Albums, Recensies

MAX – Colour Vision (★★★½): Lichtpunt in het donker

Het magazine GQ gaf hem vorig jaar nog de titel Young Pop-God. Ook Billboard en iHeart merkten hem op. Na een operatie aan zijn stembanden twee jaar geleden kon hij vier maanden niet praten, dus ook niet zingen. Het enthousiasme om terug te kunnen zingen is duidelijk te merken in dit album. Als een feniks herrees hij uit zijn as om er met een grote dosis goesting opnieuw aan te beginnen.

De rijzende ster Max Schneider (gestileerd als MAX) plukt alle kleuren uit de hemel met zijn nieuw album Colour Vision Met het album toont de Amerikaan meerdere versies van zichzelf. Dat zorgt voor een georganiseerde chaos tussen vreugde en verdriet. Zijn vorig album “Hell’s Kitchen Angel” was duister en mysterieus. Colour Vision barst daarentegen van de kleuren, hoe feller hoe liever. ” Bij dit album wilde ik aantonen dat je voor je dromen moet vechten. Je hebt je eigen toekomst in handen, zelfs als dat niet zo lijkt.” Vertelde hij onlangs nog tegen Buzzfeed. Aan opgeven denkt MAX duidelijk niet.

In de gelijknamige intro van Colour Vision zet Max zijn kleurrijke bril op. Hij beseft dat de wolken onder zijn voeten snel kunnen verdwijnen, maar daar denkt hij voorlopig niet aan. Hij opent de deur op een kier om ze vervolgens helemaal open te zwieren. De toon is duidelijk gezet. In “Working For The Weekend” stelt hij zich samen met Canadese rapper bbno$ kwetsbaar op, hoewel dat op het eerste gezicht nauwelijks te merken valt. Er zit onzekerheid in zijn stem, maar dat wordt vermomd in een zwierig popjasje. Dat zorgt voor een contrast, maar het is niet duidelijk of hij dat met opzet heeft gedaan.

Voor “Love Me Less” sloeg hij Quinn XCII aan de haak. De twee vullen elkaar aan in de refreinen en Quinn XCI rapt de ene metafoor na de andere over jonge liefde en de weg naar volwassenheid. De hook van het nummer blijft nog dagen in je hoofd rondspoken.

Op Twitter kreeg vooral zijn samenwerking met Suga van BTS veel aandacht. Het nummer “Blueberry Eyes” is een romantische ode aan Max’s relatie met zijn vrouw Emily Cannon. In dit nummer rapt de Koreaanse wereldster over de huwelijksbeloften van Max en zijn vrouw, een mooi vervolg op “Lights Down Low”, waarin hij zijn vriendin ten huwelijk vroeg. In een vlog op Youtube is te zien hoe Max en zijn vrouw Emily de rap leren voor de videoclip.

Er bestaat geen liefde zonder leed. Daar kan Max volmondig over meespreken. Op het eerst gezicht gaat “Where Am I At” over een relatie die fout is afgelopen. Het nummer kan evengoed zijn gevoelens weerspiegelen tijdens de herstelling na de operatie aan zijn stembanden. Het ritme gaat van eb naar vloed, van machteloosheid naar woede. Max slaagt erin zijn hoofd net nog boven water te houden. Soms moet je kopje onder gaan om daarna met opgeheven hoofd terug verder te gaan.

Doorgaans schrijft Max niet de meest diepgaande teksten, maar dat is ook zijn bedoeling niet. Hij zet niet aan tot nadenken en hij doet de luisteraar eerder hun zorgen vergeten. In zijn nummer “SOS” begint Max bijvoorbeeld rustig om langzaamaan een climax te bereiken. Door trompetgeschal en hoge noten sleurt hij je mee naar ergens ver boven de zevende hemel. Na “SOS” komt het album tot een einde met “There is A God”. De zon gaat onder, de kleuren vervagen tot een mengelmoes van kwetsbaarheid en spontaniteit. Wat van start ging met een knal wordt nu zachtjes neergelegd. De boeken zijn toe, de cirkel is rond.

Spotify / Twitter / Instagram/ Facebook

27 september 2020

About Author

Justine Cottenie


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief