‘De hiphop van vroeger maken ze niet meer.’ De plotse populariteit van trap en mumble rap geeft veel mensen het gevoel dat ‘echte’ hiphop uitsterft. De leden van hiphopcollectief Griselda zouden die uitspraak echter luidkeels tegenspreken. Griselda-rappers zoals Westside Gunn en Rome Streetz serveren al jarenlang authentieke boom bap geïnjecteerd met jazz en soul. Rappen doen ze voornamelijk over geweld, rijkdom en hun favoriete onderwerp: cocaïne. Door de centrale rol van cocaïne in hun teksten staat het muziekgenre van Griselda bekend als ‘coke rap’.
Dankzij Griselda klonk de klassieke hiphop uit de nineties nooit zo levendig als vandaag de dag. Ook Boldy James uit Detroit levert zijn bijdrage aan de immense catalogus van Griselda Records. In 2020 werd hij opgepikt door het grote publiek dankzij The Price Of Tea In China, een samenwerkingsalbum met hiphopproducent The Alchemist. Boldy James opteert vaker voor een kort maar krachtig projectje met één enkele producer aan het roer. Zo bracht hij dit jaar al albums uit met Nicholas Craven en de grandioze Conductor Williams. Voor The Bricktionary, zijn derde samenwerkingsplaat van het jaar, nodigde hij Harry Fraud uit. In de wereld van hiphopproductie kan je Harry Fraud rekenen tot de zeldzame gevallen. Weinig andere beatmakers wagen zich zowel aan flitsende trap als trage boom bap, de twee uitersten van het hiphopspectrum.
De onvoorspelbare aard van Fraud duwt Boldy James op The Bricktionary soms in muzikale hoekjes waarin hij niet zo vaak komt. De haastige beat van “Speedy Gonzales” vereist bijvoorbeeld een versnelling van Boldy’s gebruikelijke raptempo. Hij voelt de trapachtige benadering van Fraud perfect aan en levert enkele kordate strofes over wapens en drugs. Ook op “Shrink Wrap” komen de trapinvloeden kijken. Hier verteert Boldy de lugubere instrumentatie met een nonchalante flow. De gaststrofe van Babyface Ray brengt het geheel nog dichter bij de kille sfeer van uptempo coke rap. Hij laat het nummer dan ook beginnen met de openingszin ‘Grew up seein’ pounds in the trash bag’.
Zoals zijn werk met Conductor Williams en The Alchemist al uitwees, drijft Boldy James ook graag op elegantere hiphopbeats. Die heeft Harry Fraud natuurlijk evengoed voorzien. Op “Pressin’ My Bunk” brengt Fraud enkele van zijn favoriete elementen samen. Een serenade van hemelse zangsamples wordt aangevuld met subtiele piano-, gitaar- en trompetgeluiden. De luxueuze instrumentatie huisvest opnieuw een klassieke uiteenzetting over drugs en dure wagens. Teksten zoals ‘Nine zips on the scale, that’s a two-fifty-two (A quarter brickie)’ zijn logischerwijs talrijk aanwezig op een album met de naam The Bricktionary. De elegantie zet zich voort in nummers zoals “Shadowboxing”, waar Fraud een winterse sample rond je laat neerdwarrelen.
Toch klinken Boldy James en Harry Fraud samen anders dan de doorsnee coke rap. De sierlijke, glimmende beats van Harry Fraud contrasteren af en toe hevig met Boldy’s teksten. Hij beperkt zich namelijk niet uitsluitend tot cocaïne en wapens. Met een verslagen stem durft hij wel eens diepere emoties op te graven. Boldy’s leed weerkaatst bijvoorbeeld in zwaarmoedige zinnen zoals ‘Can’t exactly pinpoint at the moment when this shit went wrong‘ op het nummer “Pillar To Post”. Zijn pijn wordt vervolgens verlicht door Frauds zweverige instrumentatie. De twee stijlen gaan paradoxaal genoeg soepel samen.
Boldy James’ sluwe schrijfwerk stuit op de verfijnde kunsten van Harry Fraud. Dat resulteert in zuivere coke rap. Meer emoties, meer jazz, meer cocaïne. Verder zetten de heren een aantal contrasterende elementen tegenover elkaar: moderne trap en old school, trieste teksten en verzachtende melodieën, duisternis en licht. De muzikale tegenstellingen vermengen echter op een opvallend harmonieuze manier tot een verzadigend eindproduct.
Boldy James: Facebook / Instagram
Harry Fraud: Facebook / Instagram
Ontdek “Shrink Wrap”, ons favoriete nummer van The Bricktionary, in onze Plaatje van de Plaat-playlist op Spotify.