Foto: Charlie De Keersmaecker
Als journalist bundelt Bart ‘Conrad’ Cornand al jaren de menselijke kantjes achter grootse muzikanten zoals rockgitarist Mark Knopfler, pianist Keith Jarret en jazzicoon Toots Thielemans. Hij is vaak in hun spoor te vinden, maar schuimt eveneens voor Knack de Belgische jazzfestivals af zoals Jazz Middelheim of Gent Jazz. Sinds 2019 is hij ook zelf actief in de branche. Samen met Gianni Marzo schreef hij mee aan de soundtrack voor de kortfilm ‘Wilding’ (van regisseur Cathérine Ongenae). Nu volgt met “The Marollian Man” alvast een voorproefje op zijn debuutplaat Songs of Hope and Grit, die later dit jaar verschijnt.
“The Marollian Man” (letterlijk: de Marolse man, naar de Brusselse volksbuurt) vertelt de legende van de avond dat Toots Thielemans doorbrak in het New Yorkse jazzcafé The Hickory House. Uiteraard kan jazz dan niet ontbreken, maar Conrad laat zich ook beïnvloeden door country, blues en een streepje indiefolk. Het levert een zeer Western-achtig nummer met geruststellend diepe vocals op. Al is Toots nooit ver weg. Conrad maakt handig gebruik van de ritmesectie van het jazzicoon, en ook protégé Steven de Bruyn (harmonica) is te horen. En als je echt goed luistert, hoor je in de verte enkele stoere cowboys meeneuriën met het catchy refrein.