heeft gecreëerd. De eenvoudige groove die Chino’s slepende zangtechniek draagt, creëert een verleidelijke omgeving, vergelijkbaar met die van “Light as a Feather”. De onmiskenbare oorwurm van een hook maakt dit tot een hoogtepunt van de plaat. Met pakkende melodieën valt een zwoel refrein op als de belichaming van de euforie, het verlangen en de hunkering die Moreno’s stem al tientallen jaren uitdrukt. Wanneer we de zanger ’take me… higher’ horen zingen klinkt dit zo vertrouwd en toch zo sterk. In dit soort zanglijnen is hij heer en meester.

Het nachtelijke palet van het album zou gemakkelijk ruimte kunnen bieden aan duister en verdraaid materiaal. Het tegendeel is echter waar. Voorafgaand aan de release zei Moreno: ‘Toen we aan Goodnight, God Bless, I Love U, Delete. begonnen te werken, was er zoveel meer licht in mijn leven, om verschillende redenen. Er is veel optimisme. Zelfs de donkerdere thema’s zijn meer geromantiseerd en komen niet voort uit wanhoop.’ Op sommige momenten voelt het als de andere, helderdere kant van Radioheads meesterwerk Kid A. Deze soundtrack voor een nacht op de dansvloer bruist van leven en kleur, niet bepaald opgewekt, maar wel geïnspireerd.

‘Save the best for last’, moet het duo gedacht hebben. Als een meer natuurlijke bondgenoot dan El-P verschijnt The Cure’s Robert Smith op “Girls Float † Boys Cry”. Passend is dit het donkerste nummer op deze langspeler. Smiths ‘I can’t shake it’-kreten, begeleid door een koude, heldere elektrische gitaar, accentueren dit moment van eenzaamheid. Dat Smith niet vies is van een donker zwart kantje komt hier volledig tot zijn recht met zijn getormenteerde en emotioneel doordrenkte zang. Zo krijgen we aan het einde van Goodnight, God Bless, I Love U, Delete. een onverwacht hoogtepunt. Titeltrack “Goodnight, God Bless, I Love U, Delete” gaat over als een verlengstuk van “Girls Float + Boys Cry”. Opzettelijk is er geen echte progressie in de structuur van deze afsluiter. Het is eentonig, melancholisch en een passende manier om dit project af te ronden. Zoals de titel suggereert, voelt het als een laatste afscheid en ze doet dat op de meest introspectieve manier die het duo had kunnen samenstellen. De herhaling van de woorden ‘Sweet dreams, goodnight’ is zowel geruststellend als neerslachtig.

Dit is een vruchtbare tijd voor ††† (Crosses). Het mag duidelijk zijn dat Moreno en Lopez in een creatieve periode zitten. Ondanks dat Goodnight, God Bless, I Love U, Delete. vijftien songs telt, wat volgens het tweetal teveel is naar eerdere standaard, slaat de verveling nooit toe. Van begin tot eind is dit het beste werk dat beide mannen in lange tijd hebben gemaakt. Ze lijken bevrijd door deze nieuwe eclectische speeltuin waar ze volledig vrij hun eigen ding mogen doen. Dus ondanks de lengte, ondanks het potentieel om te verdwalen in al deze overvloedige creativiteit, is dit een opmerkelijk gedisciplineerd album dat tegelijkertijd filmisch, scherp en pittig aanvoelt.

Facebook / Instagram / Website

Ontdek “Light As A Feather”, ons favoriete nummer van Goodnight, God Bless, I Love U, Delete., in onze Plaatje van de Plaat-playlist op Spotify.

Related posts
Features

Nabeschouwing Graspop Metal Meeting 2024: Kop of recycleerbare munt

Nu we de laatste moddersporen uit onze kleren en poriën hebben geschrobd, ligt de 27ste editie van Graspop Metal Meeting definitief achter…
InstagramLiveRecensies

Graspop Metal Meeting 2024 (Festivaldag 1): Buitje voor de sfeer

Duizenden metalheads trotseerden weer en wind om überhaupt in Dessel te geraken. Van paniek of andere onenigheden was nauwelijks iets te merken….
Features

Graspop Metal Meeting 2024: Tien acts die je moét gezien hebben

Over een maand mag al wie het belieft na langdurig uitkijken eindelijk de Desselse festivalweide van Graspop Metal Meeting betreden. Jaar na…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.