Het Belgische CORE festival wist voor haar tweede editie in het Brusselse Osseghempark een verzameling mooie kleppers (van morgen) te strikken. Ook dj en producer Jayda G mocht er enkele weken terug een bloedhete set komen draaien op de Altverda stage. De Canadese is de laatste jaren aan een echte opmars bezig en is ondertussen niet meer weg te denken in de elektronische (house)scene. Ze sleepte mid-pandemie een GRAMMY-nominatie in de wacht voor haar nummer “Both of Us”, dropte hier en daar verfrissende remixes van een paar grote popsingles en wist ondertussen al verscheidene Boiler Rooms in vuur en vlam te zetten met haar zomerse beats en aanstekelijke energie. En nochtans had het heel anders kunnen lopen voor de Canadese dj. Met een opleiding in biologie en een master in milieutoxicologie leek het eerst een carrière als wetenschapper te worden, maar de dj optredens die ze tijdens haar studie als hobby ging doen, gaven daar een andere, professionele draai aan. Gelukkig voor de fans van house en de betere dansplaten bleef Jayda de muzikale piste verder verkennen.
Toch bleef het even wachten op echt nieuw, origineel werk. Tweede album DJ-Kicks dateert namelijk alweer van 2021 en kan je ook eerder zien als een soort mixtape van oude samples. In afwachting van haar derde langspeler Guy, mochten we de afgelopen maanden met “Blue Light”, “Scars” en “Circle Back Around” al wat zomerse voorproefjes ontvangen van nieuwe, originele nummers. We hoorden op die nummers Jayda zelf al meer doorkomenen in de stem, en ook op haar derde langspeler Guy lijkt dat het grote doel te zijn: de eigen stem, woorden en verhalen meer in focus brengen.
Ze heeft daarvoor een concreet aanknopingspunt. Ze vertrekt namelijk vanuit de persoonlijke stemopnames en videotapes van haar overleden vader, William Richard Guy, die niet veel voor zijn overlijden een archief van gevideotapete verhalen achterliet, goed voor meer dan 11 uur. Het zijn die persoonlijke verhalen van haar vader over zijn leven als jonge Afro-Amerikaanse man en de ‘American Experience’ die de inhoudelijke ruggengraat vormen van Jayda’s derde album.
De eerste woorden bij “Intro” zijn dan ook gereserveerd voor Jayda’s zieke vader die de tapeknop induwt en gaat zitten om zijn verhaal te doen. Misschien een atypische intro voor een elektronisch album, maar een wel bijzondere lens die ons direct meeneemt in de wereld van vader Guy én haar eigen wereld, waarin ze ons onderdompelt in een golf van boeiende vertelsels, helderblauwe housebeats, sterke percussie en pure popstructuren.
Jayda schuift de verhalen van haar vader niet gewoon zomaar naar voor, maar haakt er zichzelf ook in vast om haar eigen identiteit en verhaal op scherp te zetten. Zo zijn singles “Scars”, “Blue Lights” en “Circle Back Around” reflecties op het levensverhaal van haar vader, over leven en (over)lijden, vooruitgang, en de vastberadenheid om beter te willen doen. Op “Meant to Be” is ze dankbaar voor alle levenslessen die Jayda zelf uit de tapes haalt, maar betreurt ze het feit dat hij er niet meer is om persoonlijk van te leren. Onder alle groovy warmte, funky percussie en zomerse houseflair schuilt op Guy dus wel een pijnlijke brok aan trauma en verdriet, maar net het contrast van beide dingen zet Guy in zijn eigen wereld en brengt de energie van het album naar een hoger niveau. Qua eerbetoon kan Jayda’s derde album dus zeker tellen, want ondanks de zware thema’s blijft de ultieme energie en boodschap positief.
Maar naast een sterk en gelaagd eerbetoon, is Guy ook gewoon een sterke dansplaat. Dansen blijft uiteindelijk het beste redmiddel en therapie te zijn, en dat lijkt Jayda zelf maar al te goed begrepen te hebben. Op Guy roert ze dan ook house, disco, r&b en soul in een kolkende, zomerse cocktail die de genres alle eer aandoet. Jayda’s eigen zachte vocals vormen daarbij steeds een mooi contrast met de punchy percussie en energie die de nummers uitstralen. Hoewel de nummers duidelijk uit dezelfde muzikale bron stromen, verkent Jayda gelukkig wel nog aparte dimensies, van energieke house op “Blue Lights” en “Sapphires of Gold” tot de ontspannende hitte van “Lonely Back in O” en “Meant to Be”. Al is er op Guy opvallend meer plaats voor een verfrissende popsounds- en structuren. Zo schakelt ze op “When She Dance” volop richtig pop en leunt ze op “Your Thoughts” naar Madonna’s “La Isla Bonita”, met soulvolle backgroud vocals en een hedendaagse discoflair. Ook op bijvoorbeeld “Heads or Tails” borrelt er een speelse, oude Kylie Minogue energie naar boven, die de gekleurde parasolletjes in onze cocktails spontaan doet rondspinnen. Jayda G groeit dus op haar derde plaat ook als producer en artiest.
Op haar derde langspeler Guy is dialoog het centrale kernwoord. Met de dialoog tussen vader en dochter, en tekst en geluid neemt ze ons meer dan ooit mee in haar eigen verhaal, identiteit en achtergrond en voegt ze een extra dimensie toe aan haar herkenbare, dansbare energie. Tegelijk verkent Jayda puur muzikaal ook fijne, nieuwe popstructuren, waardoor ze zichzelf als artieste en songwriter meer in de kijker durft te zetten. Stilstaan stond sowieso al niet in Jayda G’s woordenboek, maar het is bij deze bevestigd: de G in Jayda G staat op Guy duidelijk voor (zonovergoten) groei.
Jayda G staat deze zomer nog op Lowlands.
Facebook / Instagram / Website
Ontdek “Meant To Be”, ons favoriete nummer van GUY, in onze Plaatje van de Plaat-playlist op Spotify.







