Albums, Recensies

Occult Lullabies (★★★½): Het macabere van de nacht

Het New Yorkse label Youngbloods is sinds 2014 een herberg voor experimentele muziek in de breedste zin van het woord. De artiesten die je er terug vindt, reiken dan ook van het ene genre tot het ander: van psychedelische rap en bevreemdende folk tot minimalisme en vocale experimenten. Die verscheidenheid aan stijlen komt ook terug Occult Lullabies, hun compilatie waar twaalf talentvolle artiesten het macabere van de nacht, zijn dromen en slaapliedjes verkennen. Het levert een verrassend album op waar kenmerken van folk, ambient en elektronica in elkaar smelten.

Op de Occult Lullabies compilatie – die overigens louter bestaat uit onuitgegeven materiaal – krijgen de artiesten dankzij het thema niet volledig vrij spel. Maar laat die restrictie nu net zijn wat de meeste creativiteit uit deze muzikanten haalt. Hoewel ze allemaal sterk verschillende soorten muziek maken, weten ze elkaar perfect te vinden in de nachtelijke/rusteloze wereld die ze op deze plaat geschapen hebben. Het nodigt de artiesten uit om uit hun comfortzone te treden en hun verborgen veelzijdigheid te tonen.

Neem nu bijvoorbeeld Fishdoll. De producer uit Beijing werkt dikwijls met een energetische fusie van elektronica, soul en jazz, maar op “You’ve Already Left” vertoeft ze in melancholische sferen met galmende gitaren en etherische vocalen. Het sluit perfect aan met de mysteries van de nacht. Genevieve Artadi is ook zo’n beatmaakster die de zware synths aan de kant legt. Hier brengt de onbekende artieste met “Will You Tell Me” een aangenaam nummer dat terug doet denken aan de verzachtende folk uit de jaren ’60 van pakweg Vashti Bunyan, Sibylle Baier of Karen Dalton.

Veel van het materiaal op de compilatie verwijst dus naar de folkmuziek, maar het is er allesbehalve in geworteld. Daar zijn de nummers te eigenzinnig, dwars en verrassend voor. Op “Loon” duikt Neck bijvoorbeeld diep in de melancholie met gitzwarte slowcoregitaren en een zangstem die klinkt als het gehuil van een wolf dat galmt door een verlaten woud. Daarnaast gaat Stefanie Santana met “Drowning Song” op een in your face manier naar de essentie van het thema van de macabere slaapliedjes grijpt. ‘Dreams about drowning, no more fighting, only sleeping’, laat ze lichtvoetig, maar hartstochtelijk klinken.

Naarmate het album vordert, dweept de muziek nog meer met de duisternis. Op de bijdragen van Annabel (lee), Sontag Shogun en Real Clothes klinkt Occult Lullabies op zijn meest spookachtig: Loodzware vocals, ondraaglijke spanning en dreunende omgevingsgeluiden. Daar waar er aanvankelijk nog lichtpuntjes in de plaat schuilden dankzij de folky invloeden, zijn deze op dit moment volledig gedoofd. Het is een zware brok om te slikken, maar in die duisternis horen we wel veel kracht.

Met het loepzuivere rustpunt “Destiny” van Zenizen en “Hampears” van Tom Terrien grijpt Occult Lullabies de kans om er al zwevend een einde aan te breien. “Hampears” is daarbij ook het nummer dat het meest uit de toon valt op deze compilatie, al is dat relatief op zo’n veelzijdig project. Zijn werk is geladen met minimalistische piano die verweven is met detailrijke elektronica. Bijgevolg leunt dit heel dicht bij de muziek van artiesten als Nils Frahm en Grandbrothers aan, wat veel mensen zal aanspreken. De diepere en nóg meer etherische sfeer die het album afsluit op “About the Mirror and Its Pieces” is dan weer ambient van het soort dat niet als achtergrondmuziek kan behandeld worden, maar al je aandacht opeist.

Youngbloods laat ons op Occult Lullabies kennismaken met de talentvolle artiesten die het label rijk is. Er valt veel soelaas te vinden in het thema van de plaat: het mystieke, duistere en het ijle van de nacht, zijn slaapliedjes en zijn dromen; maar de grootste kracht schuilt toch in de verbintenis van de artiesten. Ook al verschillen deze vaak in stijl en genre, ze hebben iets gemeenschappelijk: de zin om te experimenteren. Die veerkracht geeft hen de kunde om creatief te zijn en elkaar te vinden in de verbeeldingsrijke wereld die ze op Occult Lullabies geschapen hebben.

21 augustus 2018

About Author

Jan Kurvers


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief