Albums, Recensies

Bounty – Samurai van Zuid (★★★½): Bounty is bouncy

De Belgische hiphopscene is als een ijsberg: een paar artiesten komen bovendrijven, maar het grootste deel ervan zit verscholen onder water. Bounty (Faady Chahid) is een van die artiesten die helemaal onderaan de ijsberg begon, maar nu stilaan zijn hoofd boven water steekt. Jarenlang broedde de jonge Antwerpenaar in de underground en verzamelde in die tijd een bewonderenswaardige fanbase. Enkele maanden geleden bracht Bounty zijn eerste ep uit en op 26 mei dropte hij de track “Lost Als Mij”, en eerste samenwerking met niemand minder dan Anders.

De bewijzen zijn ernaar: Bounty is druk bezig en de quarantaineperiode werkte zijn werkhonger alleen maar in de hand. Maandenlang pende Bounty als een gek met Samurai van Zuid als resultaat. Het is een lijvige ep van zeven nummers met vijf verschillende producers: YungStealy, Roshima, Jmatthi, Stash en, als kers op de taart, opnieuw Anders. Het geheel gaat van zacht naar hard, en op die manier ook van ‘nieuw’ naar Bounty’s meer vertrouwde, donkere stijl. Maar of het nu vrolijk of donker klinkt, één ding staat vast: Bounty is bouncy.

Bounty verschilt maar één letter van bouncy en de rapper zal het geweten hebben. Zelden gebruikt hij woorden van meer dan twee lettergrepen en dankzij zijn vlijmscherpe articulatie wordt het onmogelijk niet mee te bouncen op de tracks. Toch verzekert die articulatie niet dat je weet waarover Bounty het heeft. Op het eerste gezicht lijken al zijn bars een hoop onzin. Dat is niet erg, want op die manier wordt alle aandacht gezogen naar de dansbare feel van de ep. Pas na meerdere keren luisteren, merk je verhaallijnen op in de tekst. Ietwat teleurstellend misschien, want Bounty is geen hoogvlieger qua inhoud. De thema’s zijn voorspelbaar: seks, drugs en meer van die flex. Het is net daarom dat de titeltrack extra opvalt.

“Samurai van Zuid” is een ode aan de Japanse cultuur. Bounty ziet zichzelf als een samoerai, maar in plaats van te rappen over eer laat Bounty ons zien wat voor een otaku (anime-nerd) hij wel niet is. Series als Naruto en Dragon Ball passeren de revue, terwijl Bounty de ene na de andere Japanse term op ons afvuurt. ‘Hajime! Ik wil die bitch van een anime / ga na osaka heb cali mee / spicy ma nog geen wasabi nee’, en zo gaat het nog een tijdje door. De idiote skit halverwege het nummer, net als de outro ‘karate chop in de nek van uw moeder, HAJAA’ blijven komisch, ook na een paar luisterbeurten. Om dan maar te zwijgen over de geniale beat.

Bij nader inzien, laten we niet zwijgen over de geniale beat! “Samurai van Zuid” is geschreven op een productie van de beroemde Roshima. Deze jonge kerel haalt zonder moeite duizenden views binnen op zijn YouTube-kanaal. Normaal gezien werkt Roshima nooit rechtstreeks samen met rappers en verkoopt hij zijn beats gewoon door, maar met Bounty verliep het anders. De twee kennen elkaar namelijk en het is ongetwijfeld daarom dat het resultaat zo goed klinkt. Het is geen generische beat voor niemand in het bijzonder, maar een heuse samenwerking. Natuurlijk is Roshima niet de enige producer die een pluim verdient. Zo heb je ook nog Anders, die intussen geen introductie meer nodig heeft. Hij maakt tracks voor meer dan vijfhonderd artiesten, wat er voor zorgt dat hij alomtegenwoordig is in de Belgische hiphopscene. Anders nam “1,2” voor zijn rekening, dat samen met “Brandstof” van Stash het bouncerige hoogtepunt van de ep vormt.

De vijfde track “Leeg” is het keerpunt op Samurai van Zuid. Tot dit moment was alles vrij vrolijk – of idioot – maar met “Leeg” komen de innerlijke demonen van Bounty piepen. Bounty voelt zich leeg en wijdt dat aan factoren als drugs en geldgebrek. Dit allemaal op een harde beat van Jmatthi, een andere producer die op YouTube een heus arsenaal aan beats aanbiedt. Last but not least zijn alle resterende tracks van YungStealy, een producer die al lang naam heeft gemaakt in de Belgische underground. Op een jaar tijd is de artiest er enorm op vooruit gegaan, en wanneer Bounty beweert dat we YungStealy nog vaak gaan zien verschijnen, hopen we dat hij gelijk krijgt.

Samurai van Zuid is een geslaagd quarantaineproject. De verschillende producers geven elk nummer een identieke sound, terwijl Bounty er staccato over huppelt. De inhoud is soms aan de magere kant, maar dat deert niet wanneer het geheel zo catchy en coherent is.

Facebook / Instagram / SoundCloud

Ontdek nog meer muziek op onze Spotify.

18 juni 2020

About Author

Baldwin Verhoeven Ik vond geluk in een roze donut.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief