AlbumsRecensies

The Smashing Pumpkins – ATUM – Act I (★½): Een kaarsje branden voor het vervolg

Elk decennium heeft zo zijn legendarische bands en als je denkt aan de jaren negentig, dan schieten The Smashing Pumpkins je waarschijnlijk al gauw te binnen. De groep rond opperkaalkop Billy Corgan scoorde met legendartische platen als Siamese Dream en Mellon Collie and The Infinite Sadness, en singles als “Disarm”, “Bullet With Butterfly Wings” of “Tonight, Tonight” zijn niet weg te denken uit tijdloze lijstjes. De band uit Chicago beleefde onmiskenbaar haar hoogtepunt in de nineties, nadien werd het een komen en gaan van bandleden en voornamelijk wisselvallige platen. Tot in 2018 de originele gitarist James Iha zich weer aanmeldde en het fris rockende Shiny and Oh So Bright, Vol. 1 / LP: No Past. No Future. op de wereld werd losgelaten. Het leek een doorstart voor de herbronde Pumpkins, maar opvolger (en voorlopig laatste wapenfeit) CYR uit 2020 was toch alweer een behoorlijke sof.

Met ATUM – Act I brengt The Smashing Pumpkins het eerste deel van wat een driedubbel album moet gaan worden. De plaat moet onder andere geïnterpreteerd worden als een vervolg op het elektronische Machina/The Machines Of God en de legendarische dubbelaar Mellon Collie And The Infinite Sadness. Het feit dat de band ATUM op die manier aankondigde deed bij heel veel fans hun hartje dan ook wat sneller slaan. ATUM zou een rockopera worden, een muzikaal verhaal van maar liefst 33 nummers die zouden teruggaan naar de glorietijd van de Pumpkins. Hopende fans alom dus en toen eerder dit jaar de single “Beguiled” werd uitgebracht, bleken de verwachtingen misschien zelfs ingelost te worden. De eerste elf liedjes van ATUM zijn intussen beschikbaar als Act I en die zijn toch een heel stuk minder sterk dan we hadden gehoopt.

ATUM – Act I is wat ons betreft een vreemde plaat, een allegaartje van campy synths, cringy pop en wat goede, ouderwetse rock. Die drie stromingen horen we elkaar eigenlijk al op een dubieuze manier afwisselen bij de eerste drie nummers. Opener “ATUM” trapt af met synths die zelfs in de meest duistere jaren tachtig als ‘bedenkelijk’ gelabeld zouden worden, een bombastische gitaarsolo die lijkt weggelopen uit een studio-outtake van Pink Floyd voegt helaas niet veel extra smaak toe. “Butterfly Suite” doet aansluitend verlangen naar beter, want met een vlinder in de titel is een brug naar “Bullet With Butterfly Wings” snel gemaakt. Helaas, de stroperige pop van “Butterfly Suite” kan niet verder verwijderd zijn van die portie vitriool uit 1995. Zelfs Corgans klassieke zilveren broek en ‘Zero’-shirt zou deze song geen extra cool kunnen geven. Gelukkig redt “The Good in Goodbye” nadien de meubelen met een lekkere riff en Chamberlins herkenbare drumroffels.

Doorheen de rest van ATUM – Act I wordt bovenstaand recept nog enkele keren herhaald en finaal blijven voornamelijk flauwe melodieën en kitscherige ideeën over. Ondanks de kleverigheid van de meeste liedjes blijft er maar weinig écht plakken en dat komt evengoed door de makke productie. Corgans stem ligt veel te prominent en zuiver in de mix, Jimmy Chamberlin lijkt af en toe te drummen op een set conservenblikken en de synths komen bij momenten wel heel klef naar de voorgrond. De keyboards hadden wat ons betreft op heel wat nummers achterwege mogen blijven. Zo klinken songs als “Embracer” of “Beyond the Vale” bij momenten gewoonweg campy door de nutteloze elektronica die te pas en te onpas de kop opsteekt. Enkele angstvallige ogenblikken dachten wij zelfs naar een nieuwe Muse te luisteren en dat is toch ook lang geen compliment meer.

Het goede nieuws dan maar? In een nummer als “Steps in Time” vallen de puzzelstukjes netjes in elkaar en gaan toetsen en gitaren goed samen in een alternatieve cocktail. Het melodieuze “Where Rain Must Fall” is dan weer een aanstekelijke meezinger. Het zijn beperkte lichtpunten en daartegenover staat dan weer de diepe duisternis van “Hooray!”. Elke rockopera heeft wat onnozele stukken die de serieux moeten doorbreken (denk maar aan “Tommy’s Holiday Camp” op Tommy van The Who), en voor ATUM – Act I is dat de ketelmuziek van “Hooray!”. We kunnen het met wat goede wil nog het best omschrijven als “We Only Come Out At Night” op speed, of MIKA die na een bijzonder ruig avondje in een crackpand besluit om voor de grap een song op te nemen.

In de vorige paragrafen hebben we The Smashing Pumplins vergeleken met Muse en MIKA en dat zegt wat ons betreft alles over ATUM – Act I. Laat je dus niets wijsmaken, het eerste deel van de rockopera lijkt in niets op Mellon Collie & The Infinite Sadness en ook referenties naar Machina/The Machines Of God doen de elf nummers te veel eer aan. Muziekliefhebbers die nog nooit van The Pumpkins hebben gehoord zullen zeker geen fan worden na het beluisteren van deze langspeler. De liefhebbers zullen dan weer verdeeld worden; zij die de laatste worp van Corgan en z’n vrienden briljant vinden en niet kunnen wachten op de volgende delen van het drieluik, en zij die het eerste deel maar een hoop lauwe drab vinden. Helaas, wij bevinden ons in het tweede kamp. We branden alvast een kaarsje voor het vervolg…

Facebook / Instagram / Twitter / Website

Beluister de singles van de week op onze Spotify.

181 posts

About author
It's party time and not one minute we can lose.
Articles
Related posts
AlbumsFeatured albumsRecensies

The Smashing Pumpkins - Aghori Mhori Mei (★★★½): Eindelijk stabiliteit tussen verleden, heden en toekomst

The Smashing Pumpkins bracht in 1991 zijn eerste plaat Gish uit. Het waren de tijden van de grunge en de Amerikanen hadden…
InstagramLiveRecensies

Live /s Live (Festivaldag 3): Pure rauwheid en starre harmonie

De derde dag van Live /s Live was er een met hoogtes en laagtes. We zagen heel wat groepen met wat jaren…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single The Smashing Pumpkins - "Beguiled"

The Smashing Pumpkins maakte voornamelijk furore in de jaren negentig. Met Siamese Dream en Mellon Collie and the Infinite Sadness leverde de Amerikaanse band…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.