AlbumsFeatured albumsRecensies

For I Am King – Crown (★★★★): Kroonjuweel

For I Am King is zonder twijfel een van de meest ondergewaardeerde bands van de Lage Landen, iets dat eigenlijk een doodzonde is. Het Amsterdamse muziekgezelschap laat namelijk al jaren horen dat ze op hoog niveau meedogenloze harde deathcore kunnen combineren met melodieuze gitaarpartijen en dreunende drums. Onder de vleugels van de zangeres Alma Alizadeh, die met haar zware grunts de nummers duiding geeft, heeft de band hun naam alvast gebeiteld in het nog zo onbekende Nederlandse deathcore-landschap. En dat For I Am King gerant staat voor goede muziek, is een ding wat zeker is. Alizadeh zit in de top van de vrouwelijke grunt-vocalisten en noemt zichzelf graag ‘the king of queens’, een titel die haar volledig op het lijf geschreven staatDaaromheen staat een dijk van een band met muzikanten die stuk voor stuk weten waar ze mee bezig zijn en het ook in zich hebben om dit op een kwalitatieve manier over te brengen, iets dat niet voor iedere band opgaat. 

Ook internationaal heeft de band succes. Na de goed ontvangen debuutplaat Daemons uit 2016 mocht de band shows spelen doorheen het hele land en was het zelfs tijd voor een tour in het verre China en Japan. Ook het alom geprezen album uit 2018 heeft de groep nog meer op de kaart gezet en liet ze uitgroeien tot een solide live-act voor op de grote festivals. En nu, vijf jaar na hun laatste wapenfeit, is het tijd om de nieuwe muziektelg Crown aan de familie toe te voegen. 

Vooral op de eerder uitgebrachte singles als “Lairs” en “Trojans” komen de kwaliteiten van de band boven water drijven. De nummers zitten technisch strak in elkaar en bevatten een doordringende melodieuze toon. Frontvrouw Alma laat doorheen de songs ook horen dat haar ze een een flinke progressie heeft geboekt. De vocalen zijn geëvolueerd naar een hoger niveau en klonken nog niet eerder zo hard en malicieus. Ook qua songwriting zit het goed, met creatief geschreven teksten die duidelijke boodschappen achterlaten. De songteksten zijn zelfs bij vlagen, voor deathcore begrippen, zeer catchy en zullen in een live setting zeker tot hun volle recht komen. 

Helaas komt er ook meteen een minpunt bovendrijven, namelijk het feit dat het allemaal te gladgestreken aanvoelt. Dit is jammer genoeg een trend dat op de hele plaat terugkeert. Natuurlijk is een gestroomlijnd album geen doodzonde, echter had misschien een iets minder gepolijste uitvoering beter bij het genre en type band gepast. Het ruwe van de eerdere platen, wat juist de charme gaf, staat nu in fel contrast met het botergladde Crown

Dat het album bomvol diversiteit zit, wordt bij “Pariah” goed duidelijk. Het nummer opent met een rustgevend pianostuk waar we even op adem kunnen komen, om vervolgens weer vol de gitarenbak ingegooid te worden. Met de inbreng van Darkest Hour-frontman John Henry, die met zijn vocalen de compositie net de juiste boost geeft, is dit een van de hoogtepunten van het album. “Oblivion” is juist het compleet tegenovergestelde van op adem komen. Vanaf de eerste secondes gooit de band alle remmen los en laten ze geen spaan heel. De ruwe grunts van Alma die ze tijdens de coupletten op ons loslaat, geven het bijna vijf minuten durende opus net de extra gewenste lading. Tijdens het lied is ook goed de inbreng van het nieuwste lid Ivo Maarhuis, oud drummer van de inmiddels opgeheven band Izegem, te horen. De snelle, afwisselende en doordachte drumpatronen zijn een rode draad die doorheen “Oblivion” loopt en zorgen voor de juiste punch.

Het muziekstuk dat over het gehele album de meeste indruk maakt, is “Bloodline”. In net iets meer dan vier en een halve minuut neemt de band ons mee in een ware rollercoaster die ons naar grote hoogtes brengt. De serene klanken waarmee het opent, staan haaks op het gitaargeweld dat volgt, die een grote impact op de luisteraar achterlaat. De creatieve vrijheid die de leadgitarist door heen het lied krijgt, zorgt ervoor dat “Bloodline” een muzikaal hoogtepunt wordt die met kop en schouders boven de rest uit torent.

Crown is een waar kroonjuweel en met pas drie weken in het nieuwe jaar heeft For I Am King nu al een serieuze gooi gedaan naar een van de betere metalalbums van 2023. De plaat voelt aan als een warm bad en zangeres Alma bewijst nogmaals dat ze een van de beste frontvrouwen van het genre is. De productie mag soms net iets ruwer en houdt de band tegen om een hogere score te krijgen. Al bij al is Crown iets waar de groep zeker trots op mag zijn en is het nu tijd om hun nieuwe muziektelg aan de wereld te laten zien.

For I Am King gaat vanaf eind januari met het nieuwe album onder de arm op tour door heel Nederland. Shows op festivals zijn nog niet aangekondigd, maar met een monsterplaat zoals Crown is het slechts een kwestie van tijd voordat de aanvragen binnenstromen. 

Facebook / Instagram / Website

Ontdek “Bloodline”, ons favoriete nummer van Crown, in onze Plaatje van de Plaat-playlist op Spotify.

Related posts
AlbumsRecensies

Fit For An Autopsy – Oh What the Future Holds (★★★★): Een baksteen in je gezicht

De geniale producer Will Putney is geen vreemde in de metalwereld. Thy Art is Murder, Norma Jean, Knocked Loose, Gojira en Every…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Coffin Feeder - "Plug It In"

Wat doe je als muzikant wanneer jouw tournee telkens wordt vooruitgeschoven en de wereld op slot blijft? Juist, dan start je een…
AlbumsRecensies

Bleed From Within - Fracture (★★★★): Bewonderenswaardige volharding

De kristallen verjaardag van Bleed From Within gaat niet onbezonnen voorbij. De Schotse band blaast dit jaar vijftien kaarsjes uit en trakteert…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.