Er verschijnen wekelijks heel wat nieuwe liedjes, waarvan slechts een klein deel een recensie krijgt. De rest blijft vaak onbeschreven, zeker wanneer het om minder bekende artiesten gaat. Met De vijf van “Den Beir” schenken we met plezier elke week aandacht aan vijf nummers die je volgens ons niet over het hoofd mag zien, ook al zijn ze van acts die nog geen groot publiek wisten te bereiken. We bundelen alle nummers waar we over schrijven in een leuke afspeellijst op Spotify, en ook voor de volgende vijf artiesten is daar een plaatsje voorzien.
George Riley – “TRIXXX”
De Londense George Riley is nog maar aan haar vierde release toe, maar wist al een blijvende indruk achter te laten. Haar nieuwe single “TRIXXX” is wellicht het meest verschroeiende r&b-nummer dat we in lange tijd hebben gehoord. Ze speelt met verschillende songstructuren en geeft je nooit het gevoel dat je helemaal tot de kern van het nummer doordringt, wat een positief gevolg heeft op de luisterintensiteit. Een bangelijke track waarvoor we met plezier een plekje in onze afspeellijst vrijmaken.
Heartworms – “What Can I Do”
Heartworms is het veelbelovende muzikale geesteskind van de Britse muzikante en dichteres Jojo Orme. In het pre-coronatijdperk trad ze al op in iconische zalen zoals The Windmill en Nambucca en trok ze onder meer ook de aandacht van de legendarische producer Dan Carey, oprichter van Speedy Wunderground. De verwachtingen voor haar eerste nummer waren dan ook hooggespannen, maar met het duistere “What Can I Do” weet Heartworms ze moeiteloos in te lossen. De avant-garde postrockklanken en de van galm doordrenkte gitaar zorgen voor een onheilspellende sfeer, die haar sterke tekst nog beter uit de verf laat komen.
Small Boy – “Bobby Go Home”
Small Boy is een Noors songschrijfduo bestaande uit Daniel Lien en Daniel Eriksen. De twee delen niet alleen een voornaam, maar ook een grote liefde voor hamburgers en Tweede Wereldoorlogdocumentaires. In een kelder kon het duo de afgelopen maanden ongestoord nummers schrijven voor hun nieuwe band Small Boy. “Bobby Go Home” is daarvan het zeer zweverige eerste resultaat. De elektrische gitaar is de sfeerbrenger in het nummer, maar ook de knappe zang springt onmiddellijk in het gehoor. Deze kleine jongens zouden wel eens groot kunnen worden.
LOWLIFE – “Wasteland”
Onder de naam LOWLIFE kropen vier hippe vogels samen de studio in en willen ze nu met hun lichtjes eigenzinnige popgeluid de massa veroveren. In hun eerste single “Wasteland” krijgen we zowel korte rapstukjes als een catchy refrein, waardoor we meteen aan Glints denken. De instrumentatie van hun debuutsingle is verfrissend en het gebruik van buitenaardse geluidjes geeft het geheel nog eens een duwtje in de rug.
tigerstate – “1997”
Noorwegen etaleert zich wel vaker als een zeer muzikaal land met Oslo als absoluut epicentrum. De Noorse hoofdstad loopt haast over van de creatieve talenten, waarvan er dit jaar een aantal besloten om het collectief tigerstate op te starten. Door de krachten te bundelen hopen ze Oslo wereldwijd te kunnen representeren en deze week deden ze dat alvast met een eerste nummer. Op “1997” verrassen ze met een zeer diverse en eclectische mix van genres, die toch nog zeer toegankelijk en radiovriendelijk klinkt. Er gebeurt heel veel op “1997”, maar een overrompeling en chaos is het alsnog niet geworden. Oslo mag fier zijn op tigerstate!
Dansen Dansen
Fox Stevenson – “All Eyes On Me”
Ook in moeilijke tijden mag er gedanst worden! Deze week doen we dat op de beats van de Britse drum and bass-producer Fox Stevenson en zijn nieuwe single “All Eyes on Me”. In de Britse clubscene is hij al jaren een gevestigde waarde, gezien hij als geen ander weet hoe hij een goed dansplaatje in elkaar moet knutselen. Op zijn nieuwe “All Eyes on Me” waagt hij zich wat meer aan popmuziek, maar het nummer is hoe dan ook voorzien van een heerlijke drop. Laten we hopen dat we gauw terug de dansvloer onveilig mogen maken op deze knaller!