AlbumsRecensies

Yskan – Yskan (★★★½): Creatief debuut van doorgewinterde jazzmuzikanten

Yskan is een relatief nieuwe naam binnen het Belgisch jazzlandschap, maar bestaat al langer dan je zou vermoeden. De groep is namelijk de reïncarnatie van GIZMO. Dat jonge kwartet ontstond een aantal jaar geleden op Jazz Middelheim en toerde daarna verder op de andere Belgische jazzpodia. Inmiddels is de formatie rond Geert Hendrickx (gitaar) getransformeerd naar Yskan met Sam Comerford (tenorsaxofoon, bassaxofoon en klarinet), Anneleen Boehme (contrabas) en Simon Raman (drums) in de rangen.

De groep was met een aantal optredens reeds voorzichtig uit de startblokken geschoten, maar net zoals bij vele andere muzikanten werden hun plannen tijdelijk gedwarsboomd door de coronacrisis. Zo stond het debuutalbum eigenlijk al gepland in 2020. Gelukkig heeft het wachten geloond, want het resultaat dat Yskan nu op de wereld loslaat is creatief, aangenaam en veelzijdig.

Dat de wereld die opengaat op Yskan zo veelzijdig is, hoor je al meteen op de eerste nummers op de plaat. Zo is “More Contemplative” een openingsnummer dat sereen van start gaat met mystieke drums en sluipende blazers, maar eenmaal we gewend geraken aan het geluid, volgt de kronkelende gitaarlijn van bandleider Hendrickx die prijsgeeft dat dit een avontuurlijk album zal worden. “Oil on Canvas” bevestigt dat gevoel. De energieke intro van de contrabas van Boehme wordt aangedikt met de drums van Raman en vormen al snel een compositie die klinkt als een expressief schilderij, waarnaar de titel lijkt te verwijzen. De scheurende gitaarpartij op het einde is hierbij de verrassende kers op de taart.

Toch is de climax op “Oil on Canvas” niet het enige moment waar de groep alles uit de kast haalt. Zo zijn “Butterscotch” en “Palingdroom” momenten waar Yskan de avant-garde opzoekt. Het ene als een energieke uitbarsting die in volle vaart vooruit gaat, het andere als een complex spel van kronkelende melodieën en verrassende plotwendingen. Maar toch weet de groep zich net zo goed te gedijen in subtiliteit zoals in het filmische “The Lesser” en “East Corner Wasteland”, waar de gitaar een bijzondere duistere sfeer weet neer te leggen. Beiden facetten van Yskan vormen een boeiend contrast.

Met het debuutalbum van Yskan krijgen we een aangename kennismaking met de Belgische jazzformatie. De composities op de plaat zijn veelzijdig, verrassend en op veel momenten ook gewaagd, maar dankzij het filmische element dat dikwijls terugkeert, is het ook een relatief toegankelijke plaat geworden. Het album zal de jazzliefhebbers plezieren, maar ook veel nieuwsgierigheid en interesse kunnen wekken bij een publiek dat graag zijn horizonten verbreedt. Een boeiende start!

Yskan stelt het nieuwe album voor op 6 april in een livestream vanuit de Academiezaal in Sint-Truiden. Dit zal gratis te bekijken zijn vanaf 20u15 via deze link.

Dit vind je misschien ook leuk:
Nieuwe singlesOntdekkingen van "Den Beir"

Debuutsingle Grand Picture Palace - "Maryward"

Bassiste Anneleen Boehme kennen we van heel wat uiteenlopende formaties waaronder LABtrio en Yskan, maar haar absolute droomproject is Grand Picture Palace….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.