Er verschijnen wekelijks heel wat nieuwe liedjes, waarvan slechts een klein deel een recensie krijgt. De rest blijft vaak onbeschreven, zeker wanneer het om minder bekende artiesten gaat. Met De vijf van “Den Beir” schenken we met plezier elke week aandacht aan vijf nummers die je volgens ons niet over het hoofd mag zien, ook al zijn ze van acts die nog geen groot publiek wisten te bereiken. We bundelen alle nummers waarover we schrijven in een leuke afspeellijst op Spotify, en ook voor de volgende vijf artiesten is daar een plaatsje voorzien.
Melby – “Concorde”
Al sinds 2016 is Melby bezig met het timmeren aan zijn weg. De groep uit Stockholm kwam in 2019 met een debuutplaat en vorig jaar werd er tijdens de lockdown heel wat nieuw materiaal gemaakt. “Concorde” is daaruit het eerste resultaat en het is een heel gezellig, zacht indierockliedje geworden dat zowel catchy als dromerig binnenkomt. De band trekt zijn niveau duidelijk wat op!
eee gee – “Favourite Lover”
De Deense singer-songwriter eee gee maakt naar eigen zeggen muziek voor introverte mensen, die vaak uit hun comfortzone moeten komen om binnen de maatschappij te passen. Op haar debuutsingle “Favourite Lover” zoekt ze de grenzen tussen ingetogen en intrigerend op, waardoor we een boeiende popsingle krijgen die rustig en gemoedelijk overkomt.
James and the Cold Gun – “Plug Me In”
De kans is relatief groot dat James and the Cold Gun nog nooit op je radar verscheen, en dat is meer dan logisch. De band uit Cardiff is nog maar van 2019 bezig en net toen de machine begon te rollen, moesten ze binnen blijven. Met “Plug Me In” brengt de groep hun tweede single van het jaar en die klinkt vettig. Het duo haalt de spierballen boven en knalt de ene riff na de andere voorbij. Vlammen zonder gêne, heerlijk!
Ydegirl – “breezing back and forth between”
In 2019 debuteerde Ydegirl met haar debuut-ep notes19, waarna ze twee jaar werkte aan een opvolger. Het wondermooie “breezing back and forth between” laat zien dat die pauze haar deugd deed en dat ze nog steeds ontroerende nummers weet te maken. De jazzy trompetten bieden een mooi tegengewicht voor haar zachte stem en de folky melodieën, waarmee ze ons tot reflectie inspireert.
Silvertwin – “Saviour”
Dat de seventies nooit helemaal weg zijn, bewijst ook Silvertwin. De groep uit Londen brengt muziek met heel wat referenties naar die gouden tijden; denk maar aan Electric Light Orchestra en Supertramp. Op “Saviour” knallen ze groots door met heel veel glamrock invloeden, maar vooral iets aanstekelijk en speels, wat het dan weer heel gezellig en toegankelijk maakt. De seventies komen terug? Als het van Silvertwin afhangt zeker!
DANSEN DANSEN
Départ – “Aftermath”
De zomer staat voor de deur en dat zullen de twee heren van Départ geweten hebben. Het muzikale duo uit Istanbul loste de laatste maanden een paar zomerse tracks waarin ze de oosterse invloeden in een mooi modern en westers jasje staken. Samen met de lancering van hun eigen label, losten ze met “Aftermath” meteen ook een nieuw nummer. In bijna zeven minuten sleept Départ je mee door een sfeervolle, elektronische wereld die de eerste zonnestralen van de zomer nog dat tikkeltje magischer maken.
Geschreven door Niels Bruwier, Simon Meyer-Horn & Maxim Meyer-Horn