Dirty Projectors, oftewel de speeltuin van opperprojector David Longstreth, gaat Joni Mitchell. Dat is het eerste gevoel dat we krijgen bij hun nieuwe single “Overlord”. En ja hoor, zelf omschrijven de New Yorkers hun nummer in een persbericht als ‘“Both Sides Now” voor een Amazon Primewereld’. Laat dat net ons lievelingsnummer van La Mitchell zijn.
Waar zij in “Both Sides Now” zingt over de grote illusies van het leven, de liefde voorop, lijkt “Overlord” zich af te spelen op een nieuw terrein van nakende desillusies: de schemerzone waar we onze vrijheid opgeven voor gemakzucht. ‘Oh fear is old / Please don’t yell at the train / Just get aboard’ en laat je gedwee meevoeren door internetreuzen en sociale mediamagnaten die alleen het beste met je voor hebben.
De maatschappijkritiek is prachtig verwoord, zonder belerend vingertje. Het Mitchellgevoel is echter nog meer te danken aan Maia Friedman, de zangeres-gitariste met Sinéad O’Connorlooks voor wie, zowel in het nummer als in de bijhorende videoclip, de hoofdrol is weggelegd. Friedman is begiftigd met een stem die zonder franjes en uithalen weet te overtuigen. Ze maakt deel uit van de nieuwe line-up die Longstreth in 2018 samenstelde voor de Lamp Lit Prose-tour. De man knutselt even graag met de samenstelling van zijn band als met zijn liedjes.
Tel bij dat geknutsel een handvol ragfijne gelaagde harmonietjes op de achtergrond en je krijgt een vintage Dirty Projectorssong die heimwee oproept naar hun album Swing Lo Maggelan uit 2012, maar dan met een brandend actueel thema. Benieuwd of “Overlord” de voorbode is van een nieuw album dat tegelijk terugblikt en vooruitkijkt. Het zou mooi zijn.
Ontdek nog meer muziek op onze Spotify.