Nieuwe singles

Eefje de Visser + Samowar @ Handelsbeurs, Gent: Nederlands beste exportproduct

“We maken samen lange zinnen, zonder einde en begin.” Een dik uur ver vatte Eefje de Visser het concert perfect samen. Niet enkel haar teksten maar ook haar nummers liepen naadloos in elkaar over. Oud en nieuw werk wisselden elkaar af en creëerden een sterk samenhangende set. Slechts af en toe sprak Eefje het publiek toe met wat zelfrelativerende humor. Al was dat helemaal niet nodig, haar nummers spraken genoeg voor zichzelf.

De Antwerpse Leen Diependaele mocht Eefje de Visser al in januari vergezellen op haar tour door Nederland met haar soloproject Samowar. Nu bijna een jaar later mag ze dat nog eens over doen. Dat Eefje een meer electronische koers wil varen, laat zich ook voelen in het voorprogramma. Want Samowar brengt een eigenzinnige en eclectische mix van ongewone beats, stemvervormingen en loopjes. Denk aan een blend van Björk, Robyn en onze eigenste Tsar B (die op haar beurt een Vlaamse versie van FKA Twigs is). Ze bouwt haar nummers laag voor laag op met stemloopjes tot haar stem haast buitenaards en onherkenbaar klinkt. Ze schopte het in 2014 tot in de finale van Humo’s Rock Rally en blijft een artieste om in de gaten te houden.

Eefje De Visser in de Handelsbeurs #eefjedevisser

Een foto die is geplaatst door Jan (@kurv_jan) op

Wie al eens een artikel over Eefje de Visser las, weet ondertussen wellicht dat ze met haar nieuwe plaat Nachtlicht een nieuwe richting insloeg. Elektronisch, sensueel en dansbaar zijn vanaf nu adjectieven die je ook bij een concert van Eefje kan gebruiken. Vroeger werd haar muziek vaak intiem, zacht of eerlijk genoemd, en eigenlijk zijn haar nummers dat nog steeds, alleen is de verpakking wat extraverter en kleurrijker geworden. Eefje illustreert dat nog het best met haar kledij. Haar hele band droeg speciaal ontworpen kledij die wit reflecteert in tegenlicht. Een simpele goocheltruc die er toch indrukwekkend uitzag.

In maart dit jaar speelde Eefje de Visser al in Leuven, Hasselt en Antwerpen. Deze zomer deed ze nog het Cactusfestival in Brugge en Gent Jazz aan en enkele weken geleden mocht ze een Radio 1 sessie cureren (met o.a. Tourist LeMC, Mauro en Robbing Millions). Nu vervolledigde ze haar ronde van Vlaanderen met optredens in Gent en de AB. Eefje ontdekt Vlaanderen en Vlaanderen ontdekt Eefje. Dankzij de revival van Nederlandstalige muziek (met Bazart en Tourist LeMC voorop) pikt ook Eefje de Visser haar graantje mee en bereikt ze eindelijk het grote publiek dat ze verdiend.

“Je kent hier de weg” – #EefjeDeVisser #HandelsbeursGent

Een foto die is geplaatst door Charley Beyen (@charleysayspop) op

Dat vele touren heeft als grootste voordeel dat de band de nummers door en door kent. De band speelt met gezond zelfvertrouwen en kleine technische probleempjes worden moeiteloos en vakkundig gemaskeerd. Om routine en sleur tegen te gaan, werden nieuwe nummers met kleine variaties gespeeld en werden mooie bruggetjes tussen nummers gemaakt. Ook Eefje liet zich vaak meeslepen in de muziek en stond niet langer gekluisterd achter haar gitaar. Met haar bescheiden sensuele danspasjes zocht ze contact met het publiek en dat werkte aanstekelijk. Eefje ontpopte zich gaandeweg tot een rasechte frontvrouw. Een rol die haar sinds kort op het lijf is geschreven.

Z I J , met haar hoofd erbij! #eefjedevisser #handelsbeurs #gent #9000 #nachtlicht

Een foto die is geplaatst door Niels De Smet (@jacques.qui) op

Logischerwijs werd het gros van het concert aan haar laatste album Nachtlicht gewijd. “Het volgende liedje ken je misschien van op de radio, want in Nederland wordt ik niet op de radio gespeeld,” grapte ze op het einde van het concert, net voor de band “Staan” inzette. Het was slechts een van de vele hoogtepunten uit de set. Dat gaat natuurlijk makkelijk als je al drie platen lang fijne en oprechte nummers schrijft. Eefje greep zelfs vaak terug naar haar debuut De Koek uit 2011 en gaf die oude nummers meteen een make-over. De akoestische gitaar moest plaats maken voor een elektrisch en elektronischer geluid. De nummers krijgen zo een eigentijdse invulling en dat nieuwe jasje zit hen als gegoten.

Wie verder keek dan de muziek, ontdekte ook steengoeie teksten. Haar frasering is poëtisch en ongebruikelijk. Ze maakt zinnen niet af of ze lopen in elkaar over. Als het op beeldspraak en woordgebruik aankomt, speelt Eefje de Visser in dezelfde categorie als Spinvis of Het Zesde Metaal. Zoals de ratelende strofes in “Afdwaalt”, het tastbaar verlangen in “Genoeg” of het ondeugende “Jong”; Eefje wikt, weegt en weet telkens de juiste woorden te kiezen. Ze vervalt niet in makkelijke oneliners (zie: Bazart) of meligheid.

Eefje en haar band sloten na een dik anderhalf uur af met een korte bisronde. “Hartslag” introduceerde ze als het allereerste nummer dat ze in het Nederlands schreef en na meer dan vijf jaar is ze alleen maar beter geworden. Dat bewees ze meteen met “Scheef”, de eerste single van haar nieuwe plaat. Dat nummer bouwt langzaam maar zeker naar een climax en laat het Gentse publiek nog een laatste keer meewiegen. Op 15 december (een dag later) staat Eefje nog in de AB. Vlaanderen is finaal overstag gegaan voor de Nederlandse. Beter laat dan nooit.

Setlist: Nu af aan/Mee/De bedoeling/Luister/Nee joh/Genoeg/Trein/In het gras/Wakker/Naartoe/Wacht/Staan/Afdwaalt/Stof/Jong//Hartslag/Scheef

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.