Nog nooit gehoord van Novgrod? Dat is niet verbazend: met een schamele 51 maandelijkse luisteraars op Spotify blijft zanger en gitarist Giel Cromphout voorlopig onder de radar vliegen. Stil heeft deze muzikale knutselaar echter niet gezeten, eerder zetelde hij al in El Yunque en Blægger, en ook met Novgrod heeft hij in de laatste zeven jaar al minstens evenveel albums en ep’s uitgebracht. Hoewel hij zich als muzikaal talent nog niet kon lostrekken uit de oersoep van lokale muziek, kan zijn nieuwe semi-self-titled album NOVGOROD daar wel eens verandering in brengen, te beginnen met de single “Japan”.
Een goede vuistregel voor het luisteren naar nieuwe muziek: beoordeel een nummer nooit op zijn intro. Met een dreunende elektrische gitaarlijn daagt “Japan” je uit om even door te bijten en na een dikke minuut worden we er ook voor beloond. Novgrod laat de chaos achter zich en schakelt over naar dromerige, licht melancholische lo-fi, voorzien van warm gitaargetokkel en naar het einde toe zelfs strijkers en zowaar een orgel. De tekst – “Japan” gaat over ‘herinneringen, hoe we ze vastleggen voor het nageslacht en hoe we ze online zwieren voor de ogen van Jan, Piet en die ene vreemde vlerk uit de lagere school’ – is aangenaam analytisch zonder overheersend te willen zijn. De warme stem van zanger Giel Cromphout komt op “Japan”, zeker in combinatie met de dromerige vocals van Kaat Timmers, goed tot zijn recht.
Fijn, dromerig en warm: het zijn niet de adjectieven die je tot popster of rockgod verheffen, maar ze sieren wel de uitstekende bedroom lo-fi die Novgrod met “Japan” heeft gemaakt. Helemaal van eigen bodem, vers vanuit een hete zolderkamer in Diest. Meer van dat? Het nieuwe album NOVGOROD verschijnt – digitaal én op vinyl – in de herfst. Wil je Novgrod live aan het werk zien? Stay tuned, want vanaf eind 2022 zou Cromphout voor het eerst het podium opkruipen om zijn muziek aan lo-fi-minnend België tentoon te stellen.
Ontdek nog meer nieuwe muziek op onze Spotify.