InstagramLiveRecensies

Stromae @ Paleis 12: De kracht van kwetsbaarheid

©CPU – Chris Stessens

Over de liveperformances van Stromae is al veel gezegd en geschreven: hij is een geboren entertainer, weet daardoor het publiek van begin tot einde te boeien en staat op het podium met een productie om U tegen te zeggen. Gisterenavond pakte de man in Paleis 12 uit met al die kwaliteiten. Het was de eerste show van vele in Brussel, want onze landgenoot zal dit kunstje nog zeven maal overdoen.

Het moet van op de MIA’s in januari geleden zijn dat Stromae in Paleis 12 was. Daar sleepte hij drie muziekprijzen in de wacht, met dank aan zijn derde album Multitude. Die plaat is er eentje van vallen en opstaan, van goed en slecht en van moed en kwetsbaarheid. Stromae bekrachtigde daardoor alweer zijn wereldstatus. Tegenwoordig trekt hij van de grootste concertzalen naar de befaamdste festivals en omgekeerd om Multitude wereldwijd te introduceren. Vorige week nog blies het album zijn eerste kaarsje uit, bijgevolg was gisterenavond eigenlijk ook een klein verjaardagsfeestje.

© CPU – Chris Stessens

Yamê kreeg van Stromae de eer om het publiek op te warmen. Een klein halfuur lang hielden zijn toetsen en Franse teksten ons bezig, maar echt entertainend werd het nooit. De man kwam wel eens vanachter zijn toetsen vandaan om zijn rapkunsten te tonen en hij slaagde er ook in de zaal een kleine passage te laten meezingen, maar met meer kon hij niet pronken. Paleis 12 stond wel al bomvol tijdens het voorprogramma en dat kon maar een ding betekenen: iedereen keek enorm uit naar de langverwachte show van Stromae.

De maestro trapte zijn set af met “Invaincu”. De telefoons vlogen de lucht in, want visueel was het meteen raak. Op een totaal van vijftien LED-schermen (met robotarmen!) kregen we de avatar van Stromae te zien, die zich opmaakte voor het optreden van de avond. Bij “Fils de joie” nam de man plaats achter vier microfoons, alsof hij de pers te woord stond. Op de LED-schermen zagen we tegelijk een dansend en divers leger. Het nummer is een eerbetoon aan sekswerkers en dat werd enkel kracht bijgezet door de imponerende liveperformance.

© CPU – Chris Stessens

Ook het complementaire tweeluik “Mauvaise journée” en “Bonne journée” ontbrak niet in de set. De twee nummers lichten toe hoe Stromae naar het leven kijkt: ieder mens heeft goede dagen, maar kent ook slechte dagen. Een slechte dag is in feite een noodzakelijke voorwaarde voor een goede dag, want emoties (h)erkennen wordt pas mogelijk door te vergelijken. Tijdens “Mauvaise journée” lag hij achteruitgezakt in een rondrijdende zetel, want dat is voor Stromae de veruitwending van een futloze, slechte dag. “Bonne journée” toonde dan weer de realiteit van gelukzalige dagen.

Er kwam geen einde aan de productionele trucjes. Bij “Papaoutai” bracht een robothond het typische vestje dat bij het nummer hoort naar de zanger, alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat een robot plots over het podium paradeert. Het publiek was al helemaal uitgelaten en dan moest “Ta fête” nog komen. Het was zo’n moment waarop je niet anders kon dan meespringen met de gedreven fans. Stromae droeg vervolgens “Déclaration” op aan alle vrouwen, ter ere van internationale vrouwendag afgelopen week.

© CPU – Chris Stessens

Het publiek zat dan wel nog geen seconde stil, Stromae deed er toch nog een schepje bovenop. In de aanloop naar “Santé” kregen we een korte dansinitiatie. Heel Paleis 12 moest eraan geloven: er zou gedanst worden. Voor sommigen waren de dansbewegingen kinderspel, anderen hadden het er moeilijker mee, maar het effect was universeel: iedereen lachte met de gekte tijdens “Santé”. Stromae sloot het nummer af met een (misschien iets te) uitgebreide bedanking aan zijn band en entourage en tot slot aan de fans gisterenavond aanwezig.

Zijn allergrootste hit “Alors On Danse” bleef over voor de bisronde. Daarna verkondigde Stromae dat het tijd is om te gaan slapen, maar niet voordat hij de avond afsluit met een a cappellaversie van “Mon amour”. Na zeventien ontvlambare nummers was het de ideale uitdover van de avond. Stromae was dankbaar en ook het publiek barste van erkentelijkheid. Anderhalf uur lang straalde de man tegelijk heel wat broosheid en sterkte uit. De wereldpers heeft gelijk: Stromae is een geboren entertainer met een ongezien hoog inlevingsvermogen en dat talent is wellicht te wijten aan de kracht van kwetsbaarheid.

Stromae staat vanavond en morgen, op 1, 2 en 3 juni en op 8 en 9 december terug op het podium van Paleis 12. Op 13, 14 en 15 april en 22 en 23 november staat hij in de Ziggo Dome in Amsterdam. Ook de festivals ontsnappen niet aan een dansinitatie van Stromae: op 29 juni speelt hij op Rock Werchter en op 1 juli op Down The Rabbit Hole.

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Facebook / Instagram / Website

Setlist:

Invaincu
Fils de joie
Tous les mêmes
Te quiero
La solassitude
quand c’est?
Mauvaise journée
Bonne journée
Papaoutai
Ta fête
Déclaration
Formidable
Riez
L’enfer
C’est que du bonheur
Santé

Alors on danse
Mon amour

Related posts
InstagramLiveRecensies

5 Seconds of Summer @ ING Arena: Jong bloed wordt groot

De houdbaarheidsdatum van een boysband is meestal redelijk beperkt, al bewijzen vier Australiërs dat het wel degelijk anders kan. 5 Seconds of…
LiveRecensies

Fred again.. @ ING Arena: De hype ontgroeid

Een fenomeen. Er zijn weinig woorden meer geschikt om Fred again.. te omschrijven. Een dik jaar geleden nog voor een paar honderd…
InstagramLiveRecensies

Sabrina Carpenter @ Paleis 12: Welkom in het pop-boudoir

Het heeft een tijdje geduurd vooraleer de Amerikaanse Sabrina Carpenter als volwaardig muzikante aanschouwd werd. Tijdens haar carrière als een kindsterretje op…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.