
© Megan Winstone Photo
Ergens in Wales is afgelopen jaar een deur met scharnieren en al eruit getrapt. De verantwoordelijke? Panic Shack! De Welshe punkband met een flinke dosis girlpower kwam afgelopen jaar namelijk met haar eerste plaat op de proppen en schopte het daarmee zelfs tot in onze verzameling debuutalbums uit 2025 die je niet mocht missen. Toch was dat voor de dames uit Cardiff niet voldoende en besloten ze dat het tijd was om nog eens met de schouder tegen een volgende deur te beuken.
Dat doen ze nu met “grin & bear it”. De nieuwste single van de groep had bijna op de zelfgetitelde plaat gestaan, maar bleef toen blijkbaar net naast de tracklist liggen omdat het nog niet helemaal zat waar het moest zitten. Intussen is dat veranderd en werd het nummer, na wat schaven, schoppen en sleutelen, toch de wereld in gelanceerd. Net als de rest van de plaat klinkt “grin & bear it” als een soort Amyl & The Sniffers-track, maar dan met een Welshe tongval. Ergens is dat ook niet gek gezien het feit dat Amyl & The Sniffers-producer Ross Orton achter de knoppen zat, maar ook qua thematiek zit Panic Shack in dezelfde hoek van frustratie en anti-bullshitpunk. “grin & bear it” fileert namelijk de dagelijkse ratrace en de geforceerde glimlach die daarbij hoort, terwijl frontvrouw Sarah Harvey het allemaal met het nodige venijn doorheen de microfoon jaagt. Heerlijk!
Panic Shack staat op donderdag 28 mei in de Botanique tijdens Les Nuits, terwijl het een dag later naar het Nederlandse Dauwpop trekt. Bij onze noorderburen komt de band dit jaar sowieso nog vaker over de vloer, want ook Down The Rabbit Hole en Here’s The Thing. staan op de planning.
Beluister de singles van de week op onze Spotify.





