Instagram, Live, Recensies

Marina @ Trix: Marina maakte het bont

© CPU – Nathan Dobbelaere

Antwerpen is de hoofdstad van de diamanten, en zo kon Trix niet ontbreken op het tourschema van de Britse zangeres Marina. In het verleden ging ze als Marina and The Diamonds door het leven, maar sinds de release van haar nieuwste album Love + Fear houdt ze het enkel nog bij haar voornaam. Ondanks dat haar nieuwe album best weinig aandacht genereerde, was de zaal gisteren toch zeer goed gevuld. In verschillende aktes overliep ze, aan een aardig tempo, haar vier albums tellende oeuvre.

De Canadese zangeres Allie X is op deze tour de special guest en speelde gisteren voor het eerst in België. We kunnen van een geslaagde primeur spreken, want samen met haar driekoppige band en net achter haar een grote lichtbal, zette ze een show neer die je niet meteen van een voorprogramma zou verwachten. Haar lichtjes sinistere popsongs klonken edgy en cool, al had een iets subtielere backingtrack wel geen kwaad gedaan. Een zeer boeiende show was het wel en zo had ze ons al na enkele minuten helemaal in haar greep.

© CPU – Nathan Dobbelaere

Drie en een half jaar moesten haar Belgische fans geduld hebben, want het is van haar show in 2016 in het Koninklijk Circus geleden dat Marina in ons land optrad. Ze maakte dat meteen goed door met fanfavoriet “Handmade Heaven” te beginnen. Iets minder onze favoriet, maar het publiek viel helemaal voor de charmes van Marina. Wij waren pas echt mee vanaf het tweede nummer “Hollywood” dat voor het eerst toonde hoe visueel opwindend de show zou worden. Met zilveren chearleader-ponpons trok ze alle aandacht naar zich toe en leefde ze even de Amerikaanse droom op het podium.

Op het eerste zicht was het decor niet bijster spectaculair, maar projecties maakten van het witte landschap een kleurrijk canvas. In “Primadonna” maakte ze het dan ook heel bont door flitsende kleuren die ook extra kleur gaven aan het nummer zelf, want een liveband zat er voor deze tour niet in. Zo goed als elk nummer kwam van een tape, net zoals de backing vocals. De vier dansers mochten tijdens het vriendelijke “Enjoy Your Life” doen alsof ze meezingen, maar live zongen ze niet. Jammer, want dat had de show zeker deugd gedaan.

© CPU – Nathan Dobbelaere

Op enkele nummers vergezelde een drummer haar en werden zijn drums het podium op gerold. Voor live muziek zorgde ze dan zelf door “Teen Idle/Happy” solo op de piano te brengen. Het nodige rustmoment kwam dus ongeveer halfweg de set en zo konden we even op adem komen, want de set was even in een dipje gevallen. “Orange Trees” ontketende niet de verwachte tsunami en ook “Froot” wierp door de veel te stille stem zijn vruchten niet af. Hoe mooi het allemaal oogde, het kon sommige zwaktes gewoon niet verbergen.

Het ‘Love’ gedeelte werd afgerond en het ‘Fear’ gedeelte kende met “Believe In Love” niet meteen een vliegende start wegens een veel te overdreven choreo die te veel afleidde. “Bubblegum Bitch” was dan het keerpunt, want vanaf dat lied bleef ze doorknallen. Vocaal werd ze sterker en verraste Marina met een sassy versie van “Oh No”. De poppen gingen eindelijk aan het dansen en het plaatje klopte eindelijk helemaal. Iets vroeger dan verwacht startte ze dan “Baby”, het laatste nummer voor Marina de coulissen in dook om daarna nog voor twee bisnummers terug te keren. Na het beatsintensieve “How To Be A Heartbreaker” viel het doek en was het finale lied gezongen.

© CPU – Nathan Dobbelaere

De productie van de ‘Love + Fear’-tour zou in een arena zeker niet mistaan, want het zag er allemaal groots en verzorgd uit. Op vlak van stem miste Marina dan weer af en toe wat verfijning, wat wellicht te wijten valt aan haar intensieve tourschema. Hoe mooi alles ook in elkaar gestoken was, de valse noten vielen jammer genoeg toch op en ook bijna alle muziek die niet live was, gooide roet in het eten. De anders zo perfecte Marina had een kleine ‘off-day’ en zong ook twee nummers minder dan elders op de tour. We weten er het fijne niet van…

Setlist:

Handmade Heaven
Hollywood
Primadonna
Enjoy Your Life
I Am Not a Robot
To Be Human
Froot
Orange Trees
Teen Idle
Believe In Love
Bubblegum Bitch
No More Suckers
Karma
Oh No
Baby


End Of The Earth
How To Be A Heartbreaker

13 november 2019

About Author

Maxim Meyer-Horn


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief