Interviews

Interview Razen: ‘Razen is de auditieve tegenhanger van wat een schilderij van Mark Rothko met je doet’

Op zoek naar een streepje extase in deze duistere tijden? Dan kun je tijdens EASTERN DAZE – een organisatie door Kunstencentrum Vooruit & KRAAK – op donderdag 21 november terecht in de MIRY Concertzaal in Gent. Daar presenteert het Brusselse drone-ensemble Razen en beeldend kunstenaar Oona Libens Het Moederkoren, een audiovisuele voorstelling geïnspireerd op getuigenissen én hallucinaties uit de middeleeuwen. 

Die tijdsperiode is het ideale kader voor Razen, de groep rond muzikanten Kim Delcour en Brecht Ameel. Razen maakt immers minimalistische, geïmproviseerde muziek met behulp van lang vergeten, zelfs antieke instrumenten. Die voorliefde voor oude technieken delen ze met Oona Libens, wiens audiovisuele werk doorspekt is met allerlei pre-cinematografische invalshoeken en analoge projectietechnieken. We spraken Brecht Ameel kort aan de telefoon, twee dagen voor de première van Het Moederkoren.

Brecht, voor wie Razen niet kent: kan je jullie muziek in één zin omschrijven?

Brecht Ameel: ‘Dat is een zeer moeilijke vraag, maar ik ga mijn best doen (lacht). Razen is de auditieve tegenhanger van wat een schilderij van Mark Rothko met je doet: vanuit abstractie en oude technieken emoties los weken.’

Jij en Kim Delcour vormen al tien jaar de basis van Razen, maar krijgen live regelmatig het gezelschap van extra muzikanten. Wie brengen jullie mee naar de Miry Concertzaal?

Ameel: ‘In de eerste plaats hebben we Pol Garriau gevraagd, die draailier zal spelen. Daarnaast hebben we Jean-Philippe Poncin op basklarinet, enkelriet (een soort duduk), chalumeau (een middeleeuws instrument en de voorloper van de klarinet) en tenora. Dat laatste instrument is een schalmei uit Baskenland dat een wel zeer pittig geluid voortbrengt. Kim zal tenor en enkelriet spelen, en brengt ook een doedelzak mee. Ik ga zelf op dat zeer fijne kerkorgel spelen dat in de zaal staat. De akoestiek van de Miry Concertzaal is trouwens fantastisch: ideaal voor dit soort oude instrumenten.’

‘Razen is de auditieve tegenhanger van wat een schilderij van Mark Rothko met je doet.’ – Brecht Ameel

Hoe verliep deze eerste samenwerking met Oona Libens?

Ameel: ‘We zaten echt heel snel op hetzelfde pad. We wilden echt een stuk maken over iets dat niet in woorden te vatten valt. De middeleeuwse opzet is eerder een kapstok voor onze creativiteit in plaats van een dwingend kader. Het gaat voor ons over het vinden van troost in het hallucineren of gewoon in fantasie. Op het podium zal het volgens mij heel breekbaar en intiem maar ook confronterend klinken. We betreden geen voor de hand liggende pistes, van een stuk muziek dat geïllustreerd wordt door beelden, of van een animatie met een soundtrack. We hebben echt beeld en muziek opgesplitst zodat er een dialoog ontstaat waarbij veel ruimte is voor improvisatie en spontaniteit. Het zal volgens mij wel iets vragen van het publiek, maar als ze willen meegaan in wat we samen creëren wordt het volgens mij een ontzettend sterke, poëtische ervaring.’

Tot donderdag in de MIRY Concertzaal, Brecht!

Deze hallucinogene trip naar de middeleeuwen op 21.11 gratis bijwonen? Dat kan! We verloten maar liefst 3 duotickets voor de première van Het Moederkoren door Razen & Oona Libens. Een duoticket bemachtigen kan door een screenshot te sturen met bewijs dat je onze Facebook-pagina leuk vindt of ons op Instagram volgt naar wedstrijd@dansendeberen.be, samen met een antwoord op volgende vraag: Wat is de titel van de nieuwe LP naar aanleiding van het tienjarig bestaan van Razen? 

19 november 2019

About Author

Jietse Vandenbussche


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief