Rock Am Ring: Wisselvallig weer, top sfeer

Drie dagen rock, metal en pop op een van de meest legendarische festivals van Europa: Rock Am Ring. De 34ste editie van het grootste Duitse festival zit erop en was weer goed voor z’n 87.000 bezoekers per dag. Verspreid over drie podia, Vulcano (main stage), Crater en Alternostage, zagen we verschillende acts die meer dan de moeite waard waren om live te bekijken. Onze top 5 delen we morgen met jullie.

Vrijdag 07/06
Palisades

Rock Am Ring heeft het voornamelijk van de grotere bands binnen het genre. Toch geven ze ook ruimte aan opkomend talent. Zo waren het de Amerikanen van Palisades die de Crater mochten openen. Echt vernieuwd zijn ze niet, maar toch trokken ze al van ’s morgens vroeg heel wat volk naar het kille festivalterrein. Opener “War” maakte duidelijk dat de set in het teken zou staan van de laatste plaat Raise The Pain. Door vijf van de acht nummers uit deze worp live te spelen, lag de nadruk overduidelijk op de volgende stap zetten. Een band om in de gaten te houden.

Against The Current

Het weer in het Eifelgebergte kan snel keren. Dat werd ook pijnlijk duidelijk bij het aanvangen van de set van Against The Current. Van 22 graden in het zonnetje naar zwaar onweer in no-time. Toch lieten ze het niet aan hun hart komen. Opener “Strangers” bonkte zich een weg door de zware regenval. Frontvrouw Chrissy Costanza trok zich van al die nattigheid niks aan en rende druk heen en weer over het podium terwijl ze het publiek helemaal naar haar hand zette. Fotografen geplaatst op het toch wat bizarre platform liepen haar gretig achterna alsof zij ook de nattigheid vergaten. Wie deze band aan het werk wil zien, moet zich naar Nederland begeven, waar ze begin december in de TivoliVredenburg geprogrammeerd staan.

Beartooth

Dat metal het beduidend beter doet in Duitsland dan in België, blijkt aan de populariteit van de Amerikaanse band Beartooth. De groep releasete vorig jaar nog hun derde studioalbum Disease, die iets meer rock ‘n’ roll klonk dan de vorige twee platen, zonder de intensiteit te verliezen. Die intensiteit en emoties voelde je ook in de liveset die Beartooth speelde. Opener “Bad Listener” trapte het feestje op gang met een hoop oranje confetti en legde het tempo van de set vast, dat voornamelijk neerkwam op nummers die elkaar razendsnel opvolgen. Frontman Caleb riep het publiek op om wild te gaan, iets waar de Duitsers maar al te graag op ingaan, bleek ook doorheen het weekend. Toch was zichtbaar dat heel wat mensen zich emotioneel aangetrokken voelden tot de band. Vele nummers hebben loodzware teksten, waar zelfs Caleb het nog steeds moeilijk mee krijgt tijdens het zingen. Zeker te bekijken op donderdag 20 juni op Graspop Metal Meeting.

The 1975

De eerste stop van de zomertour van The 1975 was Rock Am Ring. Gigantische LED-walls met een mooi visueel kader ervoor toonden aan dat de band onder leiding van Matt Healy niet meer de kleinste is. De band, vooral populair bij het jongere publiek, deed visueel waar veel andere bands jaloers op zijn. Toch waren het niet enkel de visuals die verbaasden, maar ook het enthousiasme waarmee de band zich door hun set speelde. Opener “Give Yourself A Try” van het nieuwste album A Brief Inquiry Into Online Relationships bewees dat de band op z’n plek staat bovenaan de line ups van de grootste festivals.

Zaterdag 08/06
Trivium

Het is al van 2016 geleden dat Trivium met een nieuw album op de proppen kwam. Na het teleurstellende Silence In The Snow greep de band terug naar het hardere werk met The Sin & The Sentence en dat werd in dank afgenomen door de fans. Toch heeft de band in tussentijd niet stil gezeten. Zo brachten ze een oude single opnieuw uit die werd heropgenomen in de studio en kwamen ze met twee gloednieuwe nummers. Toch haalde geen enkele van deze drie songs de set. Dubbele opener “The Sin & The Sentence” en “Beyond Oblivion” bewees dat het nieuwe album echt gesmaakt wordt door het publiek en zorgde voor een perfecte opener. Extra credits trouwens voor drummer Alex Bent, die toch wel het strakste drumspel van heel RAR in z’n handen had.

Architects

Na het verlies van gitarist Tom Searle had de band even tijd nodig om dit te verwerken. Uit dit verlies kwam het album Holy Hell voort, dat het kantelpunt betekende voor de carrière van de band. Het album draait rond hoe Dan Searle omgaat met het verlies van zijn broer en de manier waarop de mensheid omspringt met wat er rond zich gebeurt. “Modern Misery” is het perfecte bewijs van de no-nonsense aanpak die de band gemaakt heeft tot wat ze nu is en opnieuw bewees het Duitse publiek dat ze weten hoe ze moeten omgaan met het gitaargeweld dat door de Crater stage gejaagd werd. Moshpits vormden zich overal op het terrein en crowdsurfers vlogen over de barrières. Het hoogtepunt was “Doomsday”, het laatste nummer van de set. Dit is ook het eerste nummer dat gereleaset werd na de dood van Tom en draagt een enorm zware emotionele lading met zich mee. Dit meegebruld zien worden door meer dan 30.000 mensen brengt een waar kippenvelmoment met zich mee. Je kan Architects aan het werk zien op Graspop Metal Meeting.

Three Days Grace

De Canadezen van Three Days Grace, al enige tijd op tour voor hun laatste album Outsider van vorig jaar, mocht om iets voor 19u hun set op de Crater stage beginnen. Openen deden ze dan ook met “The Mountain” van hun laatste album, snel gevolgd door een van hun hits, “Home”. Dat is waar de band het vandaag ook nog vooral van moet hebben: hun oudere werk. Het grootste deel van hun set bestond dan ook uit oude hits zoals “Pain” en “I Hate Everything About You”, gemixt met hun recenter repertoire. Tijdens meezinger “Animal I Have Become” weerklonk plots de baslijn van The White Stripes’ “Seven Nation Army”, waarbij het publiek enthousiast ‘woah oh oh oh’ meebrulde. Afsluiten deed de band met fan-favourites “Never Too Late” en “Riot”.

Die Antwoord

Het lijkt misschien wat bizar, zo vlak na Slayer op de Crater stage, maar het werkte best. Het publiek reageerde wat afwachtend –dat lag misschien aan het beginuur van 1u30– maar kwam goed op gang tijdens “Fatty Boom Boom”. Die Antwoord blijft natuurlijk Die Antwoord, wat garant staat voor vunzige visuals en heel wat fucked-up momenten. Een waardige afsluiter voor de tweede dag van het festival. We zijn benieuwd wat dit gaat geven deze zomer op Tomorrowland.

Zondag 09/06
DVTCH NORRIS

© DB – Cathy Verhulst

Onze landgenoot had zondagochtend de lastige taak om op dag drie de Crater stage te openen. Een karig en vermoeiend publiek weerhield DVTCH NORRIS er niet van om alles uit de kast te halen. Met een overvloed aan energie en enthousiasme wist hij het publiek mee te trekken met songs zoals “Toothpick” en “Blessed”. De Antwerpenaar bewees met zijn funky hiphop ook in het buitenland stand te kunnen houden.

Amon Amarth

© DB – Cathy Verhulst

Viking metal op z’n best. De Zweden van Amon Amarth klinken niet enkel als vikings, ze zien er ook uit alsof ze net een weekendje cosplaying in Bokrijk achter de rug hebben. Ook de songtitels liegen er niet om: “The Pursuit of The Vikings”, “Guardians of Asgaard”, “Twilight God Of Thunder”… We zitten duidelijk met een groep die-hards. Als je de spierbundels op het podium zag lopen, wist je ook dat je geen zachte muziek te horen zou krijgen met clean vocals erop. Zanger Johan Hegg heeft een klok van een stem, waar menig metal zanger jaloers op zal zijn. Naast het muzikale is er ook veel aandacht voor het theatrale tijdens de set. Zo kwamen er twee vikings gekleed op het podium op het nummer “The Way of the Viking”om elkaar met zwaard en schild te lijf te gaan. Kwestie van het nog geloofwaardiger te maken, zat de drummer op een gigantische vikinghelm. Voor de fans spelen ze ook op Graspop binnen twee weken.

Tenacious D

Tenacious D. is misschien wel de grootste cultband die er ooit geweest is. Bestaande uit twee leden, Kyle Gass en filmacteur Jack Black. De band werd groot met de film Tenacious D & The Pick Of Destiny waarin KG en JB op zoek gaan naar het magische plectrum waarmee alle rockgoden zouden gespeeld hebben. Het zijn deze nummers die dan ook het luidst werden meegebruld op de Nürburgring. Toch begon de set wat aan de magere kant. De laatste cd Post Apocalypto was soms nogal flauw en het was dan ook begrijpelijk dat hier maar heel weinig nummers van gespeeld werden. “Kickapoo” was het eerste nummer waar we een verbroedering voelden tussen alle mensen die op de weide rondliepen. Als daarop nog eens “Beelzeboss (The Final Showdown)” volgde, was het hek helemaal van de dam. Het komedie-duo eindigde de set met “Fuck Her Gently”, wat hilarische taferelen opleverde tussen het volk. Helaas geen Belgische datum voor het olijke duo. We vragen ons toch stilaan af waarom Pukkelpop of Werchter deze band nog nooit op de line up heeft gehad, want een feest is het altijd met KG en JB.

Fan van de foto’s? Op onze Instagram zijn er nog meer beelden te vinden. Volgen is de boodschap!