Albums, Recensies

Chvrches – Love Is Dead (★★½): Een plaat bestemd voor het grote publiek

Begin 2018 kwam het Schotse Chvrches met heugelijk nieuws voor de fans want er werd voor het eerst in jaren opnieuw een single gelost. Het was alweer drie jaar geleden dat we nog nieuwe muziek te horen kregen van de Schotse indiepop band Chvrches. Sinds 2013 zijn ze dankzij hun debuutalbum The Bones Of What You Believe met single “The Mother We Share” niet meer weg te denken uit de indiepop scene. Op 25 mei 2018 brachten ze hun derde album uit genaamd Love Is Dead met maar liefst 12 tracks.

Ten opzichte van het debuutalbum is Chvrches geëvolueerd naar een indiepop band met songs die te verdragen zijn voor een groot publiek. Dat is ook te horen aan de opener “Graffiti”, het nummer heeft een bridge waardoor zelfs mensen met gehoorproblemen duidelijk te horen krijgen dat er een fijn refreintje aan zit te komen. Ook “Get Out” sluit hier perfect bij aan. Op het eerste zicht is het opnieuw een fijne popsong, maar de duistere synths geven er een twist aan. Die synths blazen ook een frisse wind door “Deliverance”. Het begin doet ons even terug denken aan fragmenten uit Stranger Things maar al snel vallen we opnieuw in het huidige popcircuit.

Fans van Chrvches weten al langer dat de band een samenwerking met Matt Berninger van The National niet schuwt. Op Love Is Dead krijgen we een muzikale samenwerking te horen. “My Enemy” is een duister duet dat breekt met de voorgaande popsongs. Mooi liedjes duren niet lang, want al snel vallen we terug in oude gewoontes. Berninger zijn mysterieuze stem moet in “Forever” plaats ruimen voor de gekende synths. “Forever” is een fijne breakup song waarbij een gitaar tijdens het refrein niet zou mis staan, al zou dat niet echt passen binnen het concept van de band. Tijdens “Never Say Die” valt die gedachte helemaal weg want de synths nemen het opnieuw helemaal over. We moeten even wachten op een refrein maar dat is het wachten helemaal waard.

“Miracle” laat ons helemaal nergens op wachten want het nummer geeft meteen al haar EDM geheimen prijs. Het was zelfs even twijfelen of we niet per ongeluk een ander album hadden opgezet. Ook gedurende “Graves” en “Heaven / Hell” zijn we opzoek naar die Chvrches authenticiteit. De nummers klinken heel erg plat, wat waarschijnlijk te danken is aan producer Steve Mac, die onder andere samen werkte met Shakira en One Direction. Desondanks blijft Mayberry een sterke frontvrouw en weet ze ons te overtuigen met haar zangkwaliteiten. Ook bandlid Martin Dorethy moet hier niet voor onderdoen, want tijdens “God’s Plan” trekt hij de vocals naar zich toe en zorgt hij voor een onverwachtse wending op de plaat. Het heeft trouwens ook iets weg van onze Belgische trots Praga Khan met “Breakfast In Vegas”.

Tijdens “Really Gone” keert Chvrches terug naar de essentie van muziek en gaat Mayberry gedurende het hele nummer zo goed als solo. Aansluitend krijgen we “ii” te horen, een donkere piano interlude van een dikke minuut. Naast die piano horen we ook een stem die nogal dreigend op de achtergrond overkomt. Al snel mondt “ii” uit in het laatste nummer “Wonderland”. Hierbij is opnieuw dat eighties Stranger Things gevoel van “Deliverance” van toepassing. Het nummer is voorzien van de nodige hoeveelheid synths en zorgt opnieuw voor het Chvrches gevoel dat al een hele tijd zoek was. Mayberry zorgt voor een aanstekelijke zanglijn met op de achtergrond de klokken van een kerk die op een aangename manier het einde aankondigen.

Op het eerste gehoor klonk Love Is Dead niet als een spannende derde plaat en naarmate we verder in het album zaten, raakten we al snel het Chvrches gevoel even kwijt. Enkel “God’s Plan” deed onze oren spitsen omdat het ten opzichte van de andere nummers verfrissend en anders klonk. Het deed ons ook even terug denken aan de beginperiode van de band toen ze nog open stonden voor experiment. Het lijkt alsof hun samenwerking met producer Steve Mac hun wereld heeft verkleind en dat ze met Love Is Dead alles hebben ingezet op de aandacht van een breed publiek. Desondanks staan er enkele fijne singles op die zoals verwacht zullen blijven hangen bij een groot deel van de fans.

Love Is Dead kwam uit op 25 mei 2018 op Vertigo Records.

Facebook /website

24 mei 2018

About Author

Katrijn Vermoesen


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief