Features, Instagram, Interviews, Uitgelicht

Interview Promis3: ‘Onze muziek is niet alleen futuristisch’

Twee jaar geleden maakten we kennis met een nieuw Belgisch popproject, waarbij we geen superlatieven en complimenten spaarden. Het queer cyberpopduo Promis3 brengt iets nieuws en verfrissends in hun ijzersterke producties, maar overtuigen vooral ook dankzij hun indrukwekkende visuals. Naar aanleiding van de lancering van hun eigen label en agency Simulated Paradise, maar uiteraard ook hun nieuwe single “Don’t Wanna Fall in Luv”, hadden we een interview met zanger Brent Dielen en producer Andras Vleminckx.

“Don’t Wanna Fall in Luv” is jullie tweede release dit jaar. Heeft de hele situatie door corona veel impact gehad op jullie oorspronkelijke plannen?

Andras: Dat komt vooral omdat we aan elke release iets visueel willen koppelen. Onze vorige single “Simulated Paradise” was tegen november 2019 zo goed als klaar, maar het regelen en finetunen van de videoclip heeft maanden geduurd. Met “Don’t Wanna Fall in Luv” was dat een beetje hetzelfde. Het nummer was ook al een tijdje klaar en we hebben een hele zomer aan de release gewerkt.

Brent: Het heeft langer gedacht dan dat we initieel gedacht hadden, maar ik denk wel dat het zeker geen kwestie is van ‘te veel’ tijd in het visuele te willen steken. Je kunt er nooit genoeg tijd in steken. Oorspronkelijk hadden we het plan om veel meer te releasen dit jaar, maar als je alles zelf moet en wilt doen, dan kruipt de tijd daar ongecontroleerd sowieso in.

Oorspronkelijk gingen andere creatives te werk voor de 3D-animaties van jullie vorige clip. Waarom hebben jullie uiteindelijk besloten dat toch zelf te doen?

Brent: We waren gewoon niet tevreden met het werk van de 3D-artiesten, waardoor we even twijfelden over hoe we het zouden aanpakken. Omdat we budgettair gezien geen nieuwe 3D-artiesten konden betalen, hebben we besloten het zelf te leren en gelukkig is dat mega goed uitgedraaid, zelfs beter dan we hadden gehoopt. Uiteindelijk heeft dat ons ook doen beseffen dat we niet altijd de hulp nodig hebben van anderen, maar dat het meer een kwestie is van jezelf bekwaam te maken van die tools. Dat neemt niet weg dat we in de toekomst weer samenwerkingen willen aangaan met andere creatieve artiesten, want we hebben ook al wat leuke dingen in de maak voor anderen.

Andras: Dat is voor de toekomst sowieso ook een slim idee als het budgettair mogelijk is, want dan kunnen we onze focus verleggen op het creëeren van een nieuwe single in plaats van te werken aan de visuals. Omdat we bij “Simulated Paradise” aanvankelijk anderen de animaties lieten maken, hadden we het gevoel dat we ze volledig konden laten doen en ondertussen al konden werken aan nieuwe nummers.

Brent: Eigenlijk was dat bij onze allereerste release “Losing Our Connection” gelijkaardig. We kregen een edit van de videoclip, die eerlijk gezegd niet aan onze verwachtingen voldeed. We hebben dat dan kunnen rechttrekken binnen die tijdsspanne, want toen hadden we echt een tijdsdruk door de release datum. We hebben toen nachten aan een stuk zitten doorwerken, maar nu hebben we die vrijheid wel genomen omdat er geen release datum was en we door de lockdown ook meer tijd hadden. Ik kon van thuis uit werken, waardoor Andras en ik samen in lockdown zijn gegaan.

“Don’t Wanna Fall in Luv” gaat over het verkennen van ongekend terrein na een relatiebreuk. Hoe proberen jullie dat muzikaal en tekstueel te benadrukken?

Brent: Onze focus lag vooral op het creëeren van een nieuw universum op vlak van sound. Voor ons hangen sound design en de visuals heel nauw samen, dus vanaf dat we aan het creëeren zijn, zie ik de visuals al voor mij. De eerste demo was eigenlijk een totaal andere track, maar door het nummer weer volledig uit elkaar te halen met o.a. vocal cuts is het helemaal anders uitgedraaid.

Andras: Het was inderdaad in het begin een andere track, maar we hebben dat laten vallen en hebben met de vocals van Brent een geheel nieuw refrein gemaakt door het oorspronkelijk refrein over een keyboard te verspreiden en dan met melodieën te spelen. Dat begon dan te klinken als ‘Don’t wanna fall in luv’…

Brent: Van daar komt dus eigenlijk het concept. De tekst werd eigenlijk gevormd door die keyboard. Het refrein was initieel anders en daardoor is dat dan beginnen groeien. We vormden daarna de teksten van de strofes en we wouden daarin ook heel visueel zijn puur met woordgebruik. We wouden dat elke zin tastbaar werd door te spelen met zintuigen en dat was zeker een heel belangrijke factor bij het schrijven van dit nummer.

Andras: De eerste zin is ook bijvoorbeeld: ‘I’ve been hearing pictures’ en mensen vragen dan of dat ‘I’ve been seeing pictures’ moet zijn. Vroeger zouden we misschien te snel denken dat mensen dat raar zouden vinden, maar nu laten we onze creativiteit echt de vrije loop.

Brent: Daar ligt ook de link met die intense ervaring, want na een lange relatie waar nog weinig leven in zit, beleef je alle zintuigen iets meer en leg je misschien linken die wat raar zijn. Zoals bijvoorbeeld beelden kunnen horen, kleuren kunnen ruiken of muziek kunnen zien.

De clip van de single is geïnspireerd op renaissance kunst. In hoeverre weerspiegelt die kunstperiode zich in Promis3?

Brent: Onze muziek is niet alleen futuristisch, maar het heeft ook iets van nostalgie. We proberen muzikaal ook terug te blikken naar het verleden en dat te mengen met futuristische elementen. Voor ons was het een verfrissende aanpak om eens vele jaren terug te gaan in de tijd en daar onze inspiratie uit te putten. Sommige van de beste surrealisten komen uit die tijdsperiode en aangezien ons hele project draait rond het creëeren van een ander universum, is dat een beetje onze inspiratiebron geworden. Schilders zoals bijvoorbeeld Breughel, Botticelli en Bosch hebben indrukwekkende surrealistische schilderijen gemaakt en daar is die volledige visuals op gebaseerd. Het heeft een landscape lay-out met fantasierijke scenarios en we spelen veel met futuristische elementen zoals bijvoorbeeld chrome.

Meer dan een jaar geleden speelden jullie voor het eerst een show op ons Dansende Beren Showcasefestival. Hoe hard kriebelt het om weer op podium te staan en iets in elkaar te steken?

Andras: Brent is iemand die van de liveshows een echt spektakel wilt maken met dingen die ik misschien te snel als onmogelijk acht. We gaan vooral voorprogramma’s moeten doen en dan zijn extra showelementen altijd redelijk moeilijk. Het is een beetje geven en nemen, want een projector is al het maximum dat je kan vragen en is soms zelfs onmogelijk. Het kriebelt zeker om een liveshow in elkaar te steken, zelfs al is het gewoon om onze muziek te kunnen delen en in een live setting te kunnen brengen.

Brent: We gaan ook zeker met een goed alternatief komen, waardoor het er visueel nog steeds spannend uitziet, maar ook snel en makkelijk af te breken is. De eerste dingen die nu op de agenda staan, maar wel nog onzeker zijn door de situatie, zijn onze shows als voorprogramma van Emma Bale. We hopen dat die tour doorgaat en dat we tegen dan een vette set in elkaar hebben gestoken.

Jullie werken buiten Promis3 ook aan creatieve projecten. Is dit project voor jullie de ideale artistieke uitlaatklep?

Andras: Promis3 is zeker en vast de uitlaatklep van ons beiden want Brent is bijvoorbeeld visual creative bij de VRT. Dat zijn dan vaste opdrachten waar hij zijn creativiteit kwijt kan, maar steeds binnen een bepaald stramien en bepaalde huisstijlen. Ik werk ook voor andere artiesten en daarbij moet ik me ook vaak aan briefings houden. Als Promis3 kunnen we gewoon samenzitten en maken en doen wat we willen. We zien wel bij een aantal andere artiesten dat ze bijvoorbeeld bij een major getekend worden en hun nieuwe releases minder interessant worden. Voorlopig doen wij dus nog steeds wat we willen, al gaan we voor een single wel iets kiezen dat in Spotify playlists of op de radio goed zou kunnen werken. We hebben nog een hoop ander materiaal, maar we hebben echt vertrouwen in “Don’t Wanna Fall in Luv”. Dat sluit uiteraard ook niet uit dat we voor onze volgende single het volledig tegengestelde gaan doen.

Jullie lanceerden recent met Simulated Paradise jullie eigen label en creative agency. Wat zijn jullie doelen en wat is de filosofie van Simulated Paradise?

Brent: We willen ons als creative agency vooral ook openstellen naar andere artiesten toe. We hebben onlangs een stagedesign en een albumcover voor Ikraaan gemaakt, dus zo’n dingen willen we zeker verder blijven doen om onze stempel verder te verspreiden. We houden het nu klein, maar we hopen in de toekomst toch echt te groeien. We gaan weldra ook een evenement organiseren.

Andras: Het is inderdaad de bedoeling om ons platform dat momenteel vooral nog gericht is op onszelf uit te breiden. We distribueren onder het label via AWAL ook onze eigen muziek en in de toekomst willen we zeker ook met andere artiesten een gelijkaardig traject afleggen en misschien in de eerste plaats samenwerkingen aangaan. We hebben bijvoorbeeld plannen om samen met onder andere de Britse zanger Sonikku iets te maken. We gaan binnenkort ook een evenement lanceren, waarmee we jong talent uit de LGBTQ+ community willen inspireren en motiveren. De queer scene is super interessant en wij ontdekken vaak fantastische fotografen, organisatoren of ontwerpers die we een platform willen bieden. We zullen dus avonden onder de naam ‘Simulated Paradise Invites’ organiseren in De Studio in Antwerpen waarbij interessante persoonlijkheden uit de scene hun verhaal komen vertellen. We hopen dat eind 2020 of begin 2021 te kunnen laten doorgaan, volledig coronaproof uiteraard.

Brent: Andras vindt het geen goed woord, maar ik zou er ook een soort van vernissage opstellen waarbij we collecties van een aantal designers die net afgestudeerd zijn willen exposeren. We zijn ook nog op zoek naar grafische ontwerpers of illustratoren die hun reeks of werk daar willen ophangen.

Andras: Vernissage is inderdaad het verkeerde woord omdat we geen previews gaan laten zien. We willen vooral voor een designer of illustrator een gelegenheid bieden om zijn werk eens te delen. Het is de eerste keer dat we dat organiseren dus het is super spannend hoe dit gaat uitdraaien

Wat zijn jullie andere toekomstplannen?

Brent: Een ep of album staat niet meteen in onze wachtlijst, maar we hebben wel een handvol demo’s die we net aan het afwerken zijn en waarvoor we collaboraties hebben voor de visuals. We hebben ook een demo klaarliggen waarvoor we weer een clip willen uitbrengen en die zou geregisseerd worden door Domen & Van De Velde.

Andras: Dat is dus ook een duo uit Antwerpen en zij hebben gigantische projecten in de mode wereld. Zij werkten al voor o.a. DIOR en Vogue, dus we hebben hen een jaartje geleden gecontacteerd omdat we vinden dat ze heel goed bij ons passen. We willen heel graag een samenwerking met hen aangaan en daarnaast proberen we ook heel wat samenwerkingen op muzikaal gebied te doen. Eigenlijk was dat al langer de bedoeling en zouden we bijvoorbeeld naar Londen gaan voor een sessie met Planet 1999, maar dat is spijtig genoeg een ‘rode zone’ geworden. We gingen verder Sonikku naar België laten komen, maar we hebben hem ondertussen een instrumental doorgestuurd die hij super cool vond, dus we hopen dat dit onze eerste internationale samenwerking zal zijn.

Brent: We willen ook onze eerste ep terug offline halen omdat het achteraf gezien niet het niveau is dat we willen en dat beseffen we. “Losing Our Connection” zal wel online blijven omdat je als groep sowieso evolueert, maar de ep voelt in zijn geheel aan als iets wat we te snel wilden uitbrengen. Ik hoor mijn vocale mankementen, dus ik wil niet dat dat onze nieuwe releases naar beneden trekt.

Facebook / Instagram

3 november 2020

About Author

Maxim Meyer-Horn Certified pop-slet


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief