Horsegirl is typisch een band die voor ons net te veel onder de radar blijft hangen. Het trio Nora Cheng, Penelope Lowenstein en Gigi Reece uit Chicago maakt nochtans heel slimme, aanstekelijke rocknummers die met haken en ogen in elkaar lijken te hangen, maar toch steeds perfect op hun pootjes terechtkomen. Getuige en bewijs daarvan is zeker het album Versions Of Modern Performance uit 2022. Het drietal maakt eenvoudigweg rockmuziek, maar dan wel nummers die buiten de lijntjes durven te kleuren. Het klinkt allemaal lekker lo-fi en best origineel. Het warm water werd al een miljoen keer heruitgevonden, maar deze band vindt toch steeds opnieuw warme druppels uit! Een nieuw album dringt zich dus ook op, vinden wij.
De drie dames hebben meer dan terecht onderdak gekregen bij het grote Matador Records dat ook grootheden als Interpol, Pavement, Kim Gordon en nog ontzettend veel meer bands hamers en spijkers overhandigt om aan de muzikale wegen te timmeren. Alle songs van de groep zijn vreemde eenden in de rockbijt en dat is bij “2468” niet anders. Meer zelfs, deze eend zit dan nog eens apart op een eilandje in die zogeheten bijt. Er wordt begonnen met een folky countrygitaar en viool en een eenvoudig, efficiënt drumritme. Het lijkt alsof de drie dames op weg zijn met huifkarren van het oosten naar het goudkoortswesten en ’s avonds aan het kampvuur ten dans spelen. Het tempo verhoogt en de lyrics stellen niet echt veel voor, maar dat is net het coole aan de song. De samenzang is heel ritmisch en op de zang van de drie protagonisten schuilt een heerlijk monotone gitaarpartij. De hele song gaat in crescendo tot er een abrupt einde volgt. Voor ons de gaafste single die de jongedames al hebben uitgebracht. De clip is waanzinnig tof trouwens!
Het nieuwe album Phonetics On And On zal van de persen rollen vanaf 14 februari.
Facebook / Instagram / Twitter / Website
Beluister de singles van de week op onze Spotify.