AlbumsRecensies

Asian Dub Foundation – Access Denied (★★★★): Samenwerking als kracht

Met Acces Denied zet het veelkleurige Asian Dub Foundation zijn eigenzinnige koers verder. Het is heerlijk om te zien en ervaren hoe deze groep een diephumane boodschap brengt.

Dat blijkt al snel uit die scherpe, krachtige albumtitel die de luisteraar meteen aan het denken zet. Evenzeer blijkt het ook uit de weergaloze, hoogst urgente muziek die deze bende aan te bieden heeft. Actueel, in die zin dat ze haast als vanouds een onweerstaanbare melting pot aan inspiraties en invloeden ontsluit. Van een proteststem als Greta Thurnberg (het lekker broeierige “Youthquake, pt.1”), een jong meisje dat wereldleiders lessen in klimaatonderwijs geeft, over de Palestijn 47 Soul die stem verleent aan de dwingende track “Human 47”. Net als de Britse comedyster Stewart Lee (die samplegewijs opduikt in “Coming Over Here”) of de Chileense beatboxer Ana Tijoux (“Frontline Santiago”) en Dub FX (“Smash And Grab The Future”) , die het militante, activistische geluid van Asian Dub Foundation mee ondersteunen.

Met de catchy, met feestelijke strepen reggae, dub en rap getooide opener “Can’t Pay Won’t Pay” weet de groep op haar eerste release sinds het in 2015 verschenen More Signal album al duidelijk te maken dat de omstandigheden er in de loop van hun carrière niet veel gewijzigd zijn. Iets verderop horen we in “Stealing The Future” een manische, voortbeukende drum and bass groove die in zijn punky agressiviteit wel iets van The Prodigy echoot en daarbij een niet mis te verstane boodschap de wereld in keilt: ‘Hands up if you’re a citizen of nowhere and you’re not scared’. Het illustreert goed het zelfvertrouwen van Asian Dub Foundation. Bovendien geeft het duidelijk aan hoe het veelkoppige, multiculturele Asian Dub Foundation volop met genres jongleert en daar telkens iets innovatief mee weet te brouwen. Elders, zoals bijvoorbeeld ook met “Front Line” wordt duidelijk dat deze groep nog niets van haar initiële aantrekkingskracht heeft verloren. Nog stééds hongerig op zoek naar muzikale progressie, zoals het ook hoort.

Zelfs vijfentwintig jaar na landmark debuut Facts And Fictions weet de groep rond Steven ‘Chandrasonic’ Savale, Dr. Das, Nathan ‘Flutebox’ Lee, Aktor ‘Aktavator’ Ahmed, Stephen ‘Ghetto Priest’ Townsend en drummer Bruce Fairbairn (ex-The Prodigy) het verschil te maken in een vaak erg steriel muzikaal landschap. Dat maakt ook dat dit Access Denied album wederom een bewijs is van muzikale eigenzinnigheid, hetgeen ook op te maken viel uit hun meer dan prima doortocht in de Antwerpse De Studio waar ze de soundtrack van de cultklassieker “La Haine” in geheel eigen stijl naar eigen hand wisten te zetten.

Asian Dub Foundation doorbreekt via duizelingwekkende tracks als “Mindlock” (gebaseerd op de Sci-fi klassier “THX1138”) immers het idee dat muziek zich hoeft te beperken of te limiteren tot een enkel geluid. Het gaat bij hen net om de kruisbestuiving, de oerkracht die zo’n diverse melting pot wel kan zijn. Dat vind je ook onder meer terug in de manier waarmee het volop de kaart van de samenwerking trekt. Dit om duidelijk te maken dat het een van de meest wezenlijke elementen van hun unieke identiteit is. Meer zelfs: het openstaan voor anderen, zowel op menselijk als op muzikaal vlak, maakt Asian Dub Foundation net zo geweldig sterk. Access Denied is het lyrische manifest van een groep die niets meer te bewijzen heeft en dat evenwel toch blijft doen. Een urgente en indringende wake-up call voor zij die met muziek bezig zijn.

Related posts
LiveRecensies

Asian Dub Foundation plays 'La Haine' @ De Studio (Antwerpen): Bedwelmend filmconcert

Geen betere band denkbaar dan het progressieve, militante Asian Dub Foundation om de in zwart-wittinten gedraaide filmklassieker ‘La Haine’ (Matthieu Kassovitz, 1995)…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.