Live, Recensies

Faces on TV @ C-mine: Een mysterieuze state of mind waarin je niet anders kon dan dansen

Gisteren stelde wonderkind Jasper Maekelberg met zijn soloproject Faces on TV zijn eerste plaat Night Funeral aan ons voor in het klein, gezellig zaaltje in de C-Mine in Genk. We mochten een kijkje nemen in het muzikale meesterbrein van de befaamde Gentse muzikant en producer en vonden daarin 12 nummers die je lokten naar een mysterieuze state of mind waarin je geen seconde kan stilstaan en de avond al dansend ondergaat.

De avond werd ingeleid door het vers nieuw talent Ivy Falls die met hun zwoele baslijntjes, laidback beats en natuurlijk ook met de zachte stem van frontvrouw Fien Deman een mooie sound creëerden die op het eerste zicht heel onschuldig leek. Toch kwam er telkens iets verleidelijks en aanlokkelijks naar boven in de dromerige klanken, dat ons nieuwsgierig naar meer achterliet.

Maekelberg en zijn muzikanten knalden direct met hun eerste nummer “Looking Glass”, waarbij de het melodietje van de xylofoon en de samples van de blaasinstrumenten onmiddellijk de toon van de avond zetten. Opzwepende muziek waarin over elk detail nagedacht is, en waardoor je niet anders kan of zelfs wil dan je beste moves boven halen. Elk geluid van elke sample, elk synth-effect en zelfs de typische, unieke stemming van Maekelbergs gitaar zijn zo goed uitgedacht dat er een soort mysterieuze en bezwerende (en soms zelfs een beetje oosters klinkende) sfeer wordt gecreëerd die we niet vaak meemaken. De uitgebreide percussie is zeker ook een versterkend element voor deze sfeer.

View this post on Instagram

Last night

A post shared by bosmans (@hadewijchbosmans) on

Met “The Image Of Boy Wonder” kwam er een groots gevoel van moed en een grote portie tough love tot uiting, ‘Lift your head up, there’s no easy way out’ zongen ze als een soort mantra van hoop en van vrede nemen met je situatie. De dwarsfluit en xylofoon van multi-instrumentalist Dienne Bogaerts, ook bekend van Lili Grace, zorgde voor een heel unieke arabisch klinkende laag, die het nummer tot een heel ander niveau sleept. Dat Bogaerts fundamenteel is aan de sound van Faces on TV werd meer dan duidelijk tijdens “Tell Me”. Maekelberg zet het nummer heel alleen in, gewoon hij en zijn gitaar, waarna de bas invalt. De hoogte in zijn stem en de laagte van de bas zorgen voor een soort warmte in het gevoel van leegte dat het nummer schepte en in die leegte zweefde de stem van Bogaerts in al haar glorie.

Faces on TV weet altijd de minst verwachte instrumenten op een heel nieuwe manier te gebruiken, waardoor hun sound te herkennen is uit de duizend. Dat maakt hen net ook zo vooruitstrevend. Het te veel gebruiken van lucht bij de dwarsfluit, de xylofoon, de klarinet en al die verschillende kleine percussie-instrumenten waren dan ook essentiële elementen die de funky, zwoele baslijntjes droegen doorheen de nummers. Maekelberg is een ongelofelijk interessante verschijning op podium met zijn vintage hemd en te lang haar dat in zijn gezicht hangt, en zijn creaties zijn dan ook minstens even fascinerend als hijzelf.

Eindigen voor de bisronde deden ze met hun allereerste hit “Love / Dead”, waarin je duidelijk kon horen hoe fel ze zijn gegroeid op muzikaal vlak en hoe vernieuwend ze nu wel niet klinken. Desondanks was dit een bom van een einde, letterlijk, wat betrof de laatste noot. Na één bisnummer eindigden ze, dit keer echt, met “Terminal Case”, dat ze voor het allereerst ooit live voor publiek speelden. Gelukkig deden ze dit op zo’n bezwerende manier dat ze ons achterlieten met een voldaan gevoel gecombineerd met een gevoel van verlangen dat de avond oneindig zou doorgaan.

Als geen ander weet Faces on TV een eigen unieke sound te creëren, die het funky, dansbare perfect combineert met een glimp van eclectische geluiden en een zwoele, mysterieuze sound. Gezien ze zo vernieuwend en uniek zijn, kijken wij uit naar meer van de muzikale sensatie die Jasper Maekelberg heet.

Facebook / Website

Setlist:

Looking Glass
Dancing After All
Call Me Up
The Image of Boy Wonder
Tell Me
Night Funeral
Travelling Blind
Same Thing
Suspicious
Love / Dead

Bis:

Slowly Fading Out
Terminal Case

10 november 2018

About Author

Marie-Laure Fazioli


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief