Albums, Recensies

Victims – The Horse and Sparrow Theory (★★★★): Muzikale apocalyps die hemels klinkt

Is het een kunst om originele muziek te maken? Zeker weten! Experimenteren rond een bepaald muziekgenre heeft al veel schitterende voorbeelden opgeleverd. Maar misschien wel meer miskleunen als geslaagde experimenten. Kan je dan een genre relevant houden door de tijd of moet je hier ook steeds maar evolueren? Die vraag is moeilijker te beantwoorden, maar Victims geeft vandaag alleszins een antwoord op een genre dat moeilijk te verkopen valt. Maar kijk, via de juiste wegen lapt Victims de verkoopsregels met dit genre ferm aan hun laars.

Victims begonnen in 1997 hardcore-punk-crust-D-beat te spelen en eigenlijk zijn ze er nooit mee gestopt. Ze komen uit Nyköping, Zweden en mogen zichzelf gerust tot de godfathers van deze stijl rekenen. Van de originele line up zijn er nog steeds twee originele leden, namelijk bassist/zanger Johan Eriksson en drummer Andy Henriksson. Deze twee werden ondertussen aangevuld met Acursed gitarist Jon Lindqvist en gitarist Gareth Smith. Vorige albums kwamen onder andere uit op Havoc Records, Deathwish Records en Tankcrimes.

Om een idee te geven tot welk genre (D-beat-crust-hardcore) deze band behoort, mag je ook bands als Tragedy, His Hero Is Gone en Wolf Brigade tellen. Zware kost die moeilijk te verteren is, maar in The Horse and Sparrow Theory wordt er een perfect verteerbare insteek gegeven. Waar Victims vroeger, en nu nog steeds veel bands, het iets meer verteerbaar maken door punk-achtige singalongs, wordt het tempo iets naar beneden gehaald en krijg je wat meer ademruimte. Een vervolg waar ze tijdens het vorige album van 2016, Sirens, nu op verder gaan.

Nee, het is nog steeds niet voor iedereen weggelegd, maar ze hebben wel een goede keuze gemaakt voor de richting die ze inslaan. Meer metal-georiënteerd, en dat blijkt ook uit hun label-keuze, namelijk Relapse Records. En laat dat nu net een belangrijke schakel zijn in het verkopen van muziek. De juiste plaat uitbrengen op het juiste label, en dat op het juiste moment. Dit zou voor Victims wel eens een serieuze stap voorwaarts kunnen zijn. Relapse Records doet er alleszins alles aan om al hun bands zo goed mogelijk te promoten, en dat is iets wat veel bands wel kunnen gebruiken.

Ook tekstueel is dit zware kost. We citeren de uitleg van de band zelf: ‘We vernietigen de planeet waar we op leven.’ Niet iets waar we in deze warme dagen onmiddellijk op zitten wachten. Een speciale vermelding hiervoor gaat naar het nummer “We Fail”, dat vertrekt met een speech van generaal Stephen Cheney, ontleend aan een lezing in het Zweeds Institute of International Affairs. Het nummer van zes minuten wordt volledig rond deze speech gebouwd en gaat over de relatie tussen klimaatverandering en immigratie. Dat is een fantastisch nummer waar je het ene verwijt na het andere rond de oren wordt gesmeten. En dat vat deze plaat wel mooi samen. Geen zomerse, leuke plaat, maar wel een fantastische, apocalyptische plaat, die iedereen moet gehoord hebben, al was het maar voor de teksten.

Samengevat: een donkere plaat in de zomer kan wel! Als je open staat voor wat zelfkritiek en houdt van dit soort muziek, dan is The Horse and The Sparrow Theory een absolute aanrader. Er is maar één nadeel aan deze plaat, en dat is dat deze maar acht nummers telt en 28 minuten duurt. Toch zijn dit de meest donkere, hemelse minuten die je deze zomer zal horen. Touren doet deze band niet heel veel, maar op 2 november krijgen we de kans nog eens om ze live bezig te zien tijdens het Sound of Revolution Festival in Eindhoven. Als je deze plaat beluisterd hebt, dan kan je bijna niet anders meer!

Facebook

30 juni 2019

About Author

Wouter Vandeweyer


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Newsletter