Albums, Recensies

Ragini Trio ft. Bojan Z & Sawani Mudgal – Peace The New Jazz (★★★½): Heerlijke indojazz

Op Peace The New Jazz brengt Ragini Trio een crossover van jazz en Indische raga. Een opmerkelijke combinatie die vast de oren doet spitsen. Wat ons betreft helemaal terecht, want op die manier treedt de soms traditioneler ingestelde jazz helemaal uit zijn oevers.

Nu, de laatste jaren zijn er best wel wat meer pogingen ondernomen om dat te bewerkstelligen. Denk aan Black Flower, aan de tribale oerjazz van MDC III of de nog experimentelere sound van Dijf Sanders. Het maakt inzichtelijk dat de jongere generatie muzikanten meer dan ooit een wereldwijde invalshoek en perspectief hanteert. Niet meer lokaal, maar globaal. En dus keert dat ook terug in de muziek.

Zoals bijvoorbeeld bij Ragini Trio, die na een fijn debuut op het W.E.R.F. label eindelijk de koppen terug bijeen staken. Op vraag van kunstencentrum KAAP en festivals zoals STORM! en BRAND! werkte de band aan een nieuwe creatie. Daarbij zocht de groep die naast Daems (o.a. Black Flower, Bazaar D’Orient) ook bassist Marco Bardoscia (Fresu, Rava,..) en drummer Lander Gyselinck (Stuff., Beraadgeslagen, LABtrio) in de rangen telt, naar versterking. Meer bepaald in de vorm van de Frans – Servische pianist Bojan Z (o.a. Henri Texier) en de jonge Indische vocaliste Sawani Mudgal. Zij versterken het trio zodanig dat je waarlijk kan spreken van een superformatie.

De naam Ragini vertaalt zich op erg verschillende manieren (de naam verwijst naar een Indische toonladder en kan evengoed kleur, melodie en schoonheid betekenen). Het verwijst ook naar een klein instrumentje dat een zweverige en sterk bezwerende sound doet ontstaan. Daaruit zou je kunnen afleiden dat het deze groep te doen is om allerlei gedoe met effecten. Dat is niet zozeer het geval, want ook in akoestische bezetting blijft het trio meer dan overeind. Te danken is de kwieke, soepele drum van de intussen meermaals gelauwerde Lander Gyselinck, de heerlijk vloeiende bas van Marco Bardoscia en de zoete tenor- en altsaxofoonsounds van de wijde wereld rondtrekkende Nathan Daems.

Wat deze groep naar voren brengt is een ondefinieerbare schoonheid. Iets dat zich niet direct in woorden laat gieten. Dompel jezelf onder in deze hoogst oorspronkelijke muziek. Warm, gloedvol. Tezelfdertijds diep en spiritueel. Er is in termen van klank ontegensprekelijk de vrijheid van de jazz aanwezig (onder meer via de vingervlugge, melodieuze pianolickjes van Bojan Z), via een nieuwe, moderne en hedendaagse variant waarbij experiment en improvisatie een fraai huwelijk aangaan. Ragini Trio haalt raga uit het verdomde ‘wereldmuziek’ hoekje en weet het heerlijk te vertalen naar sfeerrijke en hoogst elegante muziek.

Leg je oor te luister bij het maar liefst twaalf minuten sterke “Bhavani Shankare Vande”. Elders houdt de groep het veel beknopter, bijvoorbeeld met “Ab Jo Mile Hain” – een vrije bewerking van een Bollywoodklassieker. Bovendien valt op dat het gros van de composities – op het door Bojan Z gepende “The Nine Commandments of Equinimity” na – afkomstig is van de klassieke Indische vocalist/muzikant Panti Madhup Mudgal, Sawani’s vader.

Kortom: een heel bijzonder en van energie bruisend album van Ragini Trio.

12 maart 2019

About Author

Philippe De Cleen


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief