Authentieke gitaren en maatschappijkritische indierock met het uitsterven bedreigd? Zeker en vast niet als het aan The Blinders ligt. Origineel uit Doncaster, ondertussen gevestigd in Manchester, weet de jonge band zich sinds 2016 te profileren als een uitstekend gitaarspektakel dat zeker geen blad voor de mond neemt. Met de debuutplaat Columbia, dat invloeden overliet aan literaire grootheden zoals George Orwell, kregen we in 2018 een politiek gedreven conceptalbum dat door vele critici te smaken viel. Opvolger Fantasies of a Stay At Home Psychopath, waarin frontman Thomas Haywood keurig zijn gematureerde lockdown-pen tentoonstelde, verscheen dan vorig jaar.
Desondanks verliepen de maanden die volgden niet helemaal vlekkeloos voor The Blinders. Zo werd niet alleen een flinke dosis releaseshows uitgesteld, maar verliet ook drummer Matthew Neale de band wegens persoonlijke redenen. Treur echter niet, want de overblijvende leden viel duidelijk niet klein te krijgen. Waar ondertussen de releasetour een spoor van gesloopte podia achterliet, kondigde The Blinders een volledig nieuw tijdperk aan. De driekoppige formatie van weleer is inmiddels uitgebreid tot een splinternieuw, daverend vijftal.
Met “City We Call Love” krijgen we meteen te horen hoe deze uitgebreide line-up klinkt. Een tweede gitarist, vervangen drummer en smijt daar ook maar wat experimentele synths bij. Zo klinkt het landschap rijker dan ooit. Een progressieve tocht door Haywoods unieke schrijfstijl gevuld met ruwe vocals en bonkende bassen, deze essentie blijft dezelfde. Ook de versterkers blijven lekker scheuren, maar klinken wel verfijnder dan voordien. Waar dit vijftal nieuwe horizonnen opzoekt, kunnen wij niet wachten op wat dit hoofdstuk nog te bieden heeft.
Facebook / Instagram / Website
Ontdek nog meer muziek op onze Spotify!