AlbumsRecensies

Swing- Marabout (★★★½): Positieve vibes om bij weg te dromen

AlbumsRecensies

Swing- Marabout (★★★½): Positieve vibes om bij weg te dromen

Zijn naam klinkt misschien nog niet zo bekend in de oren bij het grote publiek, maar Swing AKA Swing Simeon is wel al een begrip in de Belgische hiphopscène. De jonge Brusselaar tourt al een jaar lang rond in ons land als sidekick van Romeo Elvis en die doet wel degelijk bij velen een belletje rinkelen. Hij staat bekend als een echte entertainer en vervult die rol ook perfect bij L’Or Du Commun. Ook bij het vernoemen van deze naam horen we hier en daar een muntstuk vallen. Swing is inderdaad ook lid van dit Brusselse trio, dat deze zomer al te gast was op onder andere Dour en Couleur Café én deel uitmaakte van het Niveau 4-collectief van 2017.

Na 3 albums met l’ODC en alle bijhorende optredens heeft Swing dus al heel wat ervaring. We verwachtten ons dus niet aan een amateuristisch album, maar aan een professionele plaat die een verrijking biedt in vergelijking met wat we al zagen van Swing. We werden al ingeleid door de release van “Cercle” en “Corbeaux”, en hij en was ook al te gast bij de CHILLNTALK Sessions van La Chillzone, waar hij “Interlude” en “Richesse” voorstelde. Over het algemeen zijn de nummers vrolijk en uptempo. Het is ook meteen duidelijk dat we bij Swing geen inhoudsloze teksten moeten verwachten, in tegendeel tot de trends in de hedendaagse hiphop. We kunnen zelfs zeggen dat Swing teksten brengt waarin hij zijn visie op onze maatschappij geeft.

Het eerste nummer is “Richesse”, waarbij een dromerige beat en een catchy refrein een goede combinatie blijken om het album te beginnen. ‘La richesse est intérieure’ luidt het. Oftewel, ‘rijkdom zit vanbinnen’, waarmee meteen de positieve noot duidelijk wordt. Dit zal de rode draad doorheen bijna alle teksten vormen. Ook bij “Cercle” hanteert hij deze formule en creëert hij opnieuw een oorwurm die na enkele keren luisteren makkelijk een hele dag in je hoofd kan ronddolen.

Swing onderscheidt zich pas van zijn prestaties bij L’ODC door een nummer als “Mama”. De cosy, maar toch uptempo beat laat je even wegdromen en verlangen naar familiale herinneringen. Al moeten we toegeven, hier worden de credits toch wel verdient door Blu Samu, die het nummer echt wel naar een hoger niveau tilt met haar zwoele stem. Ook “Planer”, een nummer dat van oorsprong uit de futuristische jazz lijkt te komen en het zeer actieve “Cours de danse” zijn twee nummers waarmee Swing toont wat hij in zijn mars heeft.

We kunnen wel zeggen dat de plaat goed in elkaar zit, omdat hij er duidelijk zijn eigen identiteit in heeft verwerkt. Het album straalt ook een bepaalde volwassenheid uit die we nog niet meteen hadden verwacht van de jonge Brusselaar. Anderzijds is er ook de speelse toets die we al kenden van de Swing bij L’ODC, maar ook dat is een kenmerk van zijn persoonlijke stijl. Swing zorgde dus voor een meer dan volwaardige solo debuutplaat.

Instagram

Related posts
LiveRecensies

MIKE @ Botanique (Le Musée): Een onbezongen vedette bewijst zich onmisbaar

Als de jaren 2010 iets aangetoond hebben is het dat het internet helemaal op zichzelf in de proliferatie van muziekcarrière kan voorzien….
FestivalnieuwsMuzieknieuwtjes

Dour vult verder aan met o.a. Baxter Dury, Arca en Donny Benét!

Dour gaat ook dit jaar weer voor een gevarieerd programma. De afgelopen maanden heeft het grootste Waalse festival hard gewerkt aan een…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Jazz Brak - "SAL TYP"

Februari kent dit jaar een dagje extra en daar maakt Jazz Brak dankbaar gebruik van om de wereld te trakteren op een…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.