Instagram, Interviews, Uitgelicht

Interview Eefje de Visser: ‘Ik ben steeds dichter bij mijn doel aan het komen: een internationaal geluid’

©CPU – Ymke Dirikx

Haar vorige plaat Nachtlicht werd door critici lovend ontvangen. Het heeft de Nederlandse Eefje de Visser dan ook niet veel tijd gekost om een imperium binnen onze taalgrens op te bouwen, en zelfs in het buitenland blijkt haar betoverende muziek aan te slaan. Na het uitbrengen van enkele mysterieuze singles kijken we alvast reikhalzend uit naar Bitterzoet. In afwachting daarvan ontmoetten we de artieste in Brussel.

Over een paar weken ligt Bitterzoet in de winkelrekken. Wat is je algemeen gevoel vlak voor het releasen van nieuwe muziek?

Ik vind het best spannend omdat ik enigszins een nieuwe richting uitga met deze plaat. Maar intussen zijn er al vier singles uit en de reactie daarop was erg positief. Dat heeft me wel gerustgesteld. Ik kijk er enorm naar uit om de plaat aan iedereen te laten horen; hij is al een tijdje klaar en het is hoog tijd dat de wereld hem te horen krijgt.

We hebben vier jaar gewacht op nieuwe muziek. Had je rust nodig na de hype rond Nachtlicht?

Ik had de plaat veel liever vroeger afgewerkt, maar het lukte gewoon niet. Ook voelde ik dat ik meer tijd moest nemen omdat ik de neiging voelde om een herhaling van Nachtlicht te maken, wat ik niet wou. In het begin van het schrijfproces voor Bitterzoet heb ik mezelf wat moeten forceren om een andere richting uit te gaan. In de titeltrack, bijvoorbeeld, herhaal ik het zinnetje ‘Je verblindt me met tegenlicht, maar blijf’, iets wat ik voordien nooit zou hebben gedaan. Ik wou stoppen met zijweggetjes nemen en verwateren in complexe nummers. Daarbij ben ik op zoektocht geweest naar mijn visuele identiteit. Ik voelde een drang om daar meer mee bezig te zijn.

Deze plaat verschilt enorm van je vorig werk. Hoe zag het songwritingproces voor Bitterzoet eruit?

Ik heb veel geschreven op piano. De productie kwam pas achteraf in de studio. Op de vorige plaat deed ik enorm aan doorcomponeren, zocht ik naar ingewikkelde akkoordenschema’s, langdradige melodieën… Het was allemaal erg complex. Voor Bitterzoet wou ik meer uitgepuurde nummers maken met een sterke kern die gewoon de essentie overhouden. Ik heb altijd al artiesten zoals Fleetwood Mac en Talking Heads bewonderd die met drie akkoorden een goed liedje kunnen maken.

Bovendien zocht ik naar een andere sound. Ik wilde een popplaat maken met een alternatief geluid, maar die wel toegankelijk is. Mijn liefde voor dance en donkere, abstracte muziek wou ik graag verenigen en er mocht al eens een soundtrackvibe in schuilen.

Wat was de inspiratie voor Bitterzoet?

Nostalgische popmuziek uit de jaren zeventig, tachtig en negentig. Muzikaal gezien waren onder andere Jamie xx, The Blaze en Charlotte Gainsbourg inspiratiebronnen. Tekstueel gezien de mensen om mij heen: mijn relatie, maar ook mijn familie en vrienden. Misschien zelfs mensen in het algemeen. Onze aard intrigeert me wel, bijvoorbeeld de destructieve kant die we hebben en hoe sommigen hierdoor niet tot bloei komen. In conclusie, de donkere en de lichte kant van mensen.

Hoe verliep het opnameproces voor de plaat, aangezien er zo veel elektronische elementen te horen zijn?

Vanaf het begin had ik al een idee van waar ik naartoe wou gaan, maar het heeft lang geduurd voordat ik tevreden was. Het was iedere keer niet goed genoeg. We hadden een schets van een liedje en daarop zijn we, zeg maar, beginnen bouwen. We gingen dingen toevoegen en weer weghalen en zijn dat blijven doen tot we ons beoogd doel behaalden. We hebben er lang aan gesleuteld, maar zijn er wel heel zorgvuldig mee omgesprongen. Nu ben ik er super content mee!

Bitterzoet klinkt erg gedurfd, gewaagd, puur en vooral zelfzeker. Voel je je als persoon ook zo?

Zeker wel! De laatste tijd heb ik heel wat dingen voor mezelf uitgevogeld. Voor live shows ben ik beginnen samenwerken met een choreograaf. Ik heb twee achtergrondzangeressen gevonden die ook kunnen dansen. Ik wou al een tijdje werken aan mijn liveshow maar zag altijd ‘veel beren op de weg’. Jullie gebruiken die uitdrukking niet, hè? (lacht) Ik zag altijd de moeilijkheid van dingen. Ineens besefte ik dat als ik het echt wou doen, ik het dan ook meteen op gang moest zetten. Anders ging ik het weer uitstellen. Ik zie de shows helemaal zitten!

Heb je al eens overwogen om Engelstalige muziek te schrijven?

Dat heb ik vroeger wel al eens gedaan, maar ik ben er echt niet goed in. Ik heb ook al eens over vertalingen nagedacht, maar het werkt gewoon niet. Ik hou het bij Nederlands. Ik denk dat ik in het Engels nooit dezelfde gelaagdheid ga vinden. Vanaf dat mensen Nederlandstalig gaan zingen, wordt de tekst opeens superhard onder de loep genomen en draait het precies om niets anders. Ik wil de focus daar minder op leggen en gewoon een internationale sound creëren. De tekst mag wel een extra laagje zijn, maar ik wil dat het vooral de algemene sound is die je als luisteraar meesleurt. Voor mij maakt het niet uit of ik de tekst van een liedje versta of niet. Ik voel het en dat is volgens mij het belangrijkste. De emotie in een stem zegt genoeg. Muziek hoeft niet Engelstalig te zijn om internationaal te kunnen doorbreken; kijk maar naar het succes van Rosalía.

Hoe zou je je sound en visie omschrijven?

Warme popmuziek met een elektronische edge. Ik ben steeds dichter bij mijn doel aan het komen: Nederlandstalige muziek met een internationaal geluid. Ik hou van artiesten die een muzikale en visuele wereld bij elkaar brengen, en daar heel eigen in zijn. Zoals Björk, daar kijk ik wel naar op.

Je mag het voorprogramma van onze Belgische trots Balthazar verzorgen. Wat vind je van hun muziek?

Ik ben vanaf de eerste plaat al een grote fan! Hun succes in het buitenland verbaast me ook niets. In mijn ogen hebben ze een volledig eigen stijl gevonden die toegankelijk is, maar toch gedurfd. Daarnaast zijn het stuk voor stuk topmuzikanten. Ik heb Jinte (Deprez, alias J. Bernardt) leren kennen op een feestje in Gent en van het een kwam het ander. Via hem heb ik ook mijn nieuw management leren kennen.

Je speelt niet enkel in België en Nederland. Wat is de reactie op je muziek buiten onze taalgrenzen?

Verrassend goed! Ik krijg veel reacties uit het buitenland en daar ben ik heel erg trots op. Het is te gek! In Italië sta ik in een top 50 van niet-Engelstalige platen en onlangs heeft een regisseur uit New York me gevraagd om samen te werken. De max, toch? (lacht) Ik hoop dat mijn muziek nog meer gaat aanslaan in het buitenland. Het is een echte droom.

Ondertussen heb je Nederland verlaten voor België.

Sinds mijn vorige plaat ben ik naar Gent verhuisd en daar woon ik nu al drie jaar in een studio met mijn lief. We hebben Bitterzoet trouwens samen gemaakt. Hij is de producer. Gent vind ik erg leuke stad en vooral heel inspirerend. In het algemeen vind ik de rustige Belgische mentaliteit heel aangenaam. Als kind in Nederland was ik redelijk introvert en moest ik zo mijn manier vinden om om te gaan met de drukke Nederlandse mentaliteit. Dus hier in België vind ik het wel chill. Ik ben hier een rustiger persoon geworden. Toch heeft Nederland een speciale plek in mijn hart. Gelukkig ga ik er nog vaak naartoe en hoef ik het niet te fel te missen.

Op 24 januari verschijnt Bitterzoet in de winkelrekken en op 19 maart komt Eefje de Ancienne Belgique betoveren.

Facebook / Instagram / Twitter / Website

Ontdek meer nieuwe muziek op onze Spotify.

22 januari 2020

About Author

Babette Rogiers


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief