Hoewel critici globalisering vaak associëren met negatieve aspecten zoals migratiestromen, milieuproblemen en identiteitsverlies, biedt het in de muzikale wereld ook kansen voor ‘vernieuwing’. In het westelijk halfrond is de metalsubcultuur op commercieel vlak al geruime tijd verzadigd. De andere kant van de wereld, daarentegen, staat op een andere helling. In het kielzog van de Scandinavische folkmetal heeft The Hu bijvoorbeeld aangetoond dat de morin khuur perfect samengaat met metal. Bloodywood doet hetzelfde met de dhol en tumbi. Vorig jaar was de Indiase folkmetalband een van de grote revelaties op Graspop Metal Meeting, en hun debuutalbum Rakshak uit 2022 ontving lovende kritieken van zowel Rolling Stone als het punk- en metalmagazine Kerrang!. De trein lijkt nu al vertrokken naar een volgende spannende halte.
Op de single “Nu Delhi” verbindt Bloodywood diens Indiase roots met beukende nu-metal. Hierdoor is de track een ode aan de wereldstad die, door de Britse kolonisatie, bulkt van extremen. Dit geldt ook voor de verschillende elementen die de groep in de strijd werpt. Na de rapverzen in het Engels en hun eigen taal gaat de volumeknop helemaal open. De riffs en effecten neigen sterk naar Gojira, maar wanneer de drumpartijen invallen, doen ze ook denken aan Sepultura ten tijde van Roots. Zodoende is Bloodywood qua sound en structuur niet per se radicaal innovatief, maar weet ze op indrukwekkende wijze verschillende moderne invloeden te combineren. De overheersende groove roept een unieke energie op die zowel de spirituele kracht van het Indiase culturele erfgoed als de intensiteit van de metal benadrukt.
Bloodywood speelt volgend jaar op 3 maart in de Melkweg en op 5 maart in Trix.
Facebook / Instagram / X / Website
Beluister de singles van de week op onze Spotify.