The Roots, Selah Sue en meer @ Gent Jazz: Hiphop op z’n best

Zondag 8 juli, de laatste dag van Gent Jazz en opnieuw niet zomaar één als de andere. Het festival verbaast in samenwerking met All Eyes On Hip Hop met een behoorlijk staaltje hiphop! Het jaarlijkse jazz festival aan het stadsmuseum S.T.A.M. heeft een heel gemengd publiek van jong tot oud. De laatste jaren proberen ze ook steeds meer genres naast jazz te vertonen met dagen zoals deze zondag als resultaat!

De dag begon met Moonchild, een leuk trio uit de VS die een zomers sfeertje over het festivaldomein in de Bijloke verspreidde. We kunnen ze onder andere kennen van samenwerkingen met Stevie Wonder of hun hit “The List”. De muziek is een gezellig begin van de dag, maar geen grote binnenkomer. Ze brengen rustige muziek met focus op de instrumenten en een jazzy ondertoon. Het concert is een leuk begin van de dag maar blaast het publiek niet omver. Het optreden lijkt ook minder goed aan te sluiten bij de artiesten die volgen als we deze vergelijken qua genre.

Wie volgde was Darrell Cole, niet enorm bekend maar wél heel leuk! Al snel verscheen hij met veel stijl in zijn flashy adidas outfit. In tegenstelling tot Moonchild, is zijn muziek harder en werkt hij met zware beats terwijl hij zich verliest in zijn rap. De Antwerpse rapper, geboren in Londen, heeft al veel meegemaakt en dit weerspiegelt hij in zijn muziek. Hij kon het publiek al snel inpakken, vooral zijn hit “Take Me Away” was ook zondag een succes.

Het hoogtepunt van de dag was volgens ons zonder twijfel het optreden van Blackwave. Over hoe goed deze twee een publiek kunnen bespelen, bestaat geen twijfel. Ze hebben oog voor élk detail, van de originele kostuums die ze dragen tot de moves die ze met veel zelfvertrouwen showen. Jong en oud zag je genieten van dit dynamische duo en hun onweerstaanbare feel good vibe. Ze brachten vooral hun grote hits zoals “BIG dreams”, “Elusive” en “Swangin'”. Dat ze talent hebben, werd zondag nogmaals bewezen. De combinatie van onwaarschijnlijk snelle rap, een prachtige stem én zeker niet te vergeten hun geweldige muzikanten in de band zorgden voor kippenvel.

Van K1D hebben de meesten onder ons waarschijnlijk nog niet van gehoord. Deze Belgische rapper heeft zeker en vast een gevoel voor humor dat duidelijk werd van zodra hij opkwam. Hij brengt harde rap die we kunnen vergelijken met de typische Franse rap. Aan de kwaliteit van zijn muziek kan misschien worden getwijfeld en deze wordt waarschijnlijk niet door iedereen geapprecieerd, maar dit wil niet zeggen dat het een slechte performance was. In tegendeel! Als je eenmaal mee opging in de geweldige hiphopsfeer in de kleine volle tent was het geweldig! Een grappig concert waar er flink wat calorietjes werden afgedanst.

Selah Sue was ook van de partij! Ze bracht een heel persoonlijke en intieme performance en gaf een deeltje van haar privéleven bloot waarmee ze naar eigen zeggen een nieuwe weg wil inslaan op muziekgebied. Ze vertelde over hoe ze een jaar op zwangerschapsbreak ging en zo nieuwe muziek maakte ‘in de hangmat naast haar baby’. Haar nieuwe nummers zijn erg kwetsbaar en weerspiegelen de liefde tussen moeder en kind. Selah bracht ook haar grote hits maar die is ze naar eigen zeggen misschien al wat beu gespeeld dus de nadruk lag op haar nieuwe nummers die ze met veel trots voorstelde.

Dankzij Dvtch Norris begaven we ons plots in een underground hiphop scene. Hij weet hoe hij het publiek kan charmeren met zijn mix van melodische beats en rap. Zijn energie is zo aanstekelijk! We denken dat we hem gemakkelijk één van de bestgezinde rappers kunnen noemen. Zijn glimlach werd alsmaar groter en het publiek hield ervan. Als je er niet bij was, heb je écht wat gemist! De sfeer was opperbest en iedereen in de tent ging op in de muziek. Ook het einde van het concert was niet alledaags. Dvtch riep Coely (uit het publiek) mee op het podium wat leidde tot een stormloop waar iedereen plots stond te dansen op het podium. Er werd ook nog gegooid met gratis CD’s van zijn nieuw album, uniek.

The Roots, ook één van de headliners, brachten weer een ander sfeertje op het festivaldomein. Deze groep bestaande uit allerlei unieke individuen brengen een heerlijke mix van hiphop en jazz. Vooral de prachtige instrumenten trokken de aandacht naar zich toe. De bandleden (Black Thought, Questlove, Kamal Gray, F. Knuckles, Captain Kirk Douglas, Damon “Tuba Gooding Jr.” Bryson en Owen Bidd), die we ook kunnen kennen van de The Late Night Show met Jimmy Fallon, vullen elkaar perfect aan dankzij hun jarenlange ervaring. Met hun eindeloze power en krachtige uitstraling kregen ze alle mensen op de weide mee aan het dansen. Dit in combinatie met hun talent om het publiek in te pakken zorgde voor een leuke ontspannen sfeer. Ze brachten de echte jazzy vibes!

TheColorGrey kreeg de taak het festival af te sluiten. Op een zondagavond om 12u ’s nachts is dat misschien niet één van de makkelijkste opdrachten. Velen waren al naar huis en iedereen werd toch stilaan moe. Tóch slaagde hij er in om de laatste energie uit zijn publiek te halen. Hij bracht veel nummers van zijn nieuwe album For What It’s Worth en enkele van zijn grotere hits. Hij valt in de smaak bij jong en oud door de combinatie te maken van zang, rap en de pure muziekinstrumenten te laten spreken. Zijn bandleden gaven zich voluit en stalen zo ook wel hun deeltje van de show. Het gitaarwerk was indrukwekkend en bracht een mooi einde aan deze prachtige dag!

Een mooi einde dus van een geslaagde editie van Gent Jazz!