Je hoeft geen trouwe Eurovisiekijker te zijn om je de historische overwinning van Alexander Rybak te herinneren. De guitige Noor met Wit-Russische roots kreeg in 2009 voor het folknummer “Fairytale” de hoogste score ooit – tenminste vóór de nieuwe puntentelling vijf jaar geleden ingevoerd werd. Toch besloot de violist om in 2018 een comeback te maken. Met “That’s How You Write a Song” wist hij zijn halve finale te winnen, maar in de grote finale eindigde hij in de onderste helft op een toch wel pijnlijke vijftiende plaats. Met albums lijkt Rybak zich al jaren niet bezig te houden, behalve voor een kinderboek-slash-musical, maar een single af en toe kan er wel vanaf.
Voor zijn laatste muzikale uitspatting werkte Rybak samen met de Noorse klarinettist Felix Peikli, aan een moderne herwerking van Beethovens Vijfde symfonie nog wel. Althans, als je de overstap van klassiek naar jazz ‘modern’ durft te noemen. Het is dan ook geen verrassing dat het nummer “Beethoven Jazz” gedoopt werd. Het hoogstandje duurt slechts anderhalve minuut, maar toch weten beide heren voor een mooie wisselwerking tussen viool en klarinet te zorgen. Het mijdt de kenmerkende dramatiek van de Duitse componist, en schept een relaxete sfeer die doet hunkeren naar een bruin jazzcafé zonder dat er ook maar één koperblazer aan te pas komt. Wij zijn alvast te vinden voor een extended versie.
Facebook / Instagram / Website
Ontdek nog meer nieuwe muziek op onze Spotify.