LiveRecensies

Anna Katarina @ Posthotel: Spitsvondige melancholie waar we nog van gaan horen

© Jan Vervaeke – Foto & Film

De kans dat je al van Anna Katarina hebt gehoord? Die is misschien eerder klein. De Canadees-Amerikaanse singer-songwriter uit British Colombia speelde weliswaar al op een aantal festivals in Canada en krijgt in eigen land de nodige lof voor haar stem en instrumentaliteit in het algemeen. Volgens het Canadese magazine Exclaim kan ze een van de beste exportproducten van het jaar worden. In Europa is ze echter voorlopig nog een grote onbekende. Deze maand neemt ze in aanloop naar een nieuw album in 2024 met een tournee door Oostenrijk, Duitsland en België alvast de eerste stap om daar iets aan te veranderen. De Canadese twintiger kwam ook in ons land haar eerste album Daisychain voorstellen, maar maakte ook een paar tripjes daarbuiten tijdens haar optreden.

Haar entourage tijdens haar tournee? Dat is haar eigen moeder, die met haar Europa doorkruist. En al is het af en toe eens op elkaars lip zitten, is dat toch een voordeel volgens de zangeres, want je hebt een steun en toeverlaat bij je die ook al heel je leven je eerste fan is. Het draagt overigens ook bij aan de ontwapenende charme van Anna Katarina en haar songs.  Haar eerste stop in België was het Posthotel aan het station in Wetteren, een authentiek eetcafé waar ondertussen al bijna 150 jaar gegeten en gedronken kan worden en momenteel wordt gerenoveerd met behoud van alle originele elementen. Normaliter was onder het mom van de ‘Vijversessies’ een locatie buiten voorzien voor Anna Katarina, maar door het teleurstellende weer koos men toch maar voor de zekerheid en een indooroptreden. Een goede keuze uiteindelijk, want de akoestiek is prima in het Posthotel voor dit soort muziek. Het rustieke karakter en de vele grote schilderijen aan de muren gaven het poëtische optreden zelfs een extra dimensie.

© Jan Vervaeke – Foto & Film

Wie grote sfeer of een feestje had verwacht? Die was er aan voor de moeite. Het café zat weliswaar aardig gevuld, maar haar onbekendheid speelde Anna Katarina niet in het voordeel. Er was ook geen voorprogramma of een lokale band om wat extra muziekminded volk te lokken en dus gingen enkele aanwezigen vooral los op een aantal covers die later in het programma van de Canadese zaten. Dolly Parton is Anna Katarina overigens nog niet, maar haar stem deed “Jolene” zeker geen oneer aan. Ook vergelijkingen met Maggie Rogers, Oh Land of Phoebe Bridgers zijn niet veraf als je Anna Katarina hoort zingen.

Mogelijk beklagen de afwezigen zich binnen enkele jaren dat ze niet de kans hebben genomen om haar debuut in België te komen beluisteren, want in al haar nummers bewijst Anna Katarina het immense potentieel dat ze bezit. Daarbij begeleidt ze zichzelf op gitaar of keyboard, wat er meteen voor zorgt dat ze verschillende vibes in haar repertoire kan steken. Met de gitaar zorgt ze voor groot sentiment, op het keyboard wordt het soms iets opgewekter en melodischer. “For Ellie” schreef ze voor haar zus en je voelt meteen hoe belangrijk familie voor haar is, “People Games” is dan weer een politieke song waarin ze Donald Trump heerlijk afmaakt. ‘If I call you out, am I a threat or just a woman’, vraagt ze zich af. De Canadese politiek is wat saai, gelukkig is er dus Trump. Niet onze woorden, maar die van Anna Katarina zelf.

Het was tekenend voor de hele avond. Met haar bijwijlen toch wel spitsvondige teksten kan ze zowel voor humor als een dolk door het hart zorgen. In het hitgevoelige “Golden Days” zingt ze over wijn maken van al de tranen die ze al heeft doen vloeien. Van album Daisychain is “December” misschien wel het meest weemoedige, maar ook hier pakte ze het publiek in door haar sentiment ogenschijnlijk makkelijk van haarzelf af te laten glijden. Ook dat is een kwaliteit, want zo werd het nooit saai al is ook “If You Were” een heel erg traag nummer waar je vooral in stilte moet van genieten om het echt diep in je op te kunnen nemen. Een beetje wegsoezen en de teksten soms pas in tweede instantie op je laten inhakken.

“Lost Without You” is een ouder nummer uit haar repertoire, maar heeft misschien nog steeds het hoogste meezingpotentieel en zou ook nog steeds makkelijk op de radio kunnen met de zomer op komst. Een single die echt eens gensters slaat, zou alles kunnen veranderen. Het lijkt een kwestie van tijd tot de doorbraak volgt, alles bij elkaar zorgde Anna Katarina voor een meer dan geslaagd debuut in België en op een dag komt ze door de grote poort terug.

https://open.spotify.com/album/4m5WdaOWXiWzij5ZMFgDde

Wie de zangeres deze week in België ook wil ontdekken heeft nog een aantal mogelijkheden om haar aan het werk te zien. Ze treedt de komende dagen nog op in Doornik (13 mei), Luik (14 mei), Hoei (14 mei) en Paal (15 mei).

Facebook / Instagram / WebsiteTwitter

Setlist:

If You Were
No More Drowning
For Ellie
People Games
Golden Days
Gracie
December
Only Love
Slow Down
Lost Without You
Qui (Charles Azvanour cover)
The Wind
Riptide
Jolene (Dolly Parton cover)
Greyhound
Love Song (The Cure cover)
Playing It Cool

Related posts
AlbumsRecensies

Maggie Rogers - Don't Forget Me (★★★½): Gezellige roadtrip

Kleine meisjes worden groot en zoveel geldt ook voor Maggie Rogers. De Amerikaanse singer-songwriter zong zich voor het eerst in de schijnwerpers…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Maggie Rogers - "So Sick Of Dreaming"

Ooit was ze het meisje dat danig indruk wist te maken op Pharrell Williams met haar “Alaska”, maar inmiddels is Maggie Rogers…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Maggie Rogers - "Don't Forget Me"

De bal ging aan het rollen toen een jonge Maggie Rogers als onderdeel van een masterclass een van haar songs mocht laten…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.