De gebroeders Lawrence, Guy en Howard, oftewel gewoon Disclosure. Al meer dan tien jaar zijn de twee echte vedetten van de Britse house- en dancecultuur. Na een eerste aantal muzikale excessen via MySpace brachten Guy en Howard Lawrence in 2013 hun eerste album uit. Settle bevat tot op vandaag nog steeds hun meest gekende werk. Denk maar aan singles als “Latch” (met Sam Smith), “When A Fire Starts To Burn” en “You & Me” (inclusief geniale remix door Flume). Twee jaar later volgde Caracal waarop we onder meer samenwerkingen kregen met supersterren als Lorde en The Weeknd. In 2020 kwam hun derde langspeler uit in de vorm van Energy. Opnieuw een album dat bol stond van de bekende features (Slowthai, Khalid, Kelis, …). Een jaar later werd dat album beloond met twee nominaties voor de Grammy’s. Dat was jammer genoeg opnieuw zonder succes want ook hun zes eerdere nominaties wisten ze in de jaren ervoor niet te verzilveren.
Voor hun nieuwste album vonden de broers het tijd om terug te keren naar hoe het voor hen allemaal begon. Met Alchemy brengen ze een album dat enkel en alleen rond henzelf draait. Zowel de muziek als de zang worden door de twee broers zelf verzorgd. Het is ook het eerste album dat ze onder hun eigen platenlabel Apollo Records uitbrengen en dus volledig onafhankelijk van andere platenmaatschappijen. Een moedige beslissing, al weet het resultaat niet altijd even hard te boeien.
Het album laat zich duidelijk beïnvloeden door de UK garage- en trancescene. Meng dat samen met de typische funky house en je merkt al vanaf het eerste nummer dat je naar een Disclosure-album aan het luisteren bent. Opener “Looking For Love” is een sterke starter en direct ook een van de beste nummers op het album. We krijgen een frisse opbouw, een catchy refrein en een leuke drop. Je kan hier duidelijk dezelfde vibes van op debuutalbum Settle herkennen. Op “Higher Than Ever Before” gaat het tempo een flink stuk de hoogte in op zowaar een drum-‘n-bassbeat. Meng daarbij de dromerige zang van Howard en dan krijg je een nummer dat we van de twee eigenlijk nog niet eerder hoorden. Ook na meer dan tien jaar proberen de broers nog te vernieuwen, en dat doet hen zichtbaar deugd, want ook erna kiezen ze voor een stijl die toch wel atypisch is voor hen, namelijk trance. Misschien een keuze die niet helemaal verrassend is te noemen aangezien trance al een tijdje aan een revival bezig is, kijk maar naar de hit die Calvin Harris onlangs scoorde met “Miracle“. Op “A Little Bit” gaat het dj-duo dus ook die kant op en het resultaat mag er zeker zijn.
Goed begonnen is half gewonnen wordt vaak gezegd, maar op Alchemy is dat jammer genoeg niet het geval. Iets over de helft gaat het album alleen maar bergaf. We krijgen een aantal nummers waarvan we er in het verleden al dertien in een dozijn gehoord hebben en die kort gezegd weinig memorabel zijn. Eindigen doen we gelukkig terug met een lichtpuntje. “Talk On The Phone” is catchy, snedig én poppy. Een cocktail die zeker in de zomer het beste tot zijn recht komt en terug toont hoe wij Disclosure het liefste hebben.
Het grootste minpunt van dit album zit echter in het gebrek aan diversiteit. Doordat Disclosure geen enkele keer een beroep doet op gastbijdrage van een andere artiest, wordt het geheel al te vaak repetitief. De sterkte van het duo lag in het verleden net in het feit dat ze de features op hun albums zo slim weten te kiezen door zowel bekende als minder bekende artiesten te laten schitteren. De zanglijnen van Howard Lawrence zijn zeker niet slecht, maar hij kan de lat gedurende de elf nummers nooit de hele tijd hoog genoeg leggen om ons bij de les te houden. Uiteraard valt er op de productie van beide heren weinig aan te merken, maar het knettert en spettert gewoon te weinig om er echt een onvergetelijke ervaring van te maken. De kans is daarom ook klein dat hieruit echt grote hits zullen voortvloeien, maar misschien is dat ook niet wat Disclosure met deze plaat voor ogen heeft.
Hoewel Alchemy dus ongetwijfeld niet het beste werk is van Disclosure krijgen we hier toch een degelijk dancealbum voorgeschoteld dat ongetwijfeld live nog beter tot zijn recht zal komen. Het is misschien een voorzichtige – en ook wel voorbarige – gok, maar wij zien in Disclosure alvast een perfecte The Barn-afsluiter op Rock Werchter 2024. Die status hebben ze ondertussen meer dan verdiend!
Facebook / Instagram / Twitter / Website
Ontdek “Looking For Love”, ons favoriete nummer van Alchemy, in onze Plaatje van de Plaat-playlist op Spotify.