FeaturesInterviewsUitgelicht

Interview STAKE: ‘Na corona wordt het een horde loslopende varkens die te lang opgehokt waren’

Volop in het proces van een release zitten net voordat COVID-19 de uiterst dominante speler in het cultuurlandschap wordt, is een hartverscheurende zaak. Het overkwam STAKE, die in november 2019 op de valreep nog Critical Method uitbrachten, het eerste album na hun naamsverandering. Het bracht een nieuw gezicht en vernieuwde sound met zich mee. Hun tour werd halverwege stopgezet, maar dat willen ze dit najaar graag heropstarten met de Most Critical Tour. We spraken met STAKE-gitarist Cis Deman over pre-, mid- én postcoronatijden.

Na een passage op Pukkelpop in 2018 legde Steak Number Eight de bijl neer, maar zette de groep haar persoonlijke kruistocht meteen verder onder hun nieuwe naam STAKE. ‘Korter. Krachtiger.’ blikt Cis terug. Het ging gepaard met een herbronning in het schrijfproces en het daaruit resulterende geluid. Steak Number Eight voelde namelijk lichtelijk vastgeroest binnen een rol. ‘Door die naamsverandering was de barrière om uit die rol te treden helemaal weg. We konden van nul starten in ons genre. Het had een zeer positieve invloed op onze creativiteit. We schrijven nu veel meer samen en zijn meer één.’

De West-Vlaamse metalband heeft nog enkele graantjes van het live voorstellen van Critical Method kunnen meepikken. ‘Het is op het nippertje uitgebracht. Gelukkig hebben we de AB-show nog kunnen meemaken. We hebben enkele kleinere shows in het binnenland kunnen spelen en ook in Duitsland werden we wel goed ontvangen tijdens onze tour met 3TEETH.’ Het allerlaatste voor de stopzetting van het livecircuit was echter heel bijzonder. ‘Op 12 maart waren we aan het spelen in de Vera (Groningen) en kregen we last minute te horen dat er maar honderd mensen binnen mochten. Na ons optreden viel alles stil. Ik zei nog in de micro dat iedereen moest genieten omdat het een van de laatste optredens zou zijn. Iedereen riep ‘boe’, maar het was uiteindelijk de waarheid. Ik wist echter niet dat het zo lang zou duren.’

Daarmee luidde een periode van platte rust in, wat betekende dat een groot deel van hun tour in het water viel. Een passage in de Vooruit, De Kreun en andere Belgische key venues werden niet verzilverd. Ook een eerste show ooit in Milaan en enkele festivals, waaronder Alcatraz en Graspop, konden helaas niet doorgaan. ‘We hebben de release wel kunnen meemaken, maar the heat of the moment was plotseling niet meer zo warm.’ Toch wil de band na de coronacrisis deze beloftes uit 2020 graag inhalen.

Daarbovenop komt de band naar voren met een najaarstour doorheen België en Nederland. Het bijzondere hieraan is de keuze van de locaties, voornamelijk kleinere, minder vanzelfsprekende zaaltjes, clubs en cafés. Cis kadert waarom: ‘Als concerten weer mogen en zalen weer opengaan, denk ik dat zalen van 500-1000 man langer moeten wachten dan kleinere cafés.’ Maar vooral willen ze de mensen trakteren. ‘Het zou de max zijn dat sommige fans eens met hun velootje naar een optreden van ons kunnen, in plaats van de laatste trein om elf uur te moeten halen en daardoor niets meer te kunnen drinken. We hopen ook echt dat het een bezwete, vuile, stinkende bedoeling zal zijn. Maar vooral willen we zelf spelen. De eerste lockdown was een beetje een zee van rust voor mij, maar nu begin ik het gemis echt te voelen. Het is dus voor onszelf en voor de fans. Evenveel voor ons als voor hen.’

De tijd staat echter niet stil. Live spelen is momenteel geen optie, maar aan nieuwe muziek wordt er wel naarstig gewerkt, hetzij op een lichtelijk andere manier: ‘Iedereen schrijft wat stukken en iedere vrijdag komen we samen om te puzzelen. Hoe we nu demo’s opnemen, is alle stukken inspelen en in Ableton blijven knippen en plakken. Het is een nieuwe manier voor ons, maar het werkt goed.’ STAKE kiest er dus voor om niet de loeiharde versterkers constant door zich te laten resoneren, maar neemt eerder een stap terug om als buitenstaander te kijken naar wat ze maken. ‘Het is minder fysiek intensief. We zijn al iets ouder hé (lacht). Er wordt meer gedacht. Dat is leuker en creatiever.’

Gaat deze nieuwe muziek deel uitmaken van de najaarstour, vroegen we ons af. ‘Het zal een combinatie tussen Critical Method, oudere Steak Number Eight en nieuw materiaal zijn. De vele data in kleine clubs zijn ook ideaal om de setlist te maken. Wat werkt er, wat niet? Wat is de interactie met de nieuwe dingen?’ En hoe het zal klinken? ‘We hebben in januari in de 4AD veel geëxperimenteerd met vanalles, zoals Zuid-Amerikaanse drumbeats, andere riffs en meer. Na de coronaperiode zal iedereen dansen en gelukkiger zijn. Het wordt een horde loslopende varkens die te lang opgehokt waren en daardoor enorm beestig worden. We willen ons daaraan een beetje connoteren. We willen een gelukkigere, dansbaardere plaat maken en dat lukt ons redelijk goed. Het zullen natuurlijk nog altijd zware, atmosferische riffs zijn.’

Naast het STAKE-verhaal verklapte Cis ons dat hij tijdens de lockdown volop naar country is beginnen luisteren. ‘Ik ben verslaafd geworden aan Hank Williams III. Heel de lockdown heb ik geluisterd en ook veel zelf gespeeld.’ Samen met contrabassist Jens De Waele (Fifty Foot Combo) en producer Reinhard Vanbergen (Das Pop) kreeg dit ‘spontane lockdownprojectje’ al vorm, ‘maar de release zal nog niet voor meteen zijn.’ Ook voor de West-Vlamingen is dit leuk: ‘Ik ben door country vooral verliefd geworden op harmoniezang. We zijn daarmee wat aan het testen bij STAKE.’ Maar of STAKE ooit een countrynummer gaat maken? ‘Ik zou misschien wel een STAKE-plaat willen countryaliseren. Maar het zijn twee aparte werelden voor mij. Country is puur een hobby en liefhebberij voor me, maar wie weet zal ik ooit als voorprogramma mijn eigen voorprogramma spelen?’

Hieronder zijn de tourdata van The Most Critical Tour.

Facebook

Dit vind je misschien ook leuk:
Nieuwe singlesOude Bekenden

Debuutsingle Lalma - "The Realm"

Afgelopen zondag zond Canvas de eerste aflevering uit van de driedelige documentaire The Rhythm of the Band  – naar het gelijknamige album…
AlbumsFeatured albumsRecensies

Gojira - Fortitude (★★★★½): Georkestreerde muzikale verslaving

Een geoliede machine. Met deze woorden zou deze review zomaar kunnen stoppen. Dat doen we natuurlijk niet, want een machine doet misschien…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Gojira - "The Chant"

De aanstalte naar het nieuwe album van Gojira heeft bijna negen maanden geduurd, maar deze vrijdag is het eindelijk toch zo ver!…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.