Live, Recensies

Eefje de Visser @ Muziekodroom: Balanceren tussen energie en sereniteit

Het was een blij weerzien van Eefje de Visser in de Muziekodroom. Twee jaar geleden stond ze er immers al eens om haar nieuwe plaat Nachtlicht voor te stellen. Deze keer stond ze er echter solo. Dit zorgde voor een wonderlijk resultaat: Eefje de Visser is een waar multitalent. Op het ene moment bracht ze haar publiek in trance door ingetogen zuivere nummers te brengen en op het andere moment dwong ze ons om ons te begeven op de dansvloer. Deze gevarieerde avond hield de aandacht er alvast stevig bij. Onze liefde voor Eefje is des te groter geworden, maar ook die voor Nederlandstalige indiepop.

De 32-jarige heeft al reeds drie platen op haar naam staan. Laatste album Nachtlicht bracht een nieuwe frisse bries in haar muziek. Ze evolueerde van ‘meisje met de gitaar’ naar een krachtige vrouw die haar nummers wel eens graag durft onderbouwen door een stevige portie electro. Op die manier wist ze haar Nederlandstalige teksten meer energie te geven. Het Nederlandstalige lied leeft dankzij artiesten zoals Eefje. Zowel jong als oud geniet uitermate van haar muziek, dat bewees tevens ook de grote schommeling in leeftijd van het publiek gisterenavond.

Hasselt #eefjedevisser Muziekodroom

Een bericht gedeeld door Ferrem (@ferrem.be) op

Eefje opende met een breekbare akoestische versie van haar bekendste nummer “Scheef”. Op die manier wist ze ons meteen te raken en ontroeren zodat onze ogen gedurende een uur alleen maar op haar waren gericht. Ze wisselde haar instrumenten af alsof het niets was. De geluiden die uit de luidsprekers kwamen, waren volledig geproduceerd door één enkele persoon. Indrukwekkend hoor. De muziek van deze getalenteerde vrouw raakt tot in hart en nieren, dat staat vast.

De rest van de avond vulde ze in door een combinatie van songs uit haar twee laatste albums. Ze wist het evenwicht te bewaren tussen energie en sereniteit, ontroering en vreugde, speelsheid en poëzie. De Nederlandse singer-songwriter weet hoe ze kan boeien, steeds opnieuw. Soms bouwde ze rustig op met fragiele melodieën, maar meestal weergalmden krachtige beats uit de bassen en synths die voortsproten uit allerlei knopjes. Eefje stond er, en hoe.

Eefje De Visser! #eefjedevisser #muziekodroom #mod

Een bericht gedeeld door Verna Renquin (@vernaatje) op

Doorheen haar optreden bracht ze een nieuw nummer uit het album waaraan ze momenteel werkt. Catchy beats, stuwende elektro en prachtige zang. Dit bewees dat we veel van die nieuwe plaat kunnen verwachten. Ook de zaal reageerde verrast en aangenaam tegelijk. Het applaus werd luider en luider. Op bepaalde momenten moesten we even in onze ogen wrijven om wel degelijk te concluderen dat er een mens voor ons stond. Door de ogen te sluiten hoorde we namelijk enkel engelenzang.

De avond werd afgesloten met “Ongeveer”.  Ze ruilde haar knopjes in voor haar gitaar en dit klonk bijzonder verfijnd. Het afscheid viel zwaar, Eefje mocht nog uren voortdoen als het van ons afhing. Deze mening deelde ongetwijfeld het publiek ook, dat laaiend enthousiast de artieste tot ziens floot. Conclusie: charmante vrouw, charmante muziek.

Wie er gisteren niet kon bijzijn moet niet treuren. Eefje staat komende maanden op podia in alle provincies en uithoeken van het land.

Setlist:

Scheef
Staan
De Bedoeling
Onbekend
Luister
Wacht
Parade
Jong
Wel
Stof
Bis:
Ongeveer

Instagram / Facebook

18 februari 2018

About Author

Ann-Frédérique Lorquet


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief