© justgraycephotography
Wie fan is van postpunk, vindt tegenwoordig zijn heil in Ierland. Denk maar aan bands als Gurriers, Fontaines D.C., The Murder Capital… Maar ook naast de grote namen valt nog heel wat interessants te ontdekken. Zo was die laatst vernoemde onlangs op hun grootste thuisshow tot dusver te zien met een t-shirt van Croíthe (uitgesproken als ‘kree-ha’). Een viertal uit Dublin dat sinds vorig jaar atmosferische postpunk met verleidelijke shoegaze-invloeden en poëtische teksten brengt. Debuutsingle “The Kiss” behaalde meteen het statuut van ‘veelbelovende nieuwkomer’ en die naam wordt tot op vandaag nog steeds nauw nageleefd. Voor wie dat alles nog niet overtuigend genoeg klinkt, kan deze nieuwste single misschien wel de doorslag geven.
“The Lovers” is een rauwe kreet over de liefde en frustratie voor Dublin, en de strijd van artiesten om kansen te vinden in een cultuur die vaak door winst gedreven wordt. Frontman Caodán Connolly wou met “The Lovers” het idee vastleggen van het gebruik van kunst en liefde als een ontsnapping aan die realiteit. Het nummer trapt af met gitaargeluiden die meteen een angstig gevoel opwekken. Donker, onheilspellend, als het begin van iets dat onvermijdelijk uit de hand zal lopen. Een diepe, snijdende baslijn schuift binnen, gevolgd door een loodzware basdrum die het geheel gewicht en vaart geeft. Al snel wordt het tempo opgedreven en rammelt de obligatoire tamboerijn in onze gehoorkanalen als een waarschuwingssignaal voor wat volgt. Een onheilspellende ‘laaa lalalaaa’ klinkt tegelijk catchy, alsook onrustwekkend vooraleer alles volledig losbarst. De gitaren daveren vooruit, terwijl de stem zich een weg baant door het lawaai met teksten die balanceren tussen hartstocht en hysterie. Het resultaat is rauw, compromisloos en compleet meeslepend. Postpunk volgens de boekjes.
Wie Croíthe live aan het werk wil zien, kan dat dit najaar op Left Of The Dial.
Beluister de singles van de week op onze Spotify.