Instagram, Live, Recensies

Zwangere Guy & Arno @ Depart (ihkv De Warmste Week): Les Cowboys de Belgique

© CPU – Cédric Depraetere

Met Brihang en Het Zesde Metaal op zondag werd Kortrijk heel even het mekka van de West-Vlaamse muziek. Een gelijkaardig fenomeen speelde zich ook af op maandag, maar toen moest de West-Vlaming zijn hoogdag deels afstaan aan de Brusselaar. Met Zwangere Guy en Arno programmeerde Studio Brussel twee iconische figuren uit de Brusselse muziekscène en daar keek een uitverkochte Depart met veel verwachtingen naar uit. Want geef nu toe, wie is er nu geen fan van eigenzinnigheid en genialiteit verdeeld over tweemaal 35 minuten?

Vooraf werd het duo aangekondigd als erg verschillend, maar in se bezitten beide heren een even groot rock ‘n’ roll gehalte, gebracht binnen een totaal ander genre. En dat dat rock ‘n’ roll gehalte hoog was, bewees Arno al vanaf minuut één. Met “They’re Coming” opende Arno zijn set op een doorleefde manier, want iets anders hadden we niet meteen verwacht van hem. Wie een volledige best of van Arno had verwacht zat in de verkeerde zaal, want naast “They’re Coming” speelde de man ook “Lady Alcohol”. Beide nummers zijn te vinden op zijn laatste plaat Santeboutique en staan stevig overeind tussen het bekendere geweld. Voor hits als “Les Yeux De Ma Mère” of “Les Filles Du Bord De Mer” was er geen plek vrij in deze korte set, maar dat werd eigenlijk nooit echt gemist.

Na een tweetal nummers had Arno het publiek al aan zijn zijde en daarvoor heeft hij niet per se een hit nodig. Zijn torenhoge charisma en onuitputtelijke overgave zaten daar voor veel tussen, maar ook de flinke dosis humor maakte het alleen maar beter. ‘Ik ben in Kortrijk en heb nog niets gedronken,’ met deze wijze woorden kreeg hij de zaal onder meer aan het lachen zoals hij dat alleen kan. Naast lachen en gek doen werd er vooral muziek gespeeld, want daar waren we echt voor gekomen. “Funky You’re Not” en zijn lijflied “Vive Ma Liberté” deden hun werk en lieten de zaal volledig ontdooien met danspassen in overvloed.

Het geniale “Oh La La La” is een moment binnen Arno’s show waar haast iedereen naar uitkijkt. En wanneer die klassieker snoeihard uit zijn startblokken schiet, heeft het publiek gewoon geen andere keuze dan dansen. Dat was in Depart zeker niet anders. Arno kreeg er zowaar een ‘mentale erectie’ van. Maar de climax van de set kregen we zoals dat meestal gaat, op het einde. Tijdens “Putain Putain” kreeg de Belgische legende assistentie van Zwangere Guy himself. Ongetwijfeld een van de hoogtepunten van de Back to Back concerten. Het werd een mooie samenzang uit twee werelden en dat werkte meer dan behoorlijk. Arno bewees nog maar eens dat je op pensioengerechtigde leeftijd niet per definitie in de zetel moet liggen fakken. Nee, op 71-jarige leeftijd kan je er ook gewoon voor kiezen om een hele zaal plat te walsen. Arno in Kortrijk: ‘C’était magnifique’.

© CPU – Cédric Depraetere

Setlist:

They’re Coming
European Cowboy
Funky You’re Not
Vive Ma Liberté
Lady Alcohol
Oh La La La
Putain Putain

© CPU – Cédric Depraetere

Ondanks dat het publiek een meer dan smakelijke Arno achter de kiezen kreeg, hadden we toch het gevoel dat de massa eigenlijk meer op Zwangere Guy zat te wachten. Dat was ook niet geheel onlogisch, want 2019 werd het jaar van de Brusselse rapper. Met twee uitstekende platen in één jaar had Zet Gee de hits voor het uitkiezen en deze keer koos hij voor “Wie Is Guy?” als aperitief. Een lekkere opener, die het feestje zonder veel moeite op gang trok. Niet veel later veranderde de zaal dan weer in een zwoele club, want “Jij Niet Zien” heeft dat effect op elke zaal. Daar viel ook in Kortrijk niet veel aan te doen.

Begin deze maand loste Zwangere Guy met Brutaal dus zijn tweede plaat in één jaar tijd. Het was uitkijken hoe hij die nummers in zijn set zou gaan verwerken. Nummers als “Grijze Zone” en “Guttergang” zijn beide terug te vinden op die recentste plaat en blijken live elkaars tegenpolen te zijn. “Grijze Zone” werd heel minimaal gebracht, waarbij het publiek het enkel met een stem en een piano moest stellen. Een moedige performance, die ons een onverbloemde inkijk gaf in de man zijn ziel. Als “Grijze Zone” minimaal was, dan was “Guttergang” dat allesbehalve. Shirt uit, bas omhoog en alles kapot, meer woorden moesten we daar niet aan vuil maken. Naast de hoge kwaliteit va nummers is het ook vooral de wisselwerking tussen uitbundigheid en intimiteit die van Zwangere Guy’s liveset een must-see maakt.

© CPU – Cédric Depraetere

De laatste show uit Zwangere Guy’s imposante jaar werd er één die barstte van de energuy en overgave. In een beperkte set van tien nummers slaagde hij erin om ons mee te nemen in een rollercoaster, waarin het publiek het ene moment kippenvel kreeg van ontroering om dat vel dan niet veel later af te schudden tijdens een oldskool pogo. “Beter Leven” en “Gorik Pt. 1” staan nog steeds als een huis en dat zal ook in 2020 niet anders zijn. Heel straf werk van een man die zingt met het hart op de tong. Zwangere Guy eindigde de back to back concertreeks met een serieuze knal. “R.À.F. (Rien à foutre)” deed de hele tent ontploffen en zorgde op die manier ongetwijfeld voor het hardste feestje van de week.

Setlist:

Wie Is Guy?
Jij Niet Zien
Grijze Zone
Brussels State Of Mind
Probleem
Beter Leven
OG’zIer bie oes
Gorik Pt. 1
Guttergang
R.À.F. (Rien à Foutre)

24 december 2019

About Author

Jasper Laureyssens


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief