AlbumsRecensies

Jordaan Mason & Their Orchestra – Rewrite The Words Again (★★★½): Complexe zware kost

Daniel Johnston was zo’n artiest die je of gelijk bij de strot greep of waar je zo snel mogelijk de skipknop voor indrukte. Wij moesten aan Johnston denken toen we het nieuwste album van Jordaan Mason beluisterden. De Canadese singer-songwriter heeft inmiddels al meerdere albums op zijn naam staan, maar met Rewrite The Words Again levert hij een indrukwekkend werkstuk af.

Mason was altijd al een doe-het-zelver bij het maken van albums. Liever thuis opnemen dan een studio waar je toch een budget voor nodig hebt. Toch is het Masons stem die ons het meest aan Johnston doet denken: breekbaar; zo valt dat het best te omschrijven. En bij de thematiek die op het album wordt verwoord, komt dat heel mooi tot zijn recht. Door de coronamaatregelen was het bij het opnameproces van dit nieuwe album niet mogelijk om zelf met muzikanten in een ruimte te staan, dus werden alle instrumentaties afzonderlijk opgenomen en later samengevoegd. Een hele klus, daar Jordaan Mason ditmaal met de toevoeging ‘& Their Orchestra’ het album aflevert.

Mason ging daarvoor in zee met de in Berlijn woonachtige Marlene Bellissimo. Zij bood aan zich als een Van Dyke Parks over de arrangementen te buigen. Dat is gelijk te horen op opener “No More Metaphor”: wat nog rustig begint met alleen piano, wordt langzaam een geordende chaos. De complexe orkestratie en de zang zuigen je het album in. Voor de één het begin van iets moois, voor de ander net een stapje teveel van het goede. Toch worden we langzaam gegrepen op de volgende nummers door de prachtige melodieën die verpakt raken in steeds ingewikkeldere arrangementen, zoals bijvoorbeeld op “Spiderweb”.

Bellisimo’s arrangementen zijn complex en uitdagend. Masons teksten zitten ook vol met vragen en traumatische ervaringen. Neem het nummer “Hot Burning Stone”, dat het moment beschrijft dat zijn buurman zelfmoord pleegt. Als een therapiesessie moest hij dit verhaal wel op papier zetten om zijn gevoelens woorden te geven. De muziek vult de dramatische woorden aan tot een emotionele, sacrale hoogte. Zoiets komt binnen.

Hierna volgt “Amsterdam”, een liedje dat Mason schreef over die keer dat hij daar met zijn partner was, en ze zich verwonderden over de Wallen. Het is na het voorgaande nummer een licht verteerbaar liedje: we kunnen even op adem te komen. “Still Alive Singing” zou je ook licht verteerbaar kunnen noemen, maar dan moet je de teksten op je door laten dringen en kom je erachter dat je je op het verkeerde been heb laten wiegen.

Tekstueel speelt zijn geaardheid een hoofdrol in zijn teksten. We maken een tocht langs diepe dalen en verlangens. Door de zangstem van Jordaan voel je de getraumatiseerde geest letterlijk binnen komen, dus is het niet voor iedereen de gemakkelijkste kost. Waar anderen kiezen voor een wat publieksvriendelijker geluid, doen Mason en Bellisimo over het algemeen geen concessie aan het grote publiek. Toch is het geen martelgang waar we naar luisteren, maar dan moet je daar wel voor openstaan. Lees dus de bijsluiter en laat je veroveren door Rewrite The Words Again. Voor de andere muziekliefhebbers geldt: als het je niet is voorgeschreven, dan niet slikken.

Facebook / Instagram / Twitter

Ontdek nog meer nieuwe muziek op onze Spotify.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.