FeaturesInterviewsUitgelicht

Interview Léa Sen: “Muziek en wetenschap zijn hetzelfde”

© Constantine//Spence

De vele lockdowns zorgden voor tal van artiesten dat de drempel om actief met eigen werk bezig te zijn, plots heel klein werd. De Franse Léa Sen ruilde haar thuisland in voor Londen en stak in 2020 plots haar kop uit het zand. Inmiddels mocht ze het voorprogramma verzorgen voor onder meer Nick Hakim en Nilüfer Yanya en bracht ze You Of Now, Pt. 1 uit. Daar breit ze nu een vervolg aan met You Of Now, Pt. 2. Wij spraken de artieste voor haar passage in de Brusselse Botanique over astrofysica, muziek maken op tour en de toekomst.

Binnenkort komt er een vervolg op You Of Now, Pt. 1. Hoe voelt dat? 

Ik kijk daar heel erg naar uit. Vaak weet je niet wat iets gaat betekenen tot het een tijdje bestaat en mensen ernaar beginnen luisteren en het gaan delen. Ik heb dat nu bijvoorbeeld met You Of Now, Pt. 1, een half jaar later. Ik sta ook echt open voor wat die nieuwe ep gaat betekenen.

Wat is het verschil tussen You Of Now, Pt. 1 en Pt. 2

Ik denk dat de nummers nu eerlijker zijn, of tenminste minder oppervlakkig zijn. Op You Of Now, Pt. 2 ben ik een stuk directer, waar ik op mijn vorige ep de waarheid probeerde te ontwijken. Ik was toen niet helemaal eerlijk naar mezelf toe en wilde ook niet dat mensen wisten wat er in mijn hoofd omging. Met deze ep doe ik dat nog steeds een beetje, maar ik groei zeker in dat proces. De muziek die hierna komt zal nog directer en eerlijker zijn. Het is alleen best eng omdat het jouw naam is en muziek neemt zo veel van je leven in beslag, dus wil je ook een stukje bij jezelf houden. Ik ben ook bang om fouten te maken, al is dat ook heel irrelevant, maar die angst is er dus zeker wel.

Ik ben ook bang om fouten te maken, al is dat ook heel irrelevant, maar die angst is er wel

Het artwork van You Of Now, Pt. 2 is vrij duister en mysterieus. Wat was het idee daarachter? 

Ik wilde iets dat gelinkt was aan You Of Now, Pt. 1, vandaar die blinddoek, maar het mocht ook net iets meer prijs geven deze keer. Het is ook eerder de communicatie van een emotie dan een echte boodschap. Ik had telkens dat beeld in mijn hoofd, maar we waren niet van plan om dat ook uit te werken. Nadat we klaar waren met al het artwork en de video’s, vroeg ik of we nog 1 shot konden maken. Ik ben toen met mijn koffers nog naar de studio gegaan om dat beeld te schieten, het was vrij last minute eigenlijk. Het is ook geen heel gek beeld, maar net iets heel simpels dat het gevoel van droom of nachtmerrie vertaalt. Daarnaast roept het denk ik ook een gevoel op dat veel mensen zullen herkennen.

Je hebt alles zelf gedaan, van de eerste noot tot de definitieve mix. Wat zijn de voor- en nadelen daarvan? 

Persoonlijk vind ik dat er veel voordelen zijn. Je kan een stuk sneller werken omdat je op niemand moet wachten en je moet niemand iets bewijzen behalve jezelf. Je moet wel volledig op jezelf vertrouwen en soms kan het allemaal heel veel tijd in beslag nemen. Je werkt ook aan meerdere dingen tegelijk, wat heel moeilijk kan zijn. Ik vind de uitdaging heel leuk, maar soms is het lastig een open perspectief te houden en kan je je heel geïsoleerd voelen. Je brengt heel veel tijd met jezelf door en dat is niet altijd goed voor je mentale gezondheid, maar ik blijf het doen.

Zou je in de toekomst met mensen willen samenwerken? 

Ja, maar niet op de manier waarop mensen verwachten dat ik met iemand wil samenwerken. Ik wil echt samenwerken met iemand, een muzikale partner vinden. Dat blijkt alleen niet zo vanzelfsprekend te zijn.

“(No)” ontstond op basis van een demo die je op tour maakte, is touren een inspirerende setting voor jou om muziek te maken? 

Ongelofelijk inspirerend, dat is echt een bubbel waar je in zit. Je brengt veel minder tijd op je telefoon door en bent per definitie minder afgeleid. Je kan het feit dat je op tour bent ook op elk moment als excuus gebruiken. Daarnaast ontmoet je ook veel mensen en zie je hoe hard zij werken. Dat werkt motiverend. In de tourbus met Nick gaat het vaak over de artiesten waarmee hij gewerkt heeft en dat zijn stuk voor stuk mensen waar ik heel erg veel bewondering voor heb. Op zo’n momenten realiseer ik me dat ik gewoon moet doorgaan.

Hoe vind je de tijd om op tour aan nieuwe dingen te werken? 

Je slaapt sowieso heel erg weinig en soms moet je jezelf net pushen om aan iets te werken. (No) ontstond in Berlijn toen ik op tour was. Ik had toen een uur voor de soundcheck genomen om aan muziek te werken en van zodra ik klaar was moest ik me haasten naar de zaal. Ik wist niet eens waar ik moest zijn, want iedereen was al ter plaatse. Daarnaast spreek ik ook geen woord Duits, dus het was allemaal nogal chaotisch, maar de song was het wel waard.

Wat is je favoriete nummer dat je ooit maakte? 

Ik ga nu een heel cliché antwoord geven, maar het is iets wat nog niemand gehoord heeft. Ik merk dat ik heel enthousiast ben over nieuwe dingen en dat het dan vaak voelt als het beste wat ik ooit maakte, maar zes maanden later realiseer ik me dan dat het helemaal niet zo fantastisch is. “I feel like I’m blue” en “i like dis” raken me wel elke keer opnieuw, dus misschien die dan?

Ik maak slechte keuzes, ik doe mezelf pijn, ik doe anderen pijn en dat voelt soms alsof ik een psychopaat ben

Je wil met deze ep graag een boodschap verspreiden waardoor mensen zijn niet gestoord voelen. Kan je daar iets meer over vertellen? 

Ik voel dat vaak zo. Ik maak slechte keuzes, ik doe mezelf pijn, ik doe anderen pijn en dat voelt soms alsof ik een psychopaat ben. Alsof ik gestoord ben. Ik voel me vaak een grote chaos, maar wanneer je met andere mensen praat ontdek je dat we ons allemaal wel eens zo voelen. We zijn zo verschillend, maar lijken ook zo veel op elkaar. Het is goed om daar af en toe bij stil te staan. Soms is het niet nodig overal een soort diagnose op te plakken, maar moet je gewoon even goed ademen en beseffen dat je ook maar een mens bent en dat fouten maken deel uitmaakt van het leven.

Je groeide op aan de rand van Parijs, hoe was dat? 

Cergy was geen muzikale plek, maar er waren wel veel jonge mensen. Er was kunst, dans, schilderijen… Toen ik tien was verhuisden we naar het platteland, waar ik vaak aan de oever van de Oise ging zitten om muziek te luisteren. Zeker toen ik een jaar of zestien was, deed ik dat vaak. Toch voelde ik een drang om weg te gaan, om ergens anders mijn leven verder te zetten. Nu verlang ik wel naar een rustiger leven, maar de drukte maakt ook deel uit van mij dus probeer ik net via muziek die kalmte waar ik naar op zoek ben te creëren.

Je ruilde Frankrijk in voor Londen, hoe was het om daar als jonge muzikant aan te komen? 

Het is bijzonder moeilijk om door te breken in Londen, dus aanvankelijk probeerde ik dat zelfs niet eens. Ik wilde vooral heel veel mensen ontmoeten en laat dat dan net de manier zijn waarop de bal aan het rollen ging. Sommige mensen maakte het niks uit wat ik deed, tot ik drie jaar later plots wel interessant genoeg was, maar er waren ook heel wat mensen die meteen enthousiast waren. Het belangrijkste wat ik daaruit geleerd heb is dat je moet doen waar je van houdt en dan nog het liefst met de mensen waar je van houdt en dan maakt het weinig uit waar dat precies is.

Naar wat voor muziek luisterde een jonge Léa Sen? 

Veel r&b en popmuziek! Al was er ook veel andere muziek, mijn vader en broer luisteren naar heel andere dingen dan waar ik aanvankelijk naar luisterde. De dag van vandaag luister ik nog steeds veel naar popmuziek, maar ben ik heel open naar andere genres toe. In de tourbus met Nick Hakim hadden we het bijvoorbeeld over Josh Mese, een singer-songwriter, maar ik kan niet meteen een artiest of album opnoemen waar ik momenteel non-stop naar luister.

Onlangs vroeg je op Instagram aan je fans om hun favoriete songs te delen. Heb je al leuke dingen ontdekt? 

Ja, ik heb Braziliaanse muziek ontdekt. Ik zou eigenlijk nog een keer opnieuw door de lijst moeten gaan, mensen hebben echt hele playlists gestuurd. Aanvankelijk dacht ik dat er twee mensen zouden reageren, maar dat blijkt dus niet zo. Op deze manier ontdek ik ook muziek waar ik uit mezelf nooit naar zou luisteren of waar ik nooit op zou vallen als ik m’n eigen Spotify open.

Je mocht op tour met Nilüfer Yanya en Nick Hakim, hoe probeer je daar voor jezelf een fanbase uit te halen? 

Ik ben ter eerste echt ontzettend dankbaar voor alle mooie kansen. Verder probeer ik vooral mezelf te blijven en hoop ik dat ik mensen kan raken. Dat klinkt heel simpel, maar ik geloof er ook in dat het echt zo eenvoudig kan zijn. Je moet mensen iets geven, maar je moet je ook nergens verplicht toe voelen. Als je iets wilt delen, doe het dan, gebruik het moment. Als je net een nieuwe song geschreven hebt en je wilt die uitproberen, hou jezelf dan niet tegen en doe het. Ik hou ook in m’n achterhoofd dat als een persoon het goed vindt, er dan sowieso nog iemand anders is die die mening zal delen. En mensen mogen het ook niet goed vinden natuurlijk.

Hoe zou je willen dat mensen voor het eerst naar You Of Now, Pt. 2 luisteren? 

In een park, zittend op een bank. Of nee, je mag ook rondwandelen. Laat alles goed tot je doordringen. Misschien is de trein of bus ook wel een goede setting, maar dan moet je wel een noise cancelling koptelefoon hebben. Ik denk dat dat het best werkt.

Als je een hele ruimte zou mogen inrichten om je ep voor te stellen, hoe zou die ruimte er dan uitzien? 

Oh daar moet ik even over nadenken. Ik denk dat er bomen zouden zijn, kale bomen zonder bladeren en veel beige en grijstinten. Ik zou ergens ook rotsblokken willen, op elkaar gestapelde stenen. En licht. Veel natuurlijk licht.

Muzikanten en wetenschappers zijn dezelfde soort personen

Ik heb opgevangen dat je wetenschapper zou willen zijn als je geen muzikant was. Wat ik het verhaal daarachter? 

Ik moet toegeven dat ik totaal geen wetenschappelijke kennis heb, maar ik ben heel erg geïnteresseerd in hoe dingen werken. Dat ben ik altijd al geweest eigenlijk. Toen ik zestien was, was ik heel geboeid door astrofysica. Nu ik eraan denk, ik heb net een boek over astrofysica gekocht van Neill Degrasse Tyson. Astrofysica voor luie mensen heet het denk ik, of toch iets in die aard. Ik herinner me dat ik naar podcasts luisterde over de werking van het universum en zwarte gaten. Over hoe alles uitzet en zichzelf ook weer vernietigt.

Is er in jouw opinie een overlap tussen wetenschap en muziek? 

Ja, meer zelfs: dat is hetzelfde. Muzikanten en wetenschappers zijn dezelfde soort personen. Het zijn mensen die nieuwsgierig zijn en iets voelen dat door iets anders geïnspireerd is. Er zijn natuurlijk verschillende niveau’s, maar ik denk ook dat je verschillende soorten wetenschappers hebt. Sommige zijn meer bezig met gedetailleerde research, terwijl andere net gefocust zijn op ideeën en theorieën.

Wat voor wetenschapper ben jij als muzikant? 

Ik wil graag geloven dat ik meer met details bezig ben. Ik kan heel impulsief zijn en dat pakt soms heel goed uit, maar soms ook heel slecht. Als ik een idee heb stort ik me daar volledig op tot ik vastloop en vervolgens wekenlang geen muziek kan maken. Tegenwoordig probeer ik wel rustiger te zijn daarin.

Is het na You Of Now, Pt. 2 tijd voor een album? 

Ik denk het wel. Elke dag probeer ik daar zo veel mogelijk aan te werken en ik heb heel veel songs. De kunst is nu om daar een geheel van te maken. Samen met een vriend werk ik momenteel wel aan visuals, dat probeer ik altijd vroeg in het proces te doen zodat er continuïteit is tussen het muzikale en visuele aspect en dat ook samen kan groeien. Ik wil daar ook graag mee innoveren, al weet ik nog niet op welke manier.

Hoe ziet je agenda er voor de rest van 2023 uit? 

Ik hoop voor de zomer mijn eerste headlineshow te hebben en ik heb ook nog een andere tour gepland waar ik het voorprogramma zal verzorgen. Daarnaast wil ik vooral meer muziek maken en uitbrengen samen met mijn vrienden. Deze keer ga ik mezelf echt pushen!

Facebook / Instagram / website

640 posts

About author
Dansende Beer met een hart voor Scandinavische popmuziek, sad girl music (lees: Phoebe Bridgers) en Franstalige dingen.
Articles
Related posts
FeaturesInterviewsUitgelicht

Interview Murdock: 'Door de keihard evoluerende techniek kunnen we de Rampage-bezoekers elk jaar opnieuw omverblazen'

Het jaar is nog niet eens zo ver gevorderd, maar voor dj-producer en Rampage-oprichter Murdock moet er al heel wat mislopen opdat…
FeaturesInterviewsUitgelicht

Interview Reinel Bakole: 'Ik ben nog op zoek naar mijn publiek'

Zangeres, danseres, kunstenares… de Belgisch-Congolese Reinel Bakole laat zich niet in hokjes plaatsen. De voorbije jaren werkte ze aan het bouwen van…
FeaturesInterviewsUitgelicht

Interview ELOI: 'Spelletjesavonden zijn het nieuwe uitgaan'

De autodidactische producer ELOI stak in 2020 haar kop boven het muzikale water. Zwevend tussen rock, hyperpop en rave bouwde de Franse…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.