InstagramLiveRecensies

Katie Melua @ Koninklijk Circus (Cirque Royal): Zoals een warm deken op een koude winterdag

© CPU – Peter Verstraeten

Exact een maand geleden bracht Katie Melua met Love & Money haar negende studioalbum uit. Het is er eentje zoals we die van de Britse zangeres met Georgische roots gewoon zijn, namelijk een zoete popplaat die wordt gekenmerkt door haar jazzy stem. Aan die plaat wordt ook een tour gekoppeld en die brengt haar voor het eerst in acht jaar weer richting ons Belgenlandje, meer bepaald het Koninklijk Circus, waar ook haar twee vorige Belgische optredens plaats vonden.

Om kwart na acht worden de lichten gedimd en na een korte hapering in de muziek, waarop Melua en begeleidingsband moeten opkomen, verschijnen ze op het podium. De vierkoppige begeleidingsband bewijst al snel zijn nut tijdens het openingsnummer “Joy”. Het is met name de elektrische gitaar, die trouwens bespeeld wordt door Melua’s broer Zurab, die echt een meerwaarde vormt. De warme klanken en minimalistische solo’s die hij uit zijn instrument perst voegen een extra melancholisch effect toe aan de liedjes waardoor ze nog beter binnen komen.

© CPU – Peter Verstraeten

Toch is het de Britse zangeres zelf die de aandacht naar zich toe trekt met haar jazzy stem en natuurlijk ook haar grote hit “Nine Million Bicycles”, die ze al vrij vroeg op de avond brengt. Het mag niet verbazen dat de gsm’s spontaan de lucht in gaan om het gebeuren op beeld vast te leggen. Ondanks dat het haar meest bekende liedje is, zijn het toch andere songs die zich tot hoogtepunt van haar eerste set ontpoppen. “Plane Song” wordt voorafgegaan door een verhaal over haar jeugd in Georgië – dat sinds kort niet meer tot de Sovjet-Unie behoorde – krijgt door het inleidingsverhaal een extra brok emotie met zich mee. De combinatie van Melua’s zang, tekst, gitaarspel en het gitaarspel van haar broer, zorgt voor kippenvel en voor het eerst krijgen we ook zeer knappe visuals te zien op de witte doeken achterop het podium. Soms valt alles perfect samen tijdens een lied en dat was hier zeker het geval. Zowel het verhaal rondom het nummer, als het nummer zelf worden op luid applaus onthaald.

Toch heeft de zangeres niet altijd haar band nodig om ons omver te blazen. Ze sluit haar eerste set namelijk helemaal solo af met een beklijvende versie van “Love & Money”, waarop ze haar hoge stembereik nog eens extra in de verf zet. Het is een understatement om te zeggen dat de nummers van haar meest recente album live fantastisch worden gebracht. Bij eender welke andere artiest zouden we ons wel vragen stellen bij een pauze na drie kwartier, zeker omdat die pauze ook een dikke twintig minuten zal duren. Bij Melua doen we dat echter niet, want ze vertelt ons dat haar zoontje, dat nu vijf maanden is, met haar mee is op tournee. Het publiek smult van de verhalen en anekdotes die ze tussen de nummers door vertelt en zeg nu eerlijk, wie zou er niet als een blok vallen voor de natuurlijke charmes van de Britse zangeres?

© CPU – Peter Verstraeten

Voor het tweede deel van haar show keert ze ook terug met een andere outfit. Het zilveren glitterkleedje heeft ze ingeruild voor een zwarte jumpsuit. Ze vertelt er nog bij dat het niet haar gewoonte is, maar dat het gewoon ongelooflijk warm is in het Koninklijk Circus. Misschien speelt de warmte haar ook wel parten, want het duurt even voor de tweede set echt van de grond geraakt. “A Love Like That” en “Pick Me Up” zijn goede nummers, maar Melua blinkt meer uit bij de tragere songs waarbij ze haar stem kan etaleren en dat was bij eerdergenoemde niet echt het geval.

Gelukkig volgt dan snel haar cover van de Black-song “Wonderful Life”, waarop ze dat wel ten volle kan doen. Het leadgitaarspel van Zurab voegt een extra laagje toe aan het lied en het valt ook op dat er tijdens de tweede helft wat meer ruimte is voor indrukwekkende gitaarsolo’s. Die passen helaas wel niet altijd even goed binnen de geest van het nummer zoals tijdens “14 Windows”, waar het wel een tandje minder zou mogen zijn.

© CPU – Peter Verstraeten

“Quiet Moves”, wederom een nieuwe nummer, wordt uiteindelijk het hoogtepunt van haar tweede set. De Britse illustreert nog eens haar fenomenale stem waarmee ze in het refrein ongelooflijk hoog gaat. Er volgt ook een muzikaal vraag-en-antwoord tussen haar en de pianist, waarbij beiden elkaars melodieën nadoen. Het toont zowel het vakmanschap van Melua als haar band aan. Dat ze dat slotoffensief verderzet met “Those Sweet Days” levert haar een staande ovatie van de fans op het middenplein – dat geheel zittend is – op. Ze verdwijnt daarna van het podium, om na een minuutje weer terug te keren voor haar toegift.

“Call Off the Search” is wederom zo’n leuk nummertje dat niet volledig tot ons door kan dringen. Echter doet ze dat met het slotnummer, wederom solo, zoals nooit tevoren. De ingetogen versie van “I Cried for You” kan menig stoere bink een traantje doen wegpinken en zo zingt Katie Melua zich voor de laatste keer in de harten van haar publiek. Het levert haar de tweede staande ovatie van de avond op en deze keer doet het hele publiek mee.

© CPU – Peter Verstraeten

Katie Melua bewees deze avond nog maar eens dat ze een koningin is wat intimiteit betreft. Met haar straffe zang en haar fantastische begeleidingsband raakte zangeres ons keer op keer. Ze wist de warmte van haar stem over te brengen naar de harten van het publiek en dat was zeker haar bedoeling. Vergelijk een optreden van Melua gerust met een warm dekentje op een koude winterdag.

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Joy
Lie in the Heat (Mike Batt-cover)
Nine Million Bicycles
Golden Record
Perfect World
Your Longing Is Gone
Darling Star
Remind Me to Forget
Love and Money

A Love Like That
Pick Me Up
Wonderful Life (Black-cover)
14 Windows
Tiger in the Night
The Closest Thing to Crazy (Mike Batt-cover)
Red Balloons
Quiet Moves
Those Sweet Days

Call Off the Search
I Cried for You

431 posts

About author
Ik moet dagelijks 'ok boomer' aanhoren
Articles
Related posts
InstagramLiveRecensies

Parov Stelar @ Koninklijk Circus (Cirque Royal): Glitter en glamour

  Het afgelopen decennium bracht Parov Stelar Belgische festivalweides en tenten in beweging met zijn elektronische interpretatie van balkanswing. Het album Live…
InstagramLiveRecensies

Róisín Murphy @ Koninklijk Circus (Cirque Royal): Feestje in een verkleedkoffer

Met haar nieuw album Hit Parade onder de arm zakte Róisín Murphy af naar Brussel. Na passages in de Ancienne Belgique pakte de Ierse…
InstagramLiveRecensies

Orchestral Manoeuvres in the Dark (OMD) @ Koninklijk Circus (Cirque Royal): Half mens, half machine

Orchestral Manoeuvres in the Dark, bekend als OMD, leidde het grensverleggende pionierswerk van Kraftwerk in de jaren ’80. Zoals we vorige week…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.