AlbumsRecensies

Mariam The Believer – String Variations (★★★★½): Glansrol voor het strijkkwartet

De Zweedse muzikante Mariam Wallentin kon je al horen in verschillende projecten. Zo is ze de helft van het experimentele popduo Wildbirds & Peacedrums en is ze één van de vocalisten van het gerenommeerde jazzcollectief Fire! Orchestra. Ook solo weet ze hoge ogen te gooien als Mariam The Believer. Onder die naam heeft ze al twee albums en een aantal ep’s uitgebracht, waarop ze haar muziek laat spreken in een duistere en gespannen sfeer.

Met haar oeuvre onder de arm trok Mariam The Believer naar de Atlantis Studios in Stockholm, waar ze een aantal van haar nummers opnieuw uitvond. Met de hulp van een strijkkwartet onder leiding van Josefin Runsteen kregen vijf van haar nummers een compleet nieuw arrangement mee en werden ze verzameld op de String Variations ep. Het verbluffende resultaat is meer dan een nieuw jasje. De songs van Mariam Wallentin vertoeven in een compleet nieuwe context en zijn meer geworden dan wat ze voorheen waren.

Zo worden haar – sowieso al prachtige – bestaande nummers gestript van alle franjes om ze vervolgens meer body te geven. Het strijkkwartet kleurt de muziek op String Variations in met de meest onverwachte tinten, waardoor de nummers meer weten te intrigeren dan voorheen. Er is bijvoorbeeld “The String of Everything”, een lied dat ontdaan wordt van alle elektronica en piano. Plots krijgt het nummer alle ruimte om tot leven te komen. Een stroom aan dynamische oosterse strijkers, een subtiel maar uniek drumgeluid en vooral een aantal cruciale stiltes maken van dit nummer een ontroerend stuk. Strijkers dienen in veel pop- en rockproducties als een muzikaal behangpapier, maar in het werk van Mariam The Believer zijn ze één van de sterkhouders.

Hoewel String Variations slechts een ep is en dus maar zes liedjes bevat, is deze plaat rijk aan variatie en vindingrijkheid. Tussen de emotionele ballades door worden we verrast door “Bodylife”. Het dartelend maar gespannen nummer is rijk aan dynamiek en pusht de strijkers tot hun uitersten door tal van technieken te combineren: van gevatte strijken op de cello tot dissonante violen. “Darkening” en “Positive Propaganda” zijn dan weer stukken die op fascinerende wijze evolueren. Bij eerstgenoemde is het vooral het ontstaan van een ontroerend vioolthema dat weet te charmeren. “Positive Propaganda” is dan weer boeiend dankzij de talrijke bochten die genomen worden. Het nummer mijdt de stabiliteit en schakelt op een avontuurlijke manier tussen verschillende segmentjes.

Maar laten we vooral de bijzondere vocals van Mariam Wallentin niet vergeten. Al vanaf haar project Wildbirds & Peacedrums is ze allesbehalve een conventionele zangeres te noemen. Doorheen de volledige ep laat ze haar diepe veelzijdige stem horen, voornamelijk op “Everything Must Change” en de jazzy outro van “Positive Propaganda”. Toch kan haar stemgeluid ook als pure schoonheid klinken. “Love Makes Us Better” (het enige nieuwe lied op String Variations) is bijvoorbeeld een prachtige en warme ballade, waar Mariam The Believer haar stem voor zich laat spreken.

String Variations kan op het eerste zicht al snel op een toemaatje lijken; als slechts een nieuw jasje van haar muziek. Toch is deze ep vele malen interessanter en belangrijker dan dat. Het is een artieste’s oefening om haar eigen werk volledig te herdenken en er iets nieuws van te maken. Mariam The Believer limiteerde zich tot het strijkkwartet en permitteerde zich hier en daar een extraatje, maar zoals het veel artiesten betaamt, bevorderen begrenzingen de creativiteit. String Variations mag misschien wel een ep’tje zijn, maar het bevat toch het sterkste werk dat we al hebben mogen horen van deze artieste. Mariam The Believer is op deze plaat een weg op gegaan waarvan we hopen dat ze er nog eventjes in vertoeft.

Related posts
AlbumsRecensies

Fire! Orchestra - Arrival (★★★★): Finesse met de kracht van een orkaan

Wie aan bigbands denkt, wordt met grote kans teruggekatapulteerd naar de jaren dertig en veertig. Het woord roept in de gedachten beelden…
Vragen van "Den Beir"

Vragen van "Den Beir" - Maris

Maris is het pseudoniem van Mariske Broeckmeyer, ze is afkomstig uit Leuven en studeerde vorig jaar sound design in Reykjavik. Daar nam ze haar debuut solo…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.