LiveRecensies

Lady Gaga @ Sportpaleis – Mother Monster For President!

Of we fan zijn van overgeproduceerde Amerikaanse popspektakels? Niet per se… maar als die even goed zijn als de nieuwe tour van Lady Gaga, dan zeggen we zeker geen neen. Haar populariteit is de laatste jaren misschien iets naar beneden gegaan, maar dat laat de Amerikaanse superster niet aan haar hart komen. Vroeger stond ze twee avonden in de grootste poptempel van België, maar sinds de vorige tour moet ze het met één drukbezochte avond doen. Oorspronkelijk was de show gepland voor begin oktober, maar wegens aanhoudende chronische pijn stelde ze het Europese luik van de tour uit tot begin 2018. Gisterenavond toonde Miss Gaga dat ze na meer dan tien jaar als geen ander weet hoe je een perfecte popshow in elkaar moet steken (afgezien van de vele kledingwissels). Het werd een show met nieuw en oud werk, waarbij fans een avond lang konden zijn wie ze wouden zijn.

Fans van het eerste uur weten dat Lady Gaga niet zoveel aandacht besteed aan een voorprogramma. Nadat Lady Starlight de laatste touren platen draaide, besloot Gaga voor deze tour het voorprogramma volledig te schrappen. In ruil kregen we de reportage ‘Five Foot Two’, een productie van Netflix, te zien en werd het verhaal achter het nieuwe album Joanne verteld. . Het album is haar meest persoonlijke plaat tot nu toe en die emoties wist ze in een straffe show een prachtig plaatsje te geven.

Vijfentwintig minuten te laat liep de countdown af en begon Lady Gaga aan haar zoveelste zegetocht op Belgische bodem. Nieuw werk “Diamond Heart” en “A-YO” kregen de ‘little monsters’ op de eerste rij meteen mee en haalden de rocker in de extravagante superster naar boven. Gaga was goed geïnformeerd en begroette na de knallende openers het publiek in de drie officiële talen op haar geheel eigen manier, waarna ze in een perfect uitgesproken ‘Sta recht!’ het publiek min of meer vroeg om recht te staan en er een feest van te maken. Met “Poker Face”, het nummer dat haar definitieve doorbraak was, barste het feest los en hoorde je het publiek uit volle borst meezingen.

Het eerste deel kon ons prima bekoren en het tweede deel moest niet onderdoen. We kregen met “John Wayne”, “Scheisse” en “Alejandro”, drie topsongs uit drie verschillende albums, die toch zeer goed bij elkaar bleken te passen. Na de tweede outfit-change kwamen de fans van het eerste werk van Gaga aan hun trekken. Met “Just Dance”, “LoveGame” en “Telephone” volgden drie Gaga-classics op elkaar, waarbij het publiek uit zijn dak ging. Gaga had niet één, maar vier podia in het Sportpaleis verdeeld en tijdens “Applause” ging ze voor het eerst op verkenning. Doormiddel van bruggen, die ook als videoschermen fungeerden, liep ze van het ene podium naar het andere en kwam ze uiteindelijk aan haar piano terecht.

Lady Gaga is een voorbeeld voor veel tieners en vooral mensen van de holebi-gemeenschap, die massaal aanwezig waren in het Sportpaleis. Na enkele zeer mooie woorden, zong Gaga voor hen “Come To Mama” en kreeg ze achteraf een daverend applaus. Lady Gaga’s bindingsteksten zitten vol met inspirerende boodschappen, waarnaar de fans maar al te graag luisteren. Ze bleef achter de piano zitten en droeg het pareltje “The Edge Of Glory” op aan Tom, een Belg die meewerkt aan de gigantische tour en haar steeds steunde in goede en slechte tijden. ‘Anders zijn’ was in het Sportpaleis een troef en werd gevierd met het voor de LGBT-communcity legendarische “Born This Way”.

De kwetsbare Gaga werd na een vierde kledingwissel ingeruild voor de Gaga zoals veel mensen ze kennen. In een rood kleed bracht ze samen met haar tien dansers “Bloody Mary” een uitstekende performance. De choreografie en de visuals waren ook nu weer zeer sterk en maakten een grote indruk. Tijdens het nieuwe “Dancin’ In Circles” ging ze nog eens helemaal los voor ze met klassieker “Paparazzi” het Sportpaleis in extase bracht. Een vijfde outfit-change volgde waarna Steffani Germanotta, de echte naam van Lady Gaga, het betoverende “Angel Down” bracht. Bij titeltrack van het album en naamdrager van de tour “Joanne”, nam ze nog eens haar gitaar in handen en vertelde ze met veel liefde het verhaal achter “Joanne”.

Wie tijdens de 2-uur durende show nog niet ‘gaga’ is gegaan, kreeg tijdens “Bad Romance” nog eens de kans om alles te geven. Gaga danste samen met haar dansers en haalde, zoals heel de avond al, alle tonen met een ongeziene perfectie. Ook tijdens het nieuwste nummer “The Cure” gooiden de fans alle remmen los en dansten ze voor een laatste keer met volle overgave mee. Gaga bedankte iedereen die gekomen was en sloot de show begeleid door duizende gsm-lampjes met “Million Reasons” af.

Fans die dachten dat ze alles van Lady Gaga al gezien hadden, kregen met de nieuwste show hun ongelijk. Gaga vatte haar turbulente carrière in één show samen en toonde zowel haar sterke als haar kwetsbare kanten. De show verloor door de outfit-wissels hier en daar wat tempo, maar de visuals en sterke performances van Gaga, haar band en haar dansers maakten dat allemaal goed. Gaga zong heel de avond live en haalde zonder moeite de moeilijkste tonen. De Amerikaanse megaster werd lang gezien als Madonna’s opvolgster als ‘queen of pop’, maar Lady Gaga bewees gisterenavond dat ze voortaan de ‘president of pop’ is en wie het Belgische systeem een beetje kent, weet dat de president eigenlijk de meeste macht in handen heeft. Hoedje af voor een onmiskenbaar megatalent dat op weg is om een legende te worden.

Setlist:

Diamond Heart
A-YO
Poker Face
Perfect Illusion
John Wayne
Scheisse
Alejandro

Just Dance
LoveGame
Telephone

Applause
Come To Mama
Edge Of Glory (Piano)
Born This Way
Bloody Mary
Dancin’ In Circles
Paparazzi

Angel Down
Joanne

Bad Romance
The Cure

Million Reasons

 

 

1856 posts

About author
aka fantom
Articles
Related posts
InstagramLiveRecensies

Editors @ Sportpaleis: Sluipt de sleur in het droomhuwelijk?

Editors en België, een geslaagd huwelijk dat al meermaals werd beklonken op de Belgische festivalweides. Wie vorig jaar tevergeefs voor de gesloten…
LiveRecensies

Niall Horan @ Sportpaleis: Vloedgolf aan gesmolten tienerharten

Boybands staan bekend als ware wereldsterfabrieken. Take That bracht ons Robbie Williams, *NSYNC had Justin Timberlake en Ricky Martin zette zijn eerste…
LiveRecensies

Rampage 2024 (Dag 1): Vijftien kaarsen, blazen maar!

Na het Total Takeover-experiment vorig jaar, waarbij drum-‘n-bass- en dubstepfestival Rampage naast het Sportpaleis zowat elke club in Antwerpen voor een nacht…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.