Van alle gitaristen die Dimebag mogelijk zouden kunnen vervangen bij Pantera, was er geen twijfel over Zakk Wylde. De speelstijl van deze Amerikaanse gitarist is namelijk sterk geïnspireerd door de technieken van Dimebag. Met zijn blonde lokken en imposante verschijning heeft hij bovendien genoeg attitude om niet als een kopie afgeschilderd te worden. Inmiddels is Pantera 2.0 een feit, en critici moeten toegeven dat het geheel beter is dan de som der delen. Wylde is bovendien altijd een meester geweest in multitasking. Zijn eigen band, Black Label Society, bloeide namelijk ook terwijl hij voor Ozzy Osbourne speelde, en dat is nu niet anders. Volgend weekend is BLS de headliner van zijn eigen BERZERKUS-festival. Qua timing en setting dus ideaal om de diehard fans te trakteren op iets nieuws.
Zoals vanouds is Wylde niet zuinig met riffs die de rug- en nekspieren langzaam in beweging brengen. “The Gallows” voelt echter niet aan als een kopstoot die ons van onze sokken blaast; daarvoor is de track te traag en voorspelbaar. Toch wordt er niet beknibbeld op een solo die de kracht van BLS prachtig etaleert. De liefde voor het houten snaarinstrument blijft onverwoestbaar. Bovendien blijft de Amerikaanse band esthetisch trouw aan een bikercultuur die we ons in Europa nauwelijks kunnen voorstellen. In dat opzicht past de bitterheid van “The Gallows” perfect in het beeld van op de motor stappen en liters olie verbranden richting een bloedrode horizon. Een horizon waar de zon langzaam zakt, maar het vuur van BLS nooit dooft.
Het nieuwe studioalbum van Black Label Society heeft nog geen specifieke releasedatum.
Facebook / Instagram / X / Website
Beluister de singles van de week op onze Spotify.