InstagramLiveRecensies

José González @ De Roma: Kriebel in de keel

© CPU – Mathias Verschueren

Local Valley, zo heet de nieuwste plaat van José González. Het album verscheen eerder dit jaar en de singer-songwriter moest die plaat ook live aan een publiek komen voorstellen. Op de eerste halte van zijn Europese tour kon hij dat doen in België, in De Roma. Daar wachtte hem een uitverkochte zaal die al zittend zoveel mogelijk probeerde te genieten van zijn liedjes. Zelf genoot hij waarschijnlijk iets minder, want gedurende de volledige set had hij wat last van zijn keel waardoor hij zelfs in het midden van de set een rustpauze inlaste. Gelukkig kon hij nog steeds zijn liedjes naar behoren zingen en bracht hij een verstilde pracht die hier en daar wat te gehaast klonk.

© CPU – Mathias Verschueren

Openen mag de Noorse Siv Jakobsen. De zangeres staat enkel met een gitaar en haar stem op het podium en dat doet ze erg sympathiek. Jakobsen is namelijk erg tevreden dat ze terug kan optreden en ze vertelde ons ook dat ze nog maar vandaag overkwam van Noorwegen. Hierdoor stond ze ook te glunderen op het podium. Met nummers als “Shine” en “Blanket” toont ze vooral aan dat ze een warm dekentje wil zijn die ons opwarmt voor de show van José González. En dat was ze ook, al kon ze hier en daar wel iets meer diversiteit en animo gebruiken.

De opstelling van het podium was tamelijk droog voor José González. Een stoel op een verhoog, een microfoon, een loopstation en twee gitaren is alles wat de man nodig heeft om een uitverkochte Roma anderhalf uur te boeien. De man begint er meteen zonder veel poespas aan en met het prachtige “With the Ink of a Ghost” uit 2015 is de toon meteen gezet. De zanger geeft meteen aan dat hij wat last heeft van zijn keel, maar toch zal proberen er het beste van te maken.

© CPU – Mathias Verschueren

Al snel keert hij terug naar zijn beginjaren met het duo “Stay in the Shade” en “Lovestain”. De nummers komen heel sterk over en het gitaarspel van González is iets wat blijft boeien. Toch merk je ook de last die González ervaart met zijn stem. Het lijkt alsof hij al zijn nummers er op een snel tempo door wil jagen om zo snel van de show en de pijn in zijn keel verlost te zijn. “Stay in the Shade” is sowieso al een kort nummer, maar in de Roma is het voorbij voor het echt begint. En dan is er al snel ook “Valle Local”, een gloednieuw nummer dat een strakker tempo aanhoudt door sneller gitaarspel. Het doet het gehaast gevoel in de set geen goed.

Al snel in de set volgt ook de bekendste song van González, de cover van The Knifes “Heartbeats”. Het nummer passeert ook wat, en je merkt dat het publiek er ook wat verdwaasd bij zit. De toeschouwers zijn nochtans heel braaf en luisteren heel goed naar wat de man op podium brengt. Zijn visuals mogen dan tot het minimale beperkt zijn in het eerste deel van de set, de emotionele kracht waarmee hij zijn songs brengt, maakt dat allemaal ruimschoots goed. Toch is het soms lastig om echt overtuigend te zijn als er fouten in het gitaarspel kruipen. Bij sommige instrumentale stukken had de Zweed het lastig om zijn gitaarnoten juist te spelen, maar we zullen het steken op zijn ziek gevoel.

Na een goeie portie oude songs, trekt González een blik nieuwe nummers open. Het eerlijke “El Invento” kan nu al tot een van de klassiekers binnen zijn discografie gerekend worden en na “Visions” besluit de man om zich toch even terug te trekken. Na een erg korte pauze keert hij dan terug om vier erg zachte nummers te brengen van de nieuwe plaat waardoor het nog maar eens opvalt hoe minimalistisch dat album eigenlijk is. Enkel “Head On” zorgt voor een kleine opflakkering door het speelse tempo, maar het is dan weer “Leaf Off / The Cave” dat dankzij de herkenbaarheid overtuigt. We krijgen nu wel meer visuals met op zijn backdrop wat sterretjes en het noorderlicht!

© CPU – Mathias Verschueren

Zijn reguliere set sluit de singer-songwriter af met een cover van The Beatles’ “Blackbird” en hij roept de zaal op om mee te zingen omdat zijn stem niet echt mee kan. Dat gebeurt gezapig, maar eens hij achter het podium verdwijnt, staat een groot deel van de zaal wel recht om te applaudisseren. Met “Tjomme” speelt hij voor het eerst dit nummer live en hij heeft het wat lastig. De zaal probeert mee te klappen, maar dat haalt hem volledig uit zijn concentratie waardoor hij nogal gepikeerd zegt dat het publiek van zijn shows meestal heel rustig is. We vergeven het hem omdat het niet altijd makkelijk is om een nummer voor het eerst live te spelen, zeker als je plant om er zoveel loops en melodieën in te steken.

José González had dus wat last van ziektekiemen in De Roma en die namen zijn hele show wat over. Het zorgde ervoor dat zijn anders zo oprechte en breekbare songs iets te haastig overkwamen en de set op bepaalde momenten geïmproviseerd werd (wegens het niet meer kunnen halen van de te hoge noten). Hierdoor merkte je ook wel wat onzekerheid bij de man en dat zorgde voor kleine foutjes, maar vooral dat je als toeschouwer nooit helemaal werd meegetrokken in het verhaal. Iedereen die al eens ziek was, weet hoe lastig het is om zo iets te doen en dus kunnen we het hem voor één keer wel vergeven.

Setlist:

With the Ink of a Ghost
Stay in the Shade
Lovestain
Valle Local
Down the Line
Crosses
Heartbeats (The Knife cover)
Cycling Trivialities
El Invento
Visions
The Void
Horizons
Head On
Lasso In
Leaf Off / The Cave
Blackbird (The Beatles cover)

Tjomme
Killing for Love

3364 posts

About author
Ook bekend als "Den Beir", oprichter van de site, leidt alles in goeie banen en schrijft ook wel eens iets.
Articles
Related posts
LiveRecensies

José González @ Ancienne Belgique (AB): Moeiteloos meeslepend

De Zweed González bracht over zijn hele carrière nog maar een handvol platen uit (zes, met zijproject Junip meegerekend), maar weet desondanks…
AlbumsFeatured albumsRecensies

José González - Local Valley (★★★½): Oud vertrouwd en experimenteel nieuw

José González debuteerde in 2003 met het album Veneer, en scoorde meteen een hit met “Heartbeats”. In een mum van tijd veroverde…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single José González - "Swing"

Met nummers als “Crosses” en “Heartbeats” veroverde de Zweed José González menige harten met zijn debuutalbum Veneer (2003). Na een stilte van…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.