Fervent straatmuzikant, trotse Schot, bescheiden singer-songwriter. Met al die termen zou je Callum Beattie best kunnen omschrijven. In 2017 liet hij zijn eerste single op de wereld los, gevolgd door ep We Are Stars. In 2020 volgde debuutalbum People Like Us en bijna drie jaar later is er eindelijk een opvolger: Vandals. Daarop was het even wachten, want de plaat zou oorspronkelijk al in oktober 2022 worden uitgebracht, maar in de tussentijd kregen wel al zes van de dertien nummers op Vandals een release. Beattie hield enkele goede nummers achter de hand, maar echt verrassen kon hij daardoor nog amper.
“Heart Stops Beating” geeft meteen een goed beeld van Beattie’s recentste wapenfeit. Op zijn nieuwe langspeler blijft hij namelijk trouw aan zijn eigen stijl: catchy indierock met hoog feelgood-gehalte, zij het met hier en daar iets meer gitaren dan het geval was bij zijn eerder werk. Het nummer zelf mist echter een beetje kracht wanneer je het album in zijn totaliteit beluistert. Iets wat jammer genoeg voor nog een aantal nummers op Vandals geldt. Ook titelsong “Vandals” en “Can’t Kill The Summer” zijn bijvoorbeeld fijne nummers, maar net niet leuk genoeg om helemaal te overtuigen. In “What It Means” wordt dan weer de opbouw naar een drop gecreëerd, die eerder uitdraait op een kleine anticlimax. Jammer, want wij waren opgewarmd voor meer.
Tegenover een aantal tegenvallers zijn er echter een enkele nummers die wel overtuigen. De emotie in “Warrior” klinkt bijvoorbeeld erg oprecht, want Beattie lijkt het geschreven te hebben met iemand specifiek in gedachten, die hem duidelijk nauw aan het hart ligt. Ook “Dancing With Wolves“, een wat trager en droever klinkend nummer dan de rest, klinkt geloofwaardiger dan de vrijblijvende zomerdeuntjes die de artiest maakt. De Schotse zanger is op zijn best wanneer hij dicht bij zichzelf blijft. Ook in het laatste lied op Vandals, “Home Free”, stelt hij zich kwetsbaar op en dat werpt zijn vruchten af. Ondanks het feit dat “Home Free” de vreemde eend in de bijt is, is het ongetwijfeld het mooiste lied van het album.
Wat Beattie daarnaast siert, is het feit dat hij niet pretendeert meer te doen met zijn muziek dan wat hij doet. Ja, hij zingt over zijn jeugd, geliefden en twijfels in mooie ballades, maar evengoed weet de Schot dat zijn vrolijkere nummers niet per se baanbrekend zijn. “25 Seconds” is bijvoorbeeld een heerlijke vertaling van dat idee naar een energiek nummer waaraan geen grote ideeën verbonden zijn. Het is speels, humoristisch en daarmee een groter succes dan een aantal nummers op Vandals die zich in de grijze zone bevinden tussen tussen breekbare lyrics en weinig innovatieve muziek. Doe ons dan maar de ongedwongenheid van “25 Seconds”!
Met Vandals levert Beattie een album af dat muzikaal gezien vrij eenvoudig in elkaar zit. Wanneer hij een duidelijke keuze maakt voor zijn kwetsbaarheid en diepe gevoelens of voor het onbezonnen dansen in de regen, levert dat de beste resultaten op. Want wanneer de nummers vlees noch vis zijn, gaan zijn mooie ideeën verloren in een matige uitwerking.
Facebook / Instagram / Twitter / Website
Ontdek “Home Free”, ons favoriete nummer van Vandals, in onze Plaatje van de Plaat-playlist op Spotify.