Albums, Recensies

J Mascis – Elastic Days (★★★½): De kracht van routine

J Mascis mag dan wel de vijftig voorbij zijn, hij blijft stug verder timmeren aan zijn muzikale erfenis. Niet alleen is er intussen een gitaarmerk naar hem vernoemd, bekendst zal hij blijven als meesterbrein achter de legendarische indie-rock band Dinosaur Jr. Die band ontstond midden jaren ’80 uit de underground hardcore en punk scène in de Verenigde Staten. Wat uitgekeken op het erg compacte geluid van hun voorgangers, besloot Mascis om invloeden van de rockgiganten uit de jaren ’70 in zijn muziek te verwerken. Een combinatie die de band erg veel succes opleverde. In een traditie waarin sterk werd neergekeken op gitaarsolo’s en pretentieus gitaargekonkel wist Mascis zich, met wonderlijk succes, toch te profileren als een gitaargod. De cultstatus van de band is er door de jaren enkel maar groter op geworden.

Terwijl een herenigd Dinosaur Jr. nog steeds een eind kan doorbeuken, heeft Mascis zich er de laatste jaren op toegelegd om solo een andere kant van zichzelf te laten horen. Op zijn meest recente solo albums (te beginnen met Several Shades of Why uit 2011) brengt hij sfeervolle en intieme muziek, met een meer akoestische inslag. De invalshoek mag dan een beetje anders zijn, alle elementen die van J Mascis een buitengewone muzikant maken, zijn toch nog aanwezig en dat is op zijn nieuwste Elastic Days niet anders. Gitaarvirtuositeit, krachtige melodieën, meeslepende nummers en zijn brekende stemgeluid, we horen het allemaal nog terug. Op Elastic Days volgt Mascis een bekend recept. Erg verrassend is het op die manier niet meer, maar voor de liefhebbers schotelt Mascis toch maar weer een plaat voor waar meer dan genoeg in te ontdekken valt.

Een goed voorbeeld is openingsnummer en single “See You at the Movies”. De single overtuigt direct met zijn gedreven, catchy melodie en puntige gitaarsolo’s. Dit solo album als een akoestische, uitgeklede versie van Dinosaur Jr. gaat niet op, daarvoor is al meteen duidelijk dat daarvoor toch te veel vlees aan de botten hangt. Voor de volgende nummers schakelen we een versnelling lager en blijft de plaat op kousenvoeten door trappelen.

Met “Sky Is All We Had” levert dat een erg mooi nummer op, al worden we hier met een euvel geconfronteerd dat ons nog wel vaker zal tegenzitten. Soms komen de gitaarsolo’s namelijk nogal uit de lucht vallen. In het midden van een bedaard, folky nummer komt ineens een snerpende uitbarsting aangevlogen en dat haalt de stemming van het nummer best onderuit. Mascis is kundig genoeg om de sfeer niet volledig te verpesten, maar toch hadden we specifiek bij dit nummer gehoopt dat de structuur klein en intiem kon blijven. Tegen een goeie gitaaruitbarsting hebben we absoluut geen bezwaar, maar Mascis had er wat evenwichtiger mee mogen omspringen, nu voelt het soms als een geforceerd trucje.

Luisteren tot op het einde loont. “Cut Stranger” is een sterkhouder met zijn prominente drum en scherpe gitaarpartij, titelnummer “Elastic Days” is een goed voorbeeld van een gitaarsolo die wel perfect bij de rest van het nummer past en dat levert direct een favoriet gitaarmomentje op. De plaat weigert in te zakken en tot op het einde krijgen we uitstekend songmateriaal voorgeschoteld. Over dit alles heen zingt Mascis aarzelende en vage teksten vol onzekerheid en eenzaamheid. Erg veel indruk maken die weliswaar niet, Mascis spreekt op dit album vooral met zijn vingers.

Een bezield nummer als “See You at the Movies” deed het beste vermoeden, maar die verwachtingen worden niet geheel ingelost. Daarvoor weet Mascis op Elastic Days te weinig buiten de lijntjes te kleuren. Op zich heeft elke track kwaliteit, maar het is altijd met exact hetzelfde recept dat telkenmale wordt gerecupereerd. 41 minuten is dan kort genoeg om je niet te gaan vervelen, maar te lang om toch op wat meer variatie te hopen. E beetje avontuur sluipt wel degelijk binnen via de gitaarescapades, die komen helaas niet altijd even goed uit de verf, maar bewijzen voor de zoveelste keer de reputatie van Mascis als uitzonderlijke gitarist.

12 november 2018

About Author

Jan Sucaet


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Newsletter