Hier is hij dan: het debuutalbum van het Britse bedroompopfenomeen Oscar Lang. Zijn eerste langspeler Chew The Scenery is er eindelijk na jaren van singles en ep’s. Lang teaset deze plaat al maanden met beloftevolle singles zoals “Thank You” en “Write Me A Letter”. De 21-jarige Londenaar heeft buiten een goede reputatie als singer-songwriter ook een mooi repertoire als producer. Zo hielp hij jaren geleden Beabadoobee haar hitsingle “Coffee” opnemen, maar nu staat Lang zelf in de schijnwerpers.
Met Chew The Scenery lijkt Lang afstand te nemen van zijn bedroompop, om zich te etaleren als een echte indierockartiest. Na een noisy intro komt het album op gang met zijn aanklacht tegen onze huidige sociale mediacultuur: “21st Century Hobby”. De ingetogen, lofi akoestische gitaren maken plaats voor wat elektrisch tokkelwerk. Deze trend zet zich verder tijdens “Stuck”: een nummer vol gitaargeweld, luide drums en een basgitaar overgoten met distortion. Échte indierock.
Na “Headphones”, waarvan de titel volgens ons een waarschuwing is omdat het er nogal luid aan toe gaat tegen het einde, gaat Lang de rustigere kant op. “Write Me A Letter” is een zacht liefdeslied waar Lang zijn stem en piano je oprecht kunnen ontroeren. Het is een boodschap aan zijn vriendin: ‘zelfs wanneer je niet bij me bent, denk ik constant aan je’, klinkt het.
Eenmaal voorbij de helft zwakt Lang af en wordt het soms zelfs wat saai, maar met “Take Time Out” herpakt hij zich. Het is een gulden middenweg tussen zijn indierockexperimenten en zijn oude, rustigere werk en deze kruising slaat aan. Het voorlaatste nummer brengt ons weer terug naar iets ouds en vertrouwds: Lang op de piano. Deze keer zijn er ook strijkers aanwezig, wat zorgt voor wat variatie. Na nog één laatste “Thank You” zit Chew The Scenery erop.
Op zijn debuutplaat proeft Lang hier en daar van de indierock en meestal komt dat tot een goed eind. Zijn grootste sterkte zit echter nog steeds in de zachtere nummers. Chew The Scenery is een klein, maar niet extreem gewaagd probeersel van Lang om zijn muzikale horizon te verbreden. Het is geen spectaculair of enorm vernieuwend album, maar zeker een beloftevol begin voor Oscar Lang.