AlbumsRecensies

Actress – AZD (★★★½): Een dansvloer met obstakels

De 37 jarige Darren J Cunningham legde al een lange weg af. Zijn eerste platen Hazyville (2008) en Splazsh (2010) stonden volledig in het teken van het techno circuit in Detroit, Chicago en zijn woonplaats Londen. Hoewel zijn minimale techno een pak experimenteler was dan dat van zijn collega’s, werd hij met regelmaat achter de draaitafels gevraagd. Toen kwam R.I.P (2012), waarbij hij op zoek ging naar experimentele melodieën die hij over bijna een uur aan uithoudingsvermogen uitspreidde. De repetitieve stukken stonden in het teken van vergankelijkheid, een meditatie naar de dood en het boek Genesis. Ghettoville van drie jaar terug speelde dan weer met samenstellingen van nieuwe beats en zweefde tussen techno en R&B. Actress’ AZD (spreek uit: Azìd) probeert deze samen te brengen met beats waarop gedanst kan worden, variaties aan geluiden en een rugzakje ervaring.

De springende glitch toontjes in de intro “NIMBUS” lijken een vrij standaard ‘act’ te worden voor Actress. Ondersteund door een verdwaalde Wurlitzer piano leidt het toch tot een mooie aftrap in de overgang naar “UNTITLED 7”. Het danstempo zit er al snel in met de zwepende triolen, maar de nodige beat laat zich nog even niet horen. In de helft van het nummer worden de strijkende synthesizers vervangen door hi-hats en slaat het per direct om in een dansbaar geheel.

“FANTASYNTH” dankt zijn naam een virtual reality systeem dat muziek visualiseert. Bij het eerste filmpje dat we er van op Vimeo zagen, herleidden we direct de keuze van de tonen die over de knappe beat repeteren. Een grote knipoog naar het nummer “Chez Nous” van N’TO die de muziek voor het merk verzorgde, maar eerder een erkenning dan plagiaat. Dezelfde simpele nonchalance vind je in “BLUE WINDOW” en ze lijken daarom ook samen te horen.

Toen Cunningham op zijn laatste release Ghettoville (2014) een gedicht opzegde met een opmerkelijke verklaring, dacht iedereen dat hij zijn laatste album als Actress gemaakt had. Gelukkig bracht hij vorige maand zijn single “X22RME” uit die je hier in het hart van het album terug vindt.

Een sterk staaltje techno met een strakke compositie die opvalt, maar het belet niet om te dansen. In de ietwat arty-farty-fashion video van de single krijg je eerst een deel van “FAURO IN CHROME” te horen. Gabriel Fauré’s “Requiem” wordt hier met glitches en effecten bewerkt tot een krakend geheel, wat het niet per sé een aangename contributie maakt met zijn zes minuten aan het eind van het album.

“RUNNER” gaat de synths van de jaren 80 achterna (Blade Runner?), maar misstaat niet naast de single van het album. De herkenbare ‘high-frequency’ beat in combinatie met de verschillende lagen melodie maken het een van de makkelijkste nummers om te beluisteren. Even makkelijk voor de oren is het minimalistische “FALLING RIZLAS” die ons een intermezzo brengt van goed geplaatste sinussen en een zacht brommende baslijn. “DANCING IN THE SMOKE” beveelt ons te dansen met de samples ‘Dance, my record spin’ en ‘the future, future’ hamerend in onze schedel, dus we doen dat maar. Een redelijk duistere setting die naar het einde toe een beetje chaotisch wordt zonder duidelijke richtlijnen.

We schudden ons hoofd nog een keer in een positieve manier op het voorlaatste “THERE’S AN ANGEL IN THE SHOWER”, een nummer zo beheerst en zacht gemixt dat het lijkt alsof het voor de hand is die hij op de platenhoes vasthoudt. “VISA”, het laatste, lijkt dan weer de totale blijdschap te zijn die erna komt. Een wild enthousiaste arpeggiator triomfeert op een stevige steady-beat en doordringende sub-tonen.

AZD blijkt een zeer hedendaags album te zijn waarin hij experimenteert, teruggrijpt en neemt wat het heden hem te bieden heeft. Dit resulteert in een plaat die je laat dansen op een “FANTASYNTH”en “RUNNER”, je verrast met een “UNTITLED 7” of “THERE’S AN ANGEL IN THE SHOWER” en die je uithoudingsvermogen test in de flater “FAURE IN CHROME”. Alsnog een netjes afgeleverd album dat de moeite waard is, maar waarin Actress zichzelf niet opnieuw kan uitvinden zoals bij de single “X22RME” die ons uiteindelijk wel warm maakte voor dit geheel.

Facebook / Label / Instagram

Dit vind je misschien ook leuk:
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Amon Tobin - "Rise to Ashes"

Amon Tobin creëert al 25 jaar zijn eigen universum. In zijn vroege jaren (1996-2000) stond hij bekend om zijn prachtige versmelting van…
AlbumsRecensies

Black Country, New Road - For the First Time (★★★★½): Hoge verwachtingen, torenhoge resultaten

Het verhaal van Black Country, New Road begint al in 2018. Herrezen uit de assen van de achtkoppige band Nervous Conditions komt…
FeaturesInterviews

Interview Tristan: 'Mijn nummers zijn misschien moeilijk te volgen; dat maakt Tristan ook gewoon Tristan'

Na een jeugd vol muziek en dans startte de Gentse Isolde Van den Bulcke haar traject als jazz-zangeres aan het conservatorium van…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.